74% CMO uważa, że Data Ethics & Preference Management zwiększą swoje znaczenie w ciągu najbliższych pięciu lat

 
 

74% marketerów na stanowiskach zarządzających zgadza się z twierdzeniem, że etyka danych stanie się podstawą w ciągu kolejnych pięciu lat. W tym samym czasie zaledwie 48% z nich przyznaje się do posiadania polityki danych etycznych. W czasie mnożących się regulacji prawnych związanych z prywatnością, na firmy i organizacje nakładana jest ogromna i słuszna presja zapewnienia klientom prawidłowej ochrony ich danych. 

 

Wykorzystuj dane w sposób etyczny podczas zarządzania preferencjami klientów

 

Dziś przełomowe technologie takie jak AI i machine learning pomagają firmom, dając możliwość dostarczania lepszych usług. Jednakże, żeby w pełni wykorzystać swój potencjał, muszą opierać się o dane pozyskiwane od klientów. W dobie rosnącego zapotrzebowania, a także nadużyć ze stron podmiotów zarządzających informacjami, firmy muszą skupić się na etycznych sposobach pozyskiwania danych.  

 

Jest to ostatnia szansa, aby rzeczywiście działać zgodnie ze standardami bezpieczeństwa danych, budując wysokiej klasy relacje konsumenckie oparte na zaufaniu i tworzyć najwyższej jakości Customer Experience poprzez zarządzanie preferencjami klientów.

Transparentność firmy jest konieczna  

 

74% CMO zapytanych o to, czy etyka danych stanie się jeszcze ważniejsza w kontekście prowadzenia marketingu firmy, odpowiedziało twierdząco. Oznacza to, że stają się oni coraz bardziej świadomi sposobu, w jaki wykorzystują i gromadzą dane.

 

W nowoczesnym modelu biznesowym praca bez danych zbieranych bezpośrednio od klientów (lub z innych źródeł) wydaje się być niemożliwa. Ponieważ informacje są na wagę złota, etyka danych staje się coraz bardziej palącą kwestią. Taki trend będzie się nie tylko utrzymywał, ale także wzrastał, co tworzy zapotrzebowanie na dane pozyskiwane i zarządzane w jak najbardziej etyczny sposób. Jest to konieczne nie tylko ze względu czysto prawnego, ale też konsumenckiego – klienci stają się coraz bardziej świadomi swoich praw i wyborów online, co prowadzi do wzrastającej obawy o własne dane. Z tego (między innymi) powodu transparentność firm staje się nie tylko pożądana, ale wręcz wymagana. 

 

Ankieta przeprowadzona na 147 dyrektorach ds. marketingu wykazała, że 82% z nich odeszłoby z pracy, gdyby okazało się, że polityka firmy odnośnie etyki danych jest niejasna i/lub istnieje możliwość, że są one nadużywane. Dokładnie dlatego, budowanie uniwersalnych ram etycznych zachowań podczas pozyskiwania i wykorzystywania danych, jest konieczne do prawidłowego funkcjonowania firm. Ponadto wprowadzenie procedur Data Ethics, przy równoczesnym zachowaniu przejrzystości prowadzi do zaufania i polepszania doświadczeń klienckich.

 

Zapewnij etykę danych przy jednoczesnym zachowaniu najwyższego poziomu Customer Experience

 

Preference Management określa sposób komunikowania się z klientami za pomocą preferowanych przez nich kanałów, w preferowanym przez nich czasie. Oznacza to mniej więcej tyle, że to odbiorca decyduje co i kiedy otrzymuje od danej organizacji, nie odwrotnie. Zarządzanie preferencjami wydaje się być wielkim usprawnieniem w komunikacji – w ten sposób możesz mieć pewność, że informacje, które wysyłasz, są zawsze mile widziane (jeśli oczywiście cały proces odbywa się zgodnie z wolą odbiorcy). 

