businesswoman working in park and waving hello

Dzień dobry. Cześć! Miło, że jesteś z nami. Właśnie zmieniłeś swoje życie!

Istnieje wiele sposobów na to, by przywitać Twojego klienta. 74,4% z nich spodziewa się wiadomości powitalnej po zapisie na newsletter czy dodaniu adresu do bazy – tak, jak spodziewają się, że sprzedawca przywita ich w sklepie. To jednak nie tylko kwestia uprzejmości: mail powitalny może zwiększyć skuteczność innych Twoich wiadomości, ponieważ redukuje późniejsze opt-outy.

Wysyłamy 140 miliardów e-maili dziennie. Spróbuj wyobrazić sobie takie morze tekstu! Nic dziwnego, że wszyscy jesteśmy w nim trochę zagubieni: tak marketerzy, jak klienci. Wiadomości powitalne to sposób na porządkowanie strumienia danych: dzięki temu użytkownik wie, że zapisał się na newsletter i dowiaduje się, jakie materiały będzie otrzymywał.


Stwórz niezwykłe doświadczenie zakupowe: pobierz darmowego ebooka i zmień swój e-sklep


 

Czemu wysyłać wiadomość powitalną?

Istnieją 4 podstawowe powody, by zdecydować się na włączenie wiadomości powitalnej do swojego arsenału.

  • Ponieważ ma o 86% wyższe OR i o 196% wyższe CTR w porównaniu z tradycyjnymi mailami (Social Mounths),
  • By zrobić dobre pierwsze wrażenie,
  • By klient nie zapomniał o zapisaniu się na listę, co redukuje ilość opt-outów
  • By zrobić wstępną segmentację klientów (poproś w mailu o wybór opcji, np.: kobieta/ mężczyzna), można też wykorzystać wiadomość do ustalenia preferowanej przez użytkownika ilości i częstotliwości maili.

Uwaga: dla wygody czytelników zamieszczamy fragmenty wiadomości email, nie całe kreacje.

 

1. Wyjaśnij, co odbiorca będzie dostawał

Jedną z najczęstszych przyczyn oznaczania wiadomości jako spam albo wypisań jest różnica między oczekiwaniami klienta w zawartością wiadomości. Dlatego dobrze jest uprzedzić, co dokładnie masz zamiar wysyłać i jaki charakter mają Twoje wiadomości. To też dobry moment, by podkreślić charakter marki.

Te 2 role spełnia świetnie wiadomość powitalną od Fab: połączono tu informację o planowanych wysyłkach z charakterystyką marki.

 

fab

Wiadomość powitalna od Fab: zapoznanie z działalnością marki i charakterem newslettera.

2. Personalizuj

Dobrze zawrzeć – w temacie i/lub w treści – imię odbiorcy. To pozwoli od razu zwrócić uwagę i zawiązać więź. Zobacz, jak świetnie wygląda wiadomość powitalna od Marie Forleo (zwróciliśmy na nią uwagę dzięki świetnemu tekstowi Ashley Hockney na blogu Fedora). Dzięki użyciu imienia w temacie i w treści czytelnik od razu czuje się częścią wspólnoty:

 

 

Jednak pamiętaj, że personalizacja – szczególnie w zakresie emaili – nie polega na wstawianiu imienia w temacie. To kompleksowe działania, które maja na celu dostarczanie odbiorcy tego, czego potrzebuje i co go interesuje. Ale skąd wiedzieć, co ciekawi odbiorcę? Jednym ze sposobów jest analityka behawioralna i demograficzna, która – dzięki zastosowaniu systemu Marketing Automation – pozwala Ci segmentować klientów oraz wysyłać im spersonalizowane wiadomości dynamiczne 1-do-1. Ale to nie jedyny sposób. Jak widzisz poniżej, Buzzfeed przy zapisie na newsletter prosi o wybór tematów, które Cię interesują

 

buzzfeed okno wyboru

Buzzfeed pyta klientów, co ich ciekawi

Pytaj swoich klientów, co ich interesuje! Podobną strategię zastosował Buyometrics (opisywaliśmy ich pomysł w poście 21 rad: Jak zwiększyć Click Through Rate Twoich e-maili?).

To dygresja, ale pamiętaj, by nie ryzykować pozornej personalizacji.

3. Podziękuj

To proste i bardzo ludzkie, a jednak często zapominane: podziękuj swojemu odbiorcy za to, że poświęca Ci swój czas i chce wygospodarować dla Ciebie miejsce w swojej zatłoczonej skrzynce. Tak, to jest coś, za co wypada być wdzięcznym!

