Dlaczego marketerzy obawiają się automatyzacji

Stopień wykorzystania marketing automation stopniowo wzrasta, jednak nie jest to szybki wzrost. Nie ma zbyt wielu małych firm, które mogą pochwalić się automatyzacją marketingu. Jednak liczba marketerów, którzy w ogóle zaczęli stosować technologie marketingowe, szybko rośnie. Według tego badania, 48% ankietowanych podmiotów zajmujących się marketingiem uważa, że ich organizacja jest pionierem technologii marketingowych. Zdaniem Gartnera, CMO wydają prawie tyle samo na technologie marketingowe, co CIO w tych samych firmach.

Zadziwiające, nieprawdaż? Tempo postępu, jaki widzimy w technologiach marketingowych zapiera dech w piersiach. Weźmy na przykład taką automatyzacje marketingu. Jest to niezwykle kompaktowe narzędzie, które zaprzęga do pracy technologie marketingowe i zbiera je w jednym miejscu. Oczywiście dla marketerów brzmi to jak muzyka, i nie jest to przesadzone stwierdzenie. Trudno jednak zauważyć ten sam entuzjazm wśród sprzedawców, jeśli chodzi akceptację automatyzacji marketingu w małych i średnich przedsiębiorstwach.

Próbuję powiedzieć, że automatyzacja marketingu jest częścią dostępnej technologii marketingowej. Ludzie wdrażają technologie marketingowe i wydaja na to sporą część swojego budżetu. I mimo to nadal podważają skuteczność tego rozwiązania jako przynoszącego realne korzyści.

Tak naprawdę, według najnowszego raportu opublikowanego przez firmę Ascend2, aż 65% CMO twierdzi, że dysponują wszystkimi niezbędnymi narzędziami do marketingu. Ale tylko 31% z tych marketingowców może w pełni wykorzystać to, co mają. Nawet z 35%, które nie mają niezbędnych narzędzi, tylko połowa w pełni wykorzystuje to, co ma.

Wynika z tego, że większość marketingowców inwestuje w technologie, ale nie wykorzystuje ich potencjału. A jeśli nie korzystasz z tego co masz w jak największym stopniu, nie osiągniesz pożądanych wyników. Prowadzi to do niezadowolenia, a ostatecznie ogólnej nieufności w stosunku do technologii w ogóle. Nie dziwi więc, że stopień wykorzystanie platform do automatyzacji marketingu nie jest tak wysoki, jak mogło by się wydawać.

Aby zrozumieć, co wpływa na tempo wdrożenia technologii automatyzacji marketingu postanowiłem poszukać głębiej. Oto co znalazłem.

Strach przed technologią

Technologia jest darem. Jeśli możesz ją przyjąć, możesz też nauczyć się ją wykorzystywać. Ale, jak to ludzie, jesteśmy ostrożni. Obawiamy się, że technologia może zbytnio wkroczyć w nasze życie. Obawiamy się, że z jej powodu możemy okazać się zbędni. Jest to prawdopodobnie jeden z największych powodów, dla których tempo wdrażania marketing automation jest wciąż niskie.

Co więcej, fakt, że marketingowcy inwestują tak wiele w technologie marketingowe, ale nie korzystają z nich w pełni, co skutkuje kiepskimi wynikami tylko dolewa oliwy do ognia. Stwarza sytuację, w której zamiast analizować, co poszło nie tak, marketerzy narzekają na software. Moja rada: nie panikuj. Możesz się bać, ale jeśli nie popełniasz błędów to nigdy się nie nauczysz jak robić rzeczy we właściwy sposób. Dobrze wykorzystaj przerobione lekcje.

Sukces osiągnięty przy użyciu technologii marketingowej i lęk przed nią są skorelowane. Jeśli Ci się nie powiedzie, to tylko wzmocni Twój strach. Nie obawiaj się automatyzacji marketingu. Rutynowe działania marketingowe staną się znacznie prostsze, a Twoje szanse na sukces wzrosną bardziej niż podejrzewasz.

Czytaj dalej: WILL MARKETING AUTOMATION TAKE AWAY JOBS?

Kiepskie rozeznanie w cenach

Podobnie jak inne nowinki, na początku marketing automation było droga zabawą. Od tego czasu ceny spadły, wraz z wzrostem liczby użytkowników. I nie chodzi już tylko o to, że jest o wiele więcej dostawców niż 5 lat temu. Automatyzacja marketingu jest sprzedawana w modelu SaaS. Płacisz miesięczne opłaty za korzystanie z oprogramowania, więc raczej nie doprowadzi Cię do bankructwa. Wybierz dostawcę, który nie zwiąże Si rąk roczną umową.

W rzeczywistości dzięki temu, że CMO przeznaczają więcej budżetu na technologie a dostawcy obniżają ceny oprogramowania, możesz skorzystać z możliwości, aby wreszcie zainwestować w platformę swoich marzeń. Nie rzucaj się na największych producentów, bo ich rozwiązanie niekoniecznie musi pasować do Twojej firmy. Poszukaj narzędzia, które odpowiada Twoim potrzebom. Będziesz prawdopodobnie otrzymywać dobrą usługę po znacznie niższych kosztach.

