A nie mówiłem? Szef Marketingu wydaje na technologię więcej niż szef IT!

Wszystko zaczęło się mniej więcej 5 lat temu. Właśnie wtedy analityk Gartnera, Laura McLellan, oświadczyła, że do 2017 roku wydatki technologie informatyczne w marketingu przewyższą te w IT. Rozwijając swoją myśl, McLellan dodała, że działy marketingu przeznaczają coraz większa część swoich budżetów na nowe technologie i usługi – zarówno w porozumieniu z działem IT swojej firmy jak i na własną rękę.

 

 

 

Dlaczego tak się dzieje?

 

Świat fizyczny i wirtualny przenikają się i nakładają na siebie w różnych dziedzinach. Sprzedawcy i marketerzy podążają za konsumentami i wykorzystują coraz to nowsze kanały komunikacji marketingowej. Strony WWW, email, aplikacje mobilne, media społecznościowe, wyszukiwarki – wszystkie te media połączone w całość poprzez dostęp do sieci tworzą wspólny grunt do tworzenia i dystrybuowania treści zwany marketingiem cyfrowym. Jest on zarówno prostszy, jak i trudniejszy do opanowanie przez marketerów niż ten złożony z papieru gazet, ekranów billboardów i jingli radiowych. Prostszy, bo internauci zostawiają za sobą ogromną ilość informacji w postaci tzw. Digital Footprints, danych, które można śledzić (przez ciasteczka, pixele monitorujące, web beacony, UTM, itp.), analizować i wykorzystywać dopasowując przekaz marketingowy do danej osoby bądź grup odbiorców. Trudniejszy, bo bez odpowiedniego oprogramowania, marketerzy nie są w stanie przetworzyć ogromnych ilości cyfrowych informacji i przekuć ich na finansowy sukces.

 

W dobie wybrednych i proaktywnych konsumentów muszą dbać o każdego z nich od samego początku, pamiętając, że błędy bywają kosztowne. Odbija się to na wszystkich firmach walczących o swoje status quo w sieci. Jak łatwo można się domyślić, pozyskanie kontaktu to tylko jedno z wyzwań stojących przed marketerem. Każdy z nowo pozyskanych leadów (z wyjątkiem 1-2%, które są od razu gotowe na zakup) wymaga edukacji i starannej opieki zanim będzie gotowy na kontakt ze sprzedawcą. Proces ten obejmuje takie działania jak wysyłka cyklicznych, edukacyjnych wiadomości, wyświetlanie dynamicznych banerów, profilowanie progresywne, czy segmentację bazy danych w zależności od zainteresowań, zachowań i aktywności zakupowej. Żaden człowiek nie jest w stanie fizycznie przetwarzać i analizować tak wielkiej ilości danych i zadań i jeszcze w dodatku nie popełniać błędów.

 

Właśnie z tej potrzeby narodziła się idea systemów, których dziś nie trzeba już nikomu przedstawiać – platform do automatyzacji marketingu: oprogramowania, które jest w stanie zarówno analizować i przetwarzać dane cyfrowe, jak i samodzielnie uruchamiać pewne procesy w odpowiedzi na działania internautów. To właśnie one przyciągnęły tak dużą uwagę CMO na całym świecie.

 

Obecnie marketing jest jednym z głównych motorów napędowych zakupów oprogramowania, a analiza trendów pokazuje, że stan ten utrzyma się w najbliższym czasie. W 2012 roku, dziennikarka Forbesa Lisa Arthur skomentowała przewidywania Laury McLellan w następujący sposób:

 

At first, that prediction may sound a bit over the top. (In just five years from now, CMOs are going to be spending more on IT than CIOs do?)  But, consider this: 1) As we all know, marketing is becoming increasingly technology-based, 2) Harnessing and mastering Big Data is now key to achieving competitive advantage, and 3) Many marketing budgets already are larger –and faster growing –than IT budgets.

