7 sztuczek, jak usprawnić zbieranie danych, gdy kruszą się ciasteczka

 
 

Zbieranie danych zero-party nie jest takie trudne, jeśli masz dobry pomysł i odpowiednie narzędzia do jego realizacji. Konieczność zbudowania strategii zbierania danych zero-party może być bliżej niż myślisz. Oto 7 sztuczek, które pomogą ci usprawnić zbieranie danych w świecie bez ciasteczek.

 

Odejście od plików cookie stron trzecich staje się rzeczywistością.

 
  • Do 2022 r. ponad 85% przeglądarek internetowych będzie blokować pliki third-party cookies.(McKinsey)
 

Firmy, które nie zaakceptują nowej sytuacji, poniosą straty. Już teraz wielu reklamodawców szuka sposobu na to, by przejście na bardziej konsensualne i etyczne źródła danych było stosunkowo bezbolesne.

 
  • Branża wydawnicza będzie musiała zastąpić do 10 miliardów dolarów przychodów z reklam dzięki połączeniu danych first-party oraz zaktualizowanego targetowania kontekstowego i probabilistycznego modelowania odbiorców. (McKinsey)
 

Wszystkie te sposoby są w porządku, ale jest pewien szczególny rodzaj danych, który sprawi, że profile twoich kontaktów, a tym samym twój marketing, będą bardziej skuteczne: dane zero-party.

 
  • Już w 2018 roku 15% marek planowało zbierać dane zero-party. (Forrester)
 

Co więcej, sami konsumenci chcą personalizacji. Jednak musi być ona wyważona.

 
  • 91% konsumentów jest bardziej skłonnych do robienia zakupów u marek, które rozpoznają, zapamiętują i dostarczają odpowiednich ofert i rekomendacji. (Accenture)
  • Podczas gdy 41% konsumentów uważa, że SMS od marki lub sprzedawcy podczas przechodzenia obok sklepu jest niepożądany, 45% osób uważa, że inne spersonalizowane działania (otrzymanie e-maila z przeprosinami po złym doświadczeniu w sklepie lub online) są raczej miłe i ujmujące. (Accenture)
 

To właśnie wykorzystanie danych zero-party prowadzi do humanizacji doświadczeń klienta w świecie cyfrowym. A klienci właśnie to lubią. Chętnie wymieniają się informacjami o sobie i swoich preferencjach w zamian za takie podejście.

 
  • 74% respondentów stwierdziło, że uznałoby tzw. ” living profiles” za wartościowe, gdyby można je było wykorzystać do tworzenia doświadczeń, ofert i produktów, które otrzymują. (Accenture)
 

Jak możesz usprawnić gromadzenie danych?

 

1. Spersonalizuj swoją stronę

 

Po pierwsze, wykorzystaj dane first-party do zbierania danych zero-party. Zbierz wszystko, co wiesz o swoich kontaktach na podstawie ich zachowań. Pokaż, że ich zauważasz, zwracasz uwagę na to, co robią i dostosowujesz swoje działania do ich preferencji.

 

Wykorzystaj tę wiedzę, aby dostosować wyświetlane banery i pop-upy oraz poprosić użytkowników o podanie danych w zamian za nagrody, które przypadną im do gustu.

 

2. Użyj kanału Web Push

 

Zyskaj nowy kanał komunikacji z anonimowymi użytkownikami. Zbieraj zgody opt-in poprzez formularze aby wysyłać powiadomienia.

 

Kolejnym krokiem będzie przygotowanie i uruchomienie kampanii targetowanej w celu pozyskania danych kontaktowych i zgód opt-in dla innych kanałów!

 

3. Po prostu zapytaj

 

Otwarta komunikacja z twoimi odbiorcami sprawdzi się również przy zbieraniu danych first-party. Jeśli chcesz się czegoś o nich dowiedzieć, np. jak często chcą otrzymywać od ciebie wiadomości i o jakich tematach chcą czytać, zapytaj ich o to poprzez e-mail. Wysyłając wiadomość z ankietą, dajesz im możliwość wyrażenia opinii i przekazania swoich preferencji.  Uzyskane w ten sposób dane pozwolą ci na segmentację odbiorców według wielu kryteriów i personalizację wysyłanych wiadomości.

 

4. Użyj formularzy progresywnych

 

Niewiele osób jest gotowych podać całą masę informacji o sobie podczas pierwszego spotkania. Dlatego dobrym pomysłem jest stopniowe ich zbieranie: zaczynając od najprostszych informacji niezbędnych do prowadzenia podstawowych działań marketingowych. Więcej danych przyjdzie z czasem, zwłaszcza jeśli zależy ci na budowaniu relacji i zdobywaniu zaufania odbiorców. Dobrym sposobem na stopniowe zbieranie danych o kontaktach są formularze progresywne. Nie przejmuj się tym, że trwa to trochę dłużej. Czas i tak minie, a zbudowane zaufanie jest bezcenne i procentuje w przyszłości.