 

W ostatnich latach obserwowaliśmy ogromną konwersję w obszarze Data Cloud  i tego, jak mogą usprawnić zarządzanie danymi i AI. W 2020 roku doświadczyliśmy epidemii COVID-19, do której zwalczania wykorzystywane są ogromne ilości informacji prywatnych, personalnych profili internetowych, które wszczynają dyskusję o prywatności, a także problemu własności danych na inteligentnych urządzeniach takich jak np. smartfony.  W związku z tym powstało zapotrzebowanie na większą anonimizację danych dla dobra społeczeństwa oraz zapewnienia sposobu zarządzania, który monitoruje ich wykorzystanie.

 

Korzyści płynące z zachowania etyki danych

 

Zaledwie 48% marketingowców przyznaje się do posiadania polityki zgodnej z Data Ethics. Czy wynika to z faktu niewiedzy o płynących korzyściach, czy może z ignorancji? 

 

Biorąc pod uwagę fakt, że regulacje prawne dotyczące zarządzania danymi osobowymi w sieci wyrastają jak grzyby po deszczu (RODO, CCPA, CDPA), polityka firmy, która jest z nimi zgodna, prowadzi do wykreowania wizerunku organizacji godnej zaufania i częściej wybieranej przez klientów.

 

Błędne koło Data Ethics & Preference Management

 

Badanie Cisco Privacy Benchmark pokazuje, że obawy związane z prywatnością danych wzrosły w ciągu ostatniego roku. 31% respondentów obawia się, że ich dane zostaną wykorzystane do celów niezwiązanych z działalnością przedsiębiorstwa, 25% uważa, że dane zostaną udostępnione stronom trzecim, a 24% obawia się, że dane nie zostaną usunięte po ustaniu COVID-19. 

 

Wielu konsumentów zdecydowało się działać na własną rękę i po prostu przestało udostępniać dane firmom, które nie przestrzegają polityki prywatności. To jednak bezpośrednio oddziałuje na zarządzanie preferencjami użytkowników – bez danych nie można ustalić preferencji, jednak przy braku przekazywania preferowanych treści, zanika możliwość dalszej wymiany danych. W jaki sposób przerwać to błędne koło?

 

Sposoby etycznego pozyskiwania danych

 

W trójkącie bermudzkim przepisów o ochronie danych osobowych, wycofania ciasteczek osób trzecich i koronawirusa, firmy muszą znaleźć sposób na etyczne pozyskiwanie danych. 

 

Po pierwsze, skup się na zapewnianiu swoim klientom, unikalnych, a nawet ekskluzywnych treści. Poczują się oni zobowiązani do odwdzięczenia się i chętniej pozostawią swoje dane. Tym sposobem jednocześnie zwiększysz zaufanie i zbudujesz zdrową bazę danych składającą się z danych first-party.  

 

Po drugie, uczyń swoją przestrzeń reklamową użyteczną. Dając swoim klientom możliwość zyskania lub nauczenia się czegoś z dostarczanych przez ciebie reklam sprawisz, że chętniej przekażą ci potrzebne informacje. 

 

Po trzecie, bądź uczciwy wobec swoich klientów – nigdy, przenigdy nie przechowuj ani nie udostępniaj danych bez ich wyraźnej zgody. Pamiętaj, że dane zawsze należą do użytkownika.

 

Przygotuj się na nadchodzącą przyszłość

 

Zachowanie etyki pozyskiwania i zarządzania danymi na dzień dzisiejszy wydaje się być kluczowe i na pewno takie pozostanie w nadchodzącej przyszłości. W związku z tym firmy powinny skupić się na posiadaniu etycznych, użytecznych we wszystkich kanałach danych, bazując na wyraźnej zgodzie klienta. 

 

Zarządzanie preferencjami skupia się na umożliwieniu użytkownikom dobrowolnego dostarczania informacji o ich intencjach, motywacjach i zainteresowaniach, dlatego należy przechwytywać te dane w możliwie najbardziej legalny sposób, z zachowaniem najwyższych zasad Data Ethics, aby nie zawieść klienta. Utrzymanie przejrzystości w zakresie tego, do czego dane klienta są faktycznie wykorzystywane, nie tylko podtrzyma reputację firmy, ale także zaufanie, utrzymanie i lojalność zarówno starych, jak i nowych klientów.

marketing automation marketing automation

Angelika Filipczyk
Research & Content Manager

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]