Jak sobie poradzić z niezadowolonym klientem? 8 zasad

Closeup portrait Angry young Boy, Blowing Steam coming out of ears, about have Nervous atomic breakdown, isolated grey background. Negative human emotions, Facial Expression, feeling attitude reaction

Kryzysy, reklamacje i pretensje są nieuchronną częścią pracy z klientem. Zamiast wierzyć naiwnie w to, że nigdy się nie przydarzą, przygotuj się na nie zawczasu.

Co jest najważniejsze podczas rozmowy z niezadowolonym klientem? Mamy dla Was 8 wskazówek.


Zmień odbiorców w lojalnych klientów, czyli fundamenty Lead Nurturing.

Pobierz darmowego ebooka.


 

1. Bądź uprzejmy

Kultury osobistej i taktu nie sposób przecenić: to właśnie dzięki nim wczujesz się w emocje klienta oraz wyczujesz, jak załagodzić sytuację. Do uprzejmości zalicza się też umiejętność powiedzenia „Przepraszam”.

 

Nie ma nic gorszego niż arogancja czy próby zbagatelizowania złości klienta („Przesadza pan!”, „A, tak się czasem dzieje, nie ma co histeryzować”). Kiedy mówisz coś takiego, Twój rozmówca czuje się jak idiota: traktowany protekcjonalnie i zlekceważony, co łatwo prowadzi do eskalacji negatywnych emocji. Nawet jeżeli przesadza, wysłuchaj go i uprzejmie wskaż możliwe rozwiązanie. Jeżeli zadzwonił z drobiazgiem, łatwo go udobruchasz. Próbując pomniejszyć problem, możesz rozzłościć klienta o doprowadzić do ogromnego konfliktu.

 

Jeżeli masz pokusę, by zadusić takiego klienta, obezwładnij go raczej uprzejmością.

 

2. Bądź cierpliwy, ale nie pozwalaj się obrażać

Pracując z klientami musisz się uzbroić w cierpliwość: wielu z nich będzie zadawać dziwne pytania lub będą mieć problem z oczywistymi rzeczami (np. z wykorzystaniem urządzeń mobilnych). Wielu będzie potrzebowało dłuższej chwili na wyłuszczenie swojego kłopotu. Wielu podczas rozmowy z Tobą będzie chciało zrzucić, co im na sercu leży. Wysłuchaj ich – mogą przy okazji powiedzieć Ci wiele interesujących rzeczy na temat firmy czy produktu.

 

Pamiętaj jednocześnie, że o ile Twoim zadaniem jest, by klient poczuł się dobrze i komfortowo, to on również powinien respektować ogólnie przyjęte granice dobrego smaku. Gdy ktoś Cię obraża, gdy wyżywa się bez związku z produktem, gdy widocznie jest agresywny – okaż opór i nie dyskutuj. Nie przejmuj się stratą takiego klienta.

 

3. Bądź profesjonalny, ale i empatyczny

Klienta uspokoi świadomość, że znasz się na rzeczy, ale nie przesadzaj z budowaniem efektu profesjonalizmu. Nie nadużywaj żargonu (aby rozmówca nie poczuł się zagubiony) ani nie recytuj wyuczonych formułek. Zachowaj równowagę między byciem ekspertem w swojej dziedzinie a byciem po prostu człowiekiem, który doskonale potrafi zrozumieć złość innej osoby.

 

Równowaga między profesjonalizmem a empatią wyraża się również w tym, że nie traktujesz swojej pracy zbyt osobiście. Nie bierz do siebie zarzutów czy gniewu, jakimi ochoczo ciskają niezadowoleni konsumenci. Uodpornij się na tę trudną emocjonalnie sytuację.