Czytaj więcej: BEST MARKETING AUTOMATION SOFTWARE REVIEW WEBSITES

Brak wewnętrznych zasobów

Bardzo niewielu marketingowców tradycyjnych ma dogłębną wiedzę na temat automatyzacji marketingu. To całkiem zrozumiałe. Sprawia to, że wielu marketerów powstrzymuje się od wykorzystania tego typu technologii, obawiając się, że nie będą mogli jej użyć.

Jest to jednak słaba wymówka – w sieci masz bezpłatny dostęp do nieprzebranych zasobów związanych z automatyzacją marketingu. Możesz doszkolić siebie i swój zespół przed wprowadzeniem tego rozwiązania. Możesz przeznaczyć codziennie trochę czasu na naukę automatyzacji. To naprawdę łatwe. Istnieją blogi o automatyzacji marketingu prowadzone  przez sprzedawców, takie jak Esanosys, które można subskrybować by otrzymywać odpowiednią dawkę wiedzy marketingowej.

Jeśli jednak dysponujesz budżetem, możesz też zatrudnić ekspertów ds. Automatyzacji marketingu, którzy pomogą lepiej obsługiwać system.

Czytaj więcej: 10 BEST MARKETING AUTOMATION BLOGS TO FOLLOW

Nadmiar rozwiązań

Według badania przeprowadzonego przez firmę Walker Sands, tylko 21% marketingowców korzysta z oferty jednego dostawcy. Reszta ma po kilka marketingowy z różnych narzędzi. W dłuższej perspektywie, jeśli używasz takiego pakietu, wyrządzisz więcej szkody, mimo że mogło by się wydawać, że jest wręcz na odwrót.

Czy wiesz, że 56% firm nie może nadążyć za tempem rozwoju technologii? Jest to kolejny powód, dla którego marketingowiec panikuje i ucieka się do desperackich inwestycji technologicznych. Ale jeśli chodzi o automatyzację marketingu, oferuje Ci ona jednolitą platformę do wszystkiego. Dosłownie – korzystasz ze wszystkich funkcji z jednego panelu. Zautomatyzowanie marketingu może wydawać się ryzykiem, ale jest to ryzyko, które się ostatecznie opłaci.

Czytaj więcej: WHY DISPARATE MARKETING TOOLS DO MORE HARM THAN GOOD

Procesy marketingowe poza światem cyfrowym

Wielu marketingowców nadal wierzy, że analogowe procesy marketingowe będą nadal wiodły prym jak w poprzednich latach. W rzeczywistości, tradycyjne metody marketingu już nie wystarczają. Nie wiesz, ile osób zobaczy Twoją reklamę w gazecie. Nie wiesz kto to rzeczywiście widzi, wejdzie do twojego sklepu i kupi Twój towar.

Mówiąc wprost nie masz pojęcia o prawdziwym zasięgu i konwersjach, jeśli chodzi o marketing tradycyjny. Co więcej, żyjemy w dobie informacji, w której milenialsi stają się najważniejszymi klientami. Milenialsi są nie tylko dobrze poinformowani, ale też niezwykle zaawansowani technologicznie. I lubią takie firmy, które prezentują podobny poziom.

Dlaczego zatem się go kurczowo trzymasz? Cyfrowe procesy marketingowe pozwalają kierować reklamy do social media i w inne kanały marketingowe. Pozwalają śledzić osoby, które klikną i odpowiedzą na przekaz. Możesz rzeczywiście zmierzyć zaangażowanie i zrozumieć, co ludzie lubią. Twoi odbiorcy częściej sprawdzą swoje kanały RSS na Facebooku, niż tradycyjną gazetę. Masz zatem większą szansę dotarcia do swoich odbiorców na platformie cyfrowej, a nie na analogowej.

Czytaj więcej: WHAT DO MILLENNIALS EXPECT FROM MARKETING?

Ty też możesz z tego skorzystać!

Kiedy już przezwyciężysz swoją niepewność na początkowych etapach, możesz być o wiele pewniejszy w swoich poczynaniach. Poczytaj przed inwestycją w marketing automation. Staraj się zrozumieć, jak to działa, a w dłuższej perspektywie przyniesie to wymierne korzyści. To całkiem proste, jak już się z tym zmierzysz. I mimo że na razie wykorzystanie software do automatyzacji marketingu może być niepełne, to nie jest to stan, który utrzyma się na długo. Kiedy ludzie już poznają magię, która się w niej znajduje, każdy będzie chciał kawałek tego tortu dla siebie!


Autor: Sourabh Mathur

Założyciel & CEO Esanosys, najfajniejszej agencji marketing automation na świecie. . Sourabh jest z zawodu marketerem, a przy okazji pełnoetatowym tatą i miłośnikiem marketing automation. Stara się ulepszać świat automatyzacji po jednym workflow na raz. Zatweetuj do mnie zaczep mnie, albo napisz do mnie, jeśli masz genialny produkt i chcesz, żeby zyskał sławę na całym świecie.

Wyślij opinię / feedback o moim artykule tutaj@sourabhmathur albo dodaj mnie do sieci na LinkedIn 

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]