Jak w prosty sposób zwiększyć OR i CTR wiadomości wysyłanych do klientów Twojego ecommerce? [Przykłady wdrożeń]

“Segmentować, czy nie segmentować?” nie jest już dłużej pytaniem, które zadają sobie marketerzy korzystający z baz danych klientów do prowadzenia działań promocyjnych swojej firmy. Sama w sobie, segmentacja bazy kontaktów przy wysyłkach wiadomości zwiększa współczynniki otwarć (OR) i kliknięć (CTR) maili. Jedynie 3% marketerów nie segmentuje kontaktów i liczba ta maleje z roku na rok. Patrząc od drugiej strony – w 2015r. aż 58% zysku z email marketingu pochodziło z wysyłek kierowanych do poszczególnych segmentów, podczas gdy wysyłki do całej bazy pokryły tylko 22% tej kwoty (Email Monday), z kolei Jupiter Research podaje, że przemyślane i nieprzypadkowe emaile przynoszą 18-krotnie większy przychód niż ogólne wysyłki do całej bazy.

 

Bazę kontaktów można segmentować na różne sposoby. SALESmanago pozwala przeprowadzić:

 

  • segmentację behawioralną – w oparciu o zachowania monitorowane w różnych kanałach, m.in.: na stronie WWW, offline, w aplikacji mobilnej,
  • segmentację transakcyjną – w oparciu o zachowania zakupowe, np.: częstotliwość zakupów, średnia wartość koszyka,
  • segmentację demograficzną – w oparciu o dane demograficzne, np.: wiek, lokalizacja, płeć, itp.

 

Segmentacja klientów jest szczególnie istotna w branży ecommerce W większości sklepów internetowych towar jest już posortowany na kategorie i osoby zainteresowane konkretnymi towarami zwykle nie oglądają nic poza nimi. W tym przypadku segmentacja bazy pozwala chociażby dopasować treść wysyłanych wiadomości do zainteresowań klienta i tym samym uniknąć zasypywania jego skrzynki wiadomościami, których na pewno nie otworzy.

 

Segmentację bazy danych można wykorzystywać do różnych celów: analityki, alertów dla działu sprzedaży, czy wspomnianego już wcześniej email marketingu.

Istnieje wiele oczywistych sposobów wykorzystania segmentacji bazy przy wysyłce maili. Jednym z ważniejszych jest dostosowanie komunikacji do cyklu życia klienta. Na różnych etapach podróży zakupowej potencjalny, lub istniejący klient powinien otrzymywać różne typy wiadomości, na przykład:

 

  • osobie po raz pierwszy odwiedzającej stronę warto wysłać wiadomości edukacyjne typu Lead Nurturing
  • osobie, która często robi zakupy warto przesłać od czasu do czasu rabat lub zaproszenie na wyprzedaż, żeby wzmocnić pozytywny wizerunek
  • osobie, która od jakiegoś czasu nie logowała się na konto warto wysłać wiadomość typu win-back

 

Już samo w sobie, takie działanie zwiększa wielokrotnie szansę na wzrost OR i CTR wiadomości. Według naszego działu consultingu statystyki wysyłek zmieniają się następująco po wprowadzeniu segmentacji kontaktów:

  • OR wzrasta o 16,87%
  • CTR wzrasta o 54,67%
  • Ilość opt-out maleje o 10,02%

Jak zatem jeszcze można poprawić statystyki email marketingu?

Jednym ze skuteczniejszych sposobów jest wykorzystanie różnych kont nadawczych do wysyłek różnego typu.

Przykład #1

Wyobraź sobie, że prowadzisz sklep ze sprzętem sportowym i chcesz za pomocą nazwy nadawcy komunikować subskrybentom czego dotyczy dana wiadomość. Oczywiście wszystkie konta zawierają nazwę Twojego sklepu, ale dodatkowo dopisujesz takie słowa jak: Team, Rabaty, Wyprzedaż czy  Trendy. Dzięki temu odbiorcy otwierając skrzynkę i robiąc wstępną selekcję wiadomości mogą od razu zdecydować czy chcą zerknąć na maila od Ciebie. To duże ułatwienie, zwłaszcza że przy obecnym natłoku informacji takiej selekcji dokonujemy w przeciągu kilku sekund i jeżeli widzimy jako nadawcę tylko nazwę producenta, to w pośpiechu stwierdzamy, że to i tak pewnie tylko reklama, więc nie ma co sobie nią zaprzątać głowy.

