9 sposobów na zwiększenie lojalności klientów dzięki Marketing Automation

lojalnośćMarketing jest martwy, a na jego miejsce przychodzi lojalność, mówi Alexander Jutkowitz na łamach Harvard Business Review. To właśnie ona stanie się głównym motorem sprzedaży. Według badań Thanx, 64% zysków generuje zaledwie 25% najwierniejszych klientów. Dlatego za finansowy sukces Apple odpowiedzialna jest lojalność użytkowników iPhone’a, utrzymująca się na poziomie 87%. Jak osiągnąć takie wyniki? Pomoże Marketing Automation.

Na czym polega lojalność?

Lojalność polega na istnieniu wartości dodanej, która sprawia, że wybieramy dany produkt/ usługę/ sklep nawet kiedy istnieją przesłanki, by skorzystać z oferty konkurencji.

Innymi słowy, nie chodzi tylko o sam fakt, że klienci wracają. Jeśli jesteś jedynym sprzedawcą butów w promieniu stu kilometrów, to oczywiste, że klienci przyjdą ponownie – są od Ciebie zależni. Dopiero kiedy w pobliżu pojawi się inny szewc będzie można zmierzyć lojalność – istnienie wartości dodanej.

Wartość dodana

Wartość dodana to cecha, która decyduje o wyjątkowości produktu/ usługi/ sklepu. Stanowi fundament długofalowej więzi z odbiorcą. Taką wartością może być:

  • Poczucie bezpieczeństwa
  • Poczucie przynależności do danej grupy społecznej
  • Unikalność produktu
  • Jakość obsługi
  • Korzystny program lojalnościowy
  • Wartości czy idee, stojące za produktem
  • Gwarancja najniższej ceny

Cokolwiek, co sprawia, że warto do Ciebie wracać, mimo iż konkurencja może oferować podobny – lub nawet taki sam – towar.

Wzrost lojalności dzięki Marketing Automation

Sama jednak wyjątkowość naszej oferty nie wystarczy. Obok niej liczy się jeszcze forma, w jakiej komunikujemy tę wartość klientom. Właśnie dlatego potrzeba automatyzacji marketingu. Jakie konkretne działania zwiększą lojalność klientów?

  1. Innowacyjne programy lojalnościowe z wykorzystaniem beaconów: dzięki temu będzie można odejść od tradycyjnych, niewygodnych kart i automatycznie zliczać wszystkie zakupy danego klienta – zarówno online, jak i offline, dzięki użyciu beaconów do trackingu offline. Dzięki temu możesz zbudować program, który jest realnie używany przez klientów, a nie zaoferować kolejny kawałek plastiku, zagrzebany w portfelu wśród podobnych, nieużywanych kart. Przeczytaj, jak stworzyć program lojalnościowy.
  2. Budowanie relacji dzięki zbieraniu wiedzy. Im więcej wiemy o naszych klientach, tym lepiej potrafimy dopasować do nich ofertę – nie sposób wyobrazić sobie personalizacji bez zaawansowanej analityki zachowań, zainteresowań i zakupów.
  3. Marketing 1:1. Dynamiczna treść i e-maile są fundamentem stworzenia trwającej więzi z klientem, ponieważ pokazują, że traktujesz go indywidualnie i dobierasz oferty do jego potrzeb. Wykorzystuj okazje, by podziękować klientowi, poprosić go o opinie lub zasugerować mu komplementarny produkt.
  4. Użyj analityki do poprawy jakości treści. Content marketing stanowi podstawowe narzędzie, za pomocą którego możesz nie tylko edukować klientów, ale i rozmawiać z nimi o wartościach, które dzielicie, te zaś są kluczowe dla zbudowania lojalności. 30% konsumentów uważa, że dzielenie wartości jest jednym z 3 najważniejszych powodów ich lojalności wobec marki. Dlatego inwestuj w dobrą treść i optymalizuj ją. Dowiedz się więcej o synergii marketing automation i content marketingu.
  5. Segmentacja: konieczna, by komunikować lojalnym klientom, że są dla Ciebie ważni, przygotowywać dla nich specjalnych, dedykowanych ofert, tworzyć aury wyjątkowości związanej z lojalnością. Potrzebujesz jednak w tym celu segmentacji bazy klientów – by adresować niektóre komunikaty tylko do nich. Może przygotujesz dla nich osobne szablony emaili?
  6. Lead Scoring to identyfikacji popularyzatorów. Niektórzy Twoi klienci robią niesamowitą robotę, opowiadając o Twoich produktach znajomym, szerując Twoje treści czy żywo udzielając się na forach. Według Malcolma Gladwella produkty staja się kultowe zgodnie z „prawem garstki”: potrzebnych jest kilku zaangażowanych klientów, którzy posiadają albo ekspercką wiedzę, albo duży i zróżnicowany krąg znajomych, albo talent perswazji. Lead Scoring pomoże Ci zidentyfikować takich klientów i odpowiedzieć na ich specyficzne potrzeby (np. więcej wiedzy).
  7. Maile urodzinowe: to drobiazg, który pozwala jednak zobaczyć w marce partnera relacji. Działa dużo lepiej niż masowe życzenia okolicznościowe.
  8. Przypominaj o korzyściach: jeśli oferujesz lojalnym klientom jakiś bonus, wyślij maila z przypomnieniem o nim, o ile nie został wykorzystany.
  9. Mierz: nie zatrzymuj się na poziomie powtarzanych mądrości, że skłonienie istniejącego klienta do zakupu jest tańsze 7 razy niż zdobycie nowego. Wykorzystaj dane oferowane przez Platformę Marketing Automation, by wyliczyć precyzyjnie ROI Twoich działań lojalnościowych i optymalizować je.

 

Lojalność klientów to przede wszystkim kwestia zbudowania z nimi długofalowej relacji. W świecie mnogości bodźców, wielu rozpraszaczy i ogromnej konkurencji staje się koniecznością. Do tego potrzeba zarówno unikalnej wartości dodanej produktu, jak i precyzyjnego komunikowania jej do poszczególnych klientów, co jest możliwe tylko dzięki automatyzacji marketingu.

A jak Ty zwiększasz lojalność swoich klientów?

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]