 

buzzfeed welcome

Buzzfeed dziękuje i informuje dokładnie o rytmie i tematyce wysyłek

4. Jedno proste CTA

Kluczem do każdej wiadomości email jest wykorzystanie skupienia odbiorcy, dlatego tak kluczowe jest ograniczanie wyborów i oferowanie jednego, czytelnego CTA. Nie marnuj wiadomości powitalnej na samo podziękowanie – zachęć do zapoznania się z ofertą, wizyty na blogu czy zakupu. Tak robi platforma e-learningowa General Assembly:

 

General assembly welcome

Fragment wiadomości od General Assembly

5. Kod zniżkowy

Klienci kochają zniżki. Zapisuja się na newsletter po to, by je otrzymać. Dlatego w momencie, kiedy ktoś zapisuje się na Twój newsletter – a więc prawdopodobnie jest zainteresowany ofertą – warto kuć żelazo, szczególnie w e-commerce. Wyślij bon rabatowy, by zachęcić do pierwszego zakupu.

Jeśli przygotowujesz kod rabatowy, zadbaj o to, by dało się go wygodnie skopiować i wkleić.

toryburch welcome

Tory Burch: wiadomość powitalna z kodem zniżkowym.

 

 

6. Wskaż korzyść

Yves Rocher w swojej wiadomości powitalnej nie tylko dziękuje, ale i wyjaśnia dokładnie, co będzie otrzymywał subskrybent. Zwróć uwagę na język korzyści, którym się posługują: ekskluzywne, porady, prezenty, niespodzianki…

Kiedy czytasz taką wiadomość powitalną, nie możesz się doczekać kolejnych wiadomości! Ten dokładnie efekt chcemy osiągnąć.

yves rocher

Mail powitalny od Yves Rocher: nieprzegadany, komunikatywny i skuteczny

 

7. Pokaż coś wyjątkowego

Wiadomość powitalna powinna zapadać w pamięć, więc im więcej w niej oryginalności i ducha marki, tym lepiej. Warby Parker, producent okularów, zawiera w mailu gifa z tańczącymi, radosnymi ludzikami:

hello and welcome warby

Tańczące ludziki od Warby Parker

Jeśli potrafisz rozśmieszyć odbiorcę, to odniosłeś sukces – klienci kochają się śmiać (przeczytaj więcej na ten temat w poście o najzabawniejszych kampaniach marketingowych).

 

Podsumowanie: zasady kreacji skutecznej wiadomości powitalnej

Jak wskazaliśmy powyżej, kluczem do skutecznej wiadmości powitalnej jest:

– poinformowanie odbiorcy o treściach, jakie masz zamiar wysyłać,

– personalizacja (której nie powinieneś ograniczać do używania imienia użytkownika),

– podziękowanie klientowi za zapis,

– jedno, jednoznaczne i czytelne CTA (użyj maila powitalnego do zacieśnienia relacji z klientem – to nie ma być po prostu podziękowanie),

–  kod zniżkowy, który pozwoli rozbudzić już tlącą się intencję zakupową,

– wskazanie korzyści z otrzymywania wiadomości, dzięki czemu odbiorca czuje, że podjął dobrą decyzję,

– osobisty sznyt, który prezentuje osobowość marki. Może to być zabawne zdjęcie, styl copy, kolorystyka – zastanów się, co w wypadku Twojej firmy będzie wyrażać jej charakter.

 

Mechanika wysyłki

Powyżej skupiliśmy się na kreacji wiadomości: ale przecież to nie sama kreacja definiuje doświadczenie użytkownika. Dlatego pamiętaj ponadto o:

– Responsywności: co oczywiste, wiadomość powinna się nadawać do czytania na urządzeniach mobilnych,

– Real-Time: wysyłaj wiadomość powitalną w przeciągu 24 godzin, a najlepiej od razu po zapisie użytkownika: ponieważ to właśnie wtedy na tę wiadomość czekamy,

– Social media: zawrzyj buttony i linki, dzięki którym odbiorca łatwo znajdzie Cię w innych kanałach,

– Rozpoznawalny nadawca: poświęć chwilę namysłu temu, co wyświetli się w polu nadawcy. Użytkownik musi skojarzyć tę nazwę z  firmą, na której newsletter się zapisał.

 

A Ty stosujesz wiadomości powitalne? Które z kreacji powyżej podobają Ci się najbardziej?