92% konsumentów chce kupować od firm działających na rzecz środowiska. Czy to wystarczający powód dla przedsiębiorców na bycie eko?

 
 

Zielony marketing (en. green marketing) nawiązuje do produktów lub organizacji propagujących ochronę środowiska. Wraz z rosnącą świadomością naszych decyzji i ich wpływu na planetę, aż 6 na 10 konsumentów uważa za ważne, aby produkt był wytworzony w sposób zrównoważony. 43% Amerykanów chętniej kupiłoby produkty spożywcze od producenta przyczyniającego się do rozwoju ekologicznego, a 25% obywateli USA przyznaje, że są skłonni zapłacić więcej za odzież i dodatki przyjazne dla środowiska.

 

Moda na bycie Eko

 

W otaczającej nas rzeczywistości zmian klimatycznych, katastrof i wymierających gatunków, naturalnym jest, że ludzie przykładają coraz większą wagę do swoich czynów. Założenia marketingu bazującego na świadomej pomocy naturze stały się fundamentem dla powstawania nowych narzędzi niezbędnych do zwiększania sprzedaży oraz poszerzania bazy docelowych klientów. Do tego przy pomocy mediów społecznościowych i eko-influencerów, życie w sposób zrównoważony i wspieranie firm działających na rzecz środowiska zrobiło się po prostu modne, zwłaszcza wśród młodych osób.

 

Czy firmy powinny przejść na zieloną stronę mocy?

 

Zielony marketing to doskonałe rozwiązanie zakładające połączenie problemów globalnych z obiecującą strategią marketingową. Dzięki odpowiednio dobranym planom i taktykom dana firma może nie tylko przynieść korzyści środowisku, ale także znaleźć się na pierwszym miejscu w walce z konkurencją. Zapotrzebowanie na eko-produkty i zielone rozwiązania przeżywa złoty wiek.

 

Według wskaźnika Environmental Performance Index liderem w zakresie promowania zielonego marketingu jest Europa – z Danią, Luksemburgiem i Szwajcarią na pierwszych miejscach. W tym samym rankingu Stany Zjednoczone znalazły się na 24 miejscu.

 

Konsumenci chcą być przyjaźni ekologii

 

Pierwszą rzeczą przychodzącą na myśl w obrębie ekologii, jest przemysł spożywczy. Jedzenie, które wprowadzamy codziennie do naszego organizmu, ma realny wpływ na to jak się czujemy, czy nawet jak wyglądamy, dlatego pierwszym obszarem, w  którym zaczynamy działać na rzecz zielonego marketingu, jest sięganie po zdrowsze, a tym samym bardziej zrównoważone artykuły spożywcze. 

 

Z badania fundacji Food & Health Survey IFIC przeprowadzonego w 2020 r. możemy wywnioskować, że 43% Amerykanów chętniej kupiłoby produkt spożywczy od producenta zobowiązującego się do wspierania zrównoważonego rozwoju, podczas gdy 34% twierdzi, że produkty ekologiczne mają rzeczywisty wpływ na ich decyzje zakupowe. Ponadto 6 na 10 konsumentów uważa, że ​​kluczowe znaczenie dla produkcji ma jej przyjazność środowisku.

 

Również w innych obszarach handlowych, takich jak odzież i dodatki, jesteśmy skłonni zapłacić więcej za produkty firm skłaniających się ku zielonej ideologii.Według sondażu CGS Retail and Fashion Sustainability 2020, w którym udział brało ponad 2000 uczestników, 61% konsumentów uważa, że zrównoważony rozwój odgrywa znaczącą rolę w wyborze produktów. Deklarujących się do zapłaty 25% więcej od ceny oryginalnej za towary wyprodukowane przy zachowaniu świadomości ekologicznej, było kolejno 25% i 24% Amerykanów i Anglików w wieku 18-34.

 

Millenialsi i pokolenie Z liderami eko-rewolucji

 

Na podstawie statystyk, popyt na produkty przyjazne środowisku jest wysoki w szczególności wśród millenialsów i pokolenia Z i słusznie – przecież to oni będą najbardziej dotknięci efektami zanieczyszczonego powietrza, mikroplastiku w oceanach czy nadmierną eksploatacją złóż naturalnych. Poza tym firmy często docierają do swojej grupy odbiorców poprzez media społecznościowe, więc naturalne jest, że dana informacja prędzej dotrze do osób używających ich na co dzień. Badania wykazują, że 68% millenialsów chętniej kupi produkt benefitujący środowisko.

 

Szansa dla przedsiębiorstw

 

Ogólnie produkty reklamowane jako przyjazne dla środowiska stanowią około 22% sprzedaży w sklepach i szacuje się, że w 2021 liczba ta wzrośnie do 25%. Biorąc pod uwagę, że 80% Amerykanów deklaruje większe poszanowanie dla firm zachowujących świadomość ekologiczną w procesach produkcyjnych, podczas gdy 92% chętniej kupowałby towary marki reklamującej się jako zrównoważona, można śmiało powiedzieć, że zielony marketing to dla firm doskonała okazja do poszerzenia bazy konsumentów i zwiększenia sprzedaży.

 

Zielone pranie mózgu (en. greenwashing) antyreklamą dla firm

 

Nieuchronnie, każdy bohater musi mieć swojego antagonistę więc jako opozycja wobec polityki proekologicznej pojawił się greenwashing. Jego założeniem jest używanie haseł i obrazów, odnoszących się do ochrony środowiska, które w istocie nie wnoszą za sobą żadnych pożytecznych działań. W pewnym momencie zielony marketing stał się tak popularny, że wiele firm zaczęło na nim żerować. Dlatego marki, które wykorzystują trendy ekologiczne tylko jako chwyt marketingowy, bardziej sobie szkodzą, niż pomagają. 

 

Przykładem takich działań mogą być popularne marki odzieżowe działające w myśl tzw. szybkiej mody (en. fast-fashion). Podczas gdy firmy chwalą się używaniem zrównoważonych produktów, jednocześnie używają sztucznych materiałów i łamią prawa człowieka. 

 

Popularne linie lotnicze, które wykorzystywały mylące dane dotyczące produkcji spalin, reklamowały się jako te o najniższej emisji, co nie było do końca prawdą i w konsekwencji zadziałało na niekorzyść firmy.

 

Dołączenie do walki o środowisko popłaca

 

Chociaż przekształcenie już istniejącej lub rozpoczęcie nowej inwestycji w myśl zielonego marketingu może wydawać się trudne, lub wręcz niemożliwe (w zależności od dotychczasowych praktyk), z pewnością będzie miało pozytywny wpływ na wizerunek firmy. Istnieje jednak bardzo wąska granica między używaniem a nadużywaniem zielonego marketingu, którą można łatwo przekroczyć (nawet nieumyślnie), co powoduje spadek wiarygodności w oczach konsumenta. Podsumowując powyższe statystyki, właściwie przeprowadzony eko marketing może być bardzo skuteczną strategią. Marki bazujące na budowaniu świadomości ekologicznej poprzez tzw. zielone taktyki marketingowe zwiększają swoją sprzedaż, a co za tym idzie, budzą zainteresowanie tematyką ekologii, co później bezpośrednio przekłada się na korzyści płynące dla firmy, jak i całej planety.

marketing automation

marketing automation

Angelika Filipczyk
Research & Content Manager

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]