4. Łatwy kontakt z obsługą

Upewnij się, że kontakt z Twoim biurem obsługi klienta jest łatwy i nie wymaga wypełniania nieskończonych formularzy czy długiego wiszenia na telefonie. Pamiętaj, że w czasie, kiedy klient czeka na Twoją reakcję frustracja w nim narasta. Im szybciej się z tym uporasz, tym lepiej i tym większe prawdopodobieństwo, że sprawa zakończy się pozytywnie: problem zostanie rozwiązany, a niezadowolony klient zamieni się w lojalnego ambasadora, zachwycony jakością obsługi.

 

Dobrym pomysłem jest również ustalenie zakresu, w jakim pracownicy BOK-u mogą samodzielnie dysponować zniżkami czy rabatami w ramach rekompensaty. Jeżeli towar jest wadliwy, a pracownik może od razu podczas pierwszej rozmowy przyjąć zwrot i zaoferować bonus w ramach rekompensaty, klient czuje się sprawnie obsłużony, a jego zaufanie do firmy wzrasta. Poza tym sprawa jest załatwiona z miejsca, a nie wymaga długich konsultacji i procesów decyzyjnych.

5. Bądź konkretny i dotrzymuj obietnic

Jeżeli obiecujesz rozwiązanie, podaj konkretną datę, kiedy rzecz zostanie załatwiona. Kiedy nie możesz podać terminu, powiedz, kiedy odezwiesz się ponownie. Jeśli nie da rady jednak wykonać zadania we wskazanym pierwotnie terminie, odezwij się, przeproś i podaj kolejny.

 

Podczas pierwszej rozmowy postaraj się przedstawić możliwe opcje: daj odbiorcy coś konkretnego. Zadawaj pytania i upewniaj się, że dobrze zrozumiałeś, gdzie leży problem. Używaj imienia klienta („Pani Mario, odezwę się jutro z samego rana”).

 

Precyzyjne ustalenia sprawią, ze klient poczuje się bezpieczniej.

6. Powtarzające się pytania czy zgłoszenia przekazuj dalej

Jeżeli klienci często się na coś uskarżają lub mają problem z jakimś aspektem produktu czy usługi (np. jakaś funkcjonalność nie jest jasna, lub produkt jest ciężko dostępny), nie trzymaj takich uwag tylko dla siebie. Stwórzcie dokument lub procedurę, która pozwoli zbierać takie uwagi czy wątpliwości, by mogli z nich korzystać Product Managerowie, deweloperzy czy dział marketingu.

Nie zakopuj głowy w piasku, ale spójrz prawdzie w oczy: jeżeli klienci często zgłaszają jakiś kłopot, to znaczy, że gdzieś jest problem. Znajdź go i zlikwiduj, a nie próbuj przeczekać.

 

7. Rozpoznaj niezadowolonych klientów jako szanse

Niezadowolony klient wchodzi z Tobą w osobistą interakcję, która nie zdarza się często. To moment, w którym możesz go urzec profesjonalną obsługą i pozytywnym nastawieniem. Uśmiechaj się, nawet jeżeli rozmawiasz przez telefon – to słychać! Dobre wrażenie zrobisz przede wszystkim zaangażowaniem: jeśli pokażesz, że Ci naprawdę zależy na rozwiązaniu kłopotu, zdobędziesz serce swojego rozmówcy.

 

8. Bądź przygotowany

Wiedz, ile zajmie rozwiązanie problemu czy zidentyfikowanie osoby odpowiedzialnej. Wiedz, co możesz zaoferować jako rekompensatę. Zadbaj o budowanie procedur: miej przygotowane schematy maili albo listę przydatnych zwrotów, by nie marnować czasu na komponowanie wiadomości za każdym razem od nowa. Miej też listę problemów, które pojawiają się najczęściej.

 

Im lepiej jesteś przygotowany, tym lepiej przebiegnie rozmowa.

Przeczytaj więcej

Jak pokochać nieznośnych klientów (i na nich zarobić) + jak wykorzystać Marketing Automation do minimalizowania szkód

Customer Service Mindset

 

A jakie są Wasze sposoby na łagodzenie konfliktów z klientami?

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]