 

5. Poproś o ocenę

 

Badania satysfakcji klientów to siła napędowa rozwoju biznesu. Poproś swoich klientów o ocenę jakości twoich usług i produktów. Znajdź zadowolonych klientów, których można pobudzić do dalszej konwersji oraz tych, którzy potrzebują dodatkowej opieki. I kto wie? Może wpadniesz na gotowe pomysły na realne usprawnienie swojego biznesu.

 

6. Użyj Website Automation Rules

 

Co z użytkownikami, którzy są jeszcze anonimowi, np. są na twojej stronie po raz pierwszy? Możesz skorzystać z funkcji Website Marketing Automation. Używa ona wyzwalaczy opartych na zachowaniu użytkownika, aby uzyskać dane w najlepszym do tego momencie. Nadal będą to dane, które zostały przekazane dobrowolnie i świadomie. Możesz wykorzystać te mechanizmy do konwersji użytkowników anonimowych na zidentyfikowanych.

 

7. Wymień się

 

Masz na swojej stronie wartościowe artykuły? Zrób z nich dobry użytek! Wiedza, którą dzielą się eksperci to nie lada gratka dla osób zainteresowanych tematem. Praktyczne poradniki, instrukcje, przepisy… Możesz je wszystkie uatrakcyjnić i wymienić się za dane odbiorców. Poproś użytkowników o pozostawienie swoich danych kontaktowych, a w zamian zapewnij dostęp do wartościowej wiedzy!

 

Kilka słów o gromadzeniu danych na zakończenie

 

„Klienci stwierdzili, że chętniej zaufaliby firmom, które zapewniają kontrolę nad gromadzonymi informacjami, są transparentne w sposobie wykorzystywania tych informacji, mają solidną politykę prywatności lub wyraźnie proszą o wyrażenie zgody.” (Data Privacy Manager)

 

Zbierając dane, zawsze bierz pod uwagę odczucia i potrzeby swoich użytkowników. Raz powierzone informacje nie stają się nagle własnością publiczną, którą możesz wykorzystać w dowolnym celu. Nie wykraczaj poza udzielone zgody. Raz utracone zaufanie jest trudne do odzyskania, podobnie jak reputacja na rynku. Na szczęście działa to również w drugą stronę, a ugruntowana renoma wiarygodności będzie zataczać coraz szersze kręgi i przynosić ci większe zyski.

 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat etycznego pozyskiwania danych, skontaktuj się ze swoim opiekunem klienta i opowiedz mu o swoich potrzebach.

 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Pracuj jak dziesięciu najlepszych marketerów naraz! Różnica między Workflow, który działa, a takim, który nie bardzo
Pracuj jak dziesięciu najlepszych marketerów naraz! Różnica między Workflow, który działa, a takim, który nie bardzo

    Lean Marketing wymaga skuteczności, ale taki tytuł może wydawać się przesadą. To nie jest jednak wygórowane oczekiwanie, a propozycja rozwiązania. Jest to wykonalne – jeśli masz odpowiedni Workflow. W tym artykule wyjaśnimy, czym jest Workflow, jak działa, kto odpowiada za jego efektywność, a ostatecznie – jak skorzystać z doświadczenia twórców szablonów. Utrata produktywności […]

[Nowa funkcjonalność] Szablony Workflow opracowane przez ekspertów eCommerce, dopasowane do twoich celów marketingowych
[Nowa funkcjonalność] Szablony Workflow opracowane przez ekspertów eCommerce, dopasowane do twoich celów marketingowych

    Zebraliśmy naszych czołowych ekspertów eCommerce, którzy na co dzień pracują z największymi światowymi markami, aby całkowicie przeprojektować szablony Workflow w naszej Bibliotece. Ludzie ci włożyli tysiące godzin swojego doświadczenia i unikatową wiedzę w stworzenie nowych, ulepszonych szablonów. Wszystko to, aby zaoszczędzić Twój czas. Ponadto, do Biblioteki dodaliśmy Generator Workflow — pierwszą taką funkcję […]

[Nowa Funkcjonalność] Zmaksymalizuj swój wpływ i kontrolę dzięki nowemu eCommerce Dashboard
[Nowa Funkcjonalność] Zmaksymalizuj swój wpływ i kontrolę dzięki nowemu eCommerce Dashboard

    Nasza najnowsza funkcjonalność, eCommerce Dashboard, agreguje dane z platform eCommerce oraz oprogramowania marketingowego i prezentuje je w jednym miejscu, w czasie rzeczywistym, 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Jako, że umożliwia szybki przegląd wydajności sklepu internetowego, a także szczegółowe śledzenie różnych aspektów biznesu, stanowi niezwykle skuteczne, wielokanałowe narzędzie Growth Intelligence.   […]