Jak możesz wdrożyć to rozwiązanie – krótka instrukcja:

  1. Stwórz kilka kont wysyłkowych wchodząc w Ustawienia -> Konta E-mail i klikając w Dodaj nowe konto E-mail Marketing
  2. Wypełnij pola: Nazwa, e-mail i Nazwa wyświetlana
  3. Jeśli chcesz, żeby odpowiedzi były kierowane na adres inny niż ten, z którego wiadomości są wysyłane, to wpisz go w polu Odpowiedz do e-mail
  4. Wprowadzając kontakt do bazy nadawaj mu odpowiedni tag, który pozwoli szybko zakwalifikować daną osobę do odpowiedniej grupy wysyłkowej;
  5. Wysyłając konkretną wiadomość w polu Konto Wysyłkowe wybierz z rozwijanej listy odpowiednie konto

Przykład #2

Podobne rozwiązanie zastosował jeden z naszych klientów, Energy Invest Group S.A. EIG S.A. jest nowoczesną firmą łączącą doświadczenia instytucji finansowych i firm technologicznych, oferującą inwestycje w farmy fotowoltaiczne i elektrownie wiatrowe w modelu obywatelskim. W ich przypadku konta nadawcze to imiona i nazwiska specjalistów przypisanych do poszczególnych kontaktów. Dodatkowo segmentacja uwzględnia regionalizację – przypisując kontaktom z poszczególnych regionów kraju opiekunów odpowiedzialnych za ich obsługę.

Znacznie usprawnia to proces komunikacji zarówno między specjalistą a inwestorami, jak i komunikację wewnątrz firmy.

Jak możesz wdrożyć to rozwiązanie – krótka instrukcja:

  1. Importując bazę danych zaimportuj kontakty z tagiem wskazującym kto jest właścicielem kontaktu
  2. W zakładce CRM wybierz Zarządzanie kontaktami
  3. Wpisz wybrany tag i wybierz masową akcję Dodaj/ usuń szczegół kontaktu
  4. Zaznacz opcję dodaj szczegół kontaktu, w polu nazwa szczegółu wpisz wybraną nazwę, np.: email (ważne – nazwa nie powinna zawierać polskich znaków ani spacji), a jako wartość szczegółu wpisz odpowiedni adres email i potwierdź przyciskiem Wykonaj akcję
  5. Wykonaj tę akcję ponownie dla nazwy szczegółu wpisując na przykład nazwa, albo imię_nazwisko, a jako wartość szczegółu wpisz dane handlowca i także potwierdź przyciskiem Wykonaj akcję
  6. Ustawiając konto email do wysyłek wiadomości od handlowców nie wypełniaj pól: Nazwa, e-mail i Nazwa wyświetlana, tylko zaznacz checkbox nadpisz e-mail i nazwę wyświetlaną detalami kontaktu
  7. Wypełnij pola Nadpisz e-mail detalem o nazwie (email) i Nadpisz nazwę wyświetlaną detalem o nazwie (imię_nazwisko)

 

[WAŻNE] Szczegóły mogą zostać wykorzystane podczas tworzenia stopek do maili – kodując stopkę w HTML należy użyć skryptu $cst.nazwa_detalu$, a w miejsce tego atrybutu zostanie zaciągnięta wartość szczegółu. Dodatkowo można dodać atrybut stanowisko, oraz zdjęcie, gdzie w wartości szczegółu umieścisz link do zdjęcia. Więcej informacji o personalizowaniu wiadomości znajdziesz tutaj.

 

Jak Wam się podoba taki sposób personalizowania korespondencji? Podzielcie się opinią w komentarzu!

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]