 

“Na pierwszy rzut oka, te przewidywania mogą wydawać się nieprawdopodobne. Ale rozważmy następujące fakty: 1) Jak wszystkim nam wiadomo, marketing coraz bardziej wiąże się z technologią, 2) Kluczem do uzyskania rynkowej przewagi stało się ujarzmienie Big Data, 3) W wielu przypadkach budżety działów marketingu przerosły te przypisane działom IT. “

 

W dalszej części artykułu Arthur wspomina, że w wielu przedsiębiorstwach nadchodzi czas budowania mostów pomiędzy IT i marketingiem i tworzenia wspólnej strategii dla tych dwóch działów, jako że technologia i marketing są teraz trwale ze sobą związane, a sukces firmy często zależy w równym stopniu od każdego z nich.

 

Stoimy u progu roku 2017, zatem czas najwyższy na rewizję przewidywań z 2012!

 

Pierwsze potwierdzenie tego stwierdzenia można było zauważyć już rok temu w raporcie PWC: 2015 Global Digital IQ® Survey. Pada w nim zdanie, że jednym z filarów generalnej strategii firm stanie się współdzielenie planów i celów we wszystkich działach tworzących daną organizację. Żadne plany taktyczne nie są wszak kompletne, jeżeli nie uwzględniają całego przedsiębiorstwa! Aż 69% firm przyznało, że w strategie biznesowe i cyfrowe zaangażowane są wszystkie działy, co stanowiło duży wzrost w stosunku do roku poprzedniego (55%). Liderzy biznesowi często wykorzystują technologię nie tylko w celach marketingowych, ale również aby aktywizować pracowników i angażować ich w życie organizacji. Korzystają zarówno z video, mediów społecznościowych, jak i robią dobry użytek ze smartfonów. Taki rozkład sił znalazł również odbicie w wydatkach.

 

 

Jak widać, trend był zbieżny we wszystkich rejonach świata: wydatki na marketing i sprzedaż przewyższyły wydatki na IT!

 

A co na to sprawcy zamieszania? W podsumowaniu roku 2016, analitycy Gartnera informują, że przewidywanie sprzed 5 lat ma dużą szansę się potwierdzić w najbliższym czasie. Najważniejsze obserwacje wynikające z raportu CMO Spend Survey 2016-2017  są następujące:

  • Budżety marketingowe będą nadal rosły osiągając wysokość do 12% przychodów przedsiębiorstwa.
  • Znaczna większość marketerów przewiduje wzrost budżetów w nadchodzącym roku, jednakże liczba tych, którzy spodziewają się cięć wzrosła z 3% do 14% w przeciągu ostatnich dwóch lat.
  • Globalnie, wydatki CMO na technologie (3,24% przychodów przedsiębiorstwa) lada chwila będą wyższe niż wydatki CIO (3,4% przychodów przedsiębiorstwa).
  • Liderzy marketingowi w mijającym roku wydali więcej na strony WWW, sprzedaż i reklamę w sieci niż na dowolny inny cel.

 

Jakie z tego płyną wnioski?

 

Po pierwsze warto zwrócić uwagę na nierozerwalną więź, która połączyła marketing z technologią. W czasach ogromnej konkurencji rynkowej, biznes w sieci nie jest w stanie funkcjonować bez wsparcia zaawansowanych systemów analitycznych i automatyzacji procesów.

Po drugie oznacza to, że cała podróż zakupowa klienta zmieniła się nieodwracalnie. Wyzwaniem stojącym przed marketerami jest wytworzenie synergii pomiędzy współistniejącymi online i offline kanałami komunikacyjnymi, oraz integracja danych z różnych źródeł (sklepy stacjonarne, desktop, mobile), bez której niemożliwa jest pełna personalizacja przekazu i działań marketingowych.

Po trzecie można się spodziewać alokacji coraz większej ilości zasobów przedsiębiorstwa w technologie związane z pozyskiwaniem potencjalnych klientów w sieci, ich edukacją, oraz personalizacją i automatyzacją procesów marketingowych i sprzedażowych.

 

Jak sądzicie – jak będzie pod tym względem wyglądał nadchodzący rok? Zapraszamy do dyskusji!

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]