SALESmanago przeprowadzi się do dedykowanego biurowca w Ocean Office Park na krakowskim Zabłociu
SALESmanago przeprowadzi się do dedykowanego biurowca w Ocean Office Park na krakowskim Zabłociu

    SALESmanago, największa w Polsce i najszybciej rosnąca firma tworząca rozwiązania technologiczne dla eCommerce, we wrześniu przyszłego roku przenosi swoją siedzibę do nowo powstającego Ocean Office Park na krakowskim zabłociu. Grupa Cavatina rozpoczęła już prace nad biurowcem, który zapewni dedykowaną, nowoczesną przestrzeń dla blisko 700 obecnych i przyszłych pracowników SALESmanago.    Charakterystyczny, okrągły Ocean […]

6 prognoz na Black Friday dla eCommerce. Czego oczekuje od Ciebie Internet i co z tym zrobić?
6 prognoz na Black Friday dla eCommerce. Czego oczekuje od Ciebie Internet i co z tym zrobić?

    Black Friday będzie rokiem 2022 w pigułce. Internet pęka w szwach od prognoz i strategii. W tym artykule przedstawiamy sześć najbardziej rozpowszechnionych, istotnych lub po prostu interesujących. Przedstawiamy również nasze podejście do nich. Ale przede wszystkim podpowiadamy, co z nimi zrobić. Na honorowe wyróżnienie zasługują prognozy: zabawki rozejdą się jak świeże bułeczki, ubrania […]

Jak zwiększyć Customer Lifetime Value dzięki platformie Customer Engagement
Jak zwiększyć Customer Lifetime Value dzięki platformie Customer Engagement

    Zwiększanie Customer Lifetime Value to jeden z najskuteczniejszych sposobów na podniesieniea przychodów. W końcu klient, którego już mamy, kosztuje nas znacznie mniej niż konwersja nowego użytkownika. W tym artykule pokażemy cztery scenariusze, w których możesz inteligentnie wykorzystać platformę Customer Engagement, aby zapewnić klientom większą wartość i zarobić więcej pieniędzy w tym procesie.   […]

Idealna strona docelowa – audyt Landing Page’a krok po kroku
Idealna strona docelowa – audyt Landing Page’a krok po kroku

    Wyobraź sobie, że masz niesamowicie efektowną stronę docelową, dzięki której dynamicznie przybywa Ci nowych leadów. Statystyki pną się w górę, a sprzedaż rośnie w oszałamiającym tempie. Jak stworzyć dobry landing page, który przyciągnie uwagę? Landing page, czyli strona docelowa, to miejsce, gdzie po kliknięciu w reklamę lub link w mailu trafia odbiorca. Od dobrze stworzonej […]

SALESmanago wzmacnia zespół C-Level Exec, szykując się na czterokrotny wzrost na terenie Europy, i doskonaląc swoje wsparcie marketerów eCommerce … z głową.
SALESmanago wzmacnia zespół C-Level Exec, szykując się na czterokrotny wzrost na terenie Europy, i doskonaląc swoje wsparcie marketerów eCommerce … z głową.

    26 września 2022, Kraków: Po dziewięciocyfrowej inwestycji ze strony Silver Tree i Perwyn, SALESmanago wzmacnia swój zespół wykonawczy C-Level. Celem jest zwiększyć przychody z 20 do 100 milionów Euro w ciągu najbliższych czterech lat i objąć pozycję europejskiego lidera customer engagement.   Nowi członkowie C-Level to doświadczeni liderzy z organizacji B2B, eCommerce i […]

Badanie firmy Forrester Consulting: 90% firm marketingowych rozpocznie pozyskiwanie Danych Zero-Party w ciągu roku
Badanie firmy Forrester Consulting: 90% firm marketingowych rozpocznie pozyskiwanie Danych Zero-Party w ciągu roku

    Prawie wszyscy przedsiębiorcy planują rozpocząć pozyskiwanie Danych Zero-Party w celu rozwiązania problemu deprecjacji informacji. Jednocześnie, jak pokazują badania Forrestera, mniej niż połowa z nich wie, jak z powodzeniem korzystać z takich zbiorów danych!   W lutym 2022 r. Forrester Consulting przeprowadził ankietę wśród 200 osób decyzyjnych różnych szczebli (manager+), skoncentrowanych na pozyskiwaniu klientów. […]

Czy Customer Engagement Platform to tylko chwytliwy buzzword na CDP?
Czy Customer Engagement Platform to tylko chwytliwy buzzword na CDP?

    Customer Engagement Platform to znacznie więcej niż platforma Customer Data, którą już znasz, być może nawet używasz. Jej funkcje znacznie wykraczają poza zbieranie i ujednolicanie danych, a umacniający wpływ na zespoły marketingowe jest ogromny. W tym artykule szczegółowo wyjaśnimy różnicę między tymi systemami. Aby stawić czoła wyzwaniom obecnej recesji, marketerzy muszą w dużym […]