AI + IoT = Marketing z wyższej półki

Co mają wspólnego Sztuczna Inteligencja, Marketing i Internet Rzeczy?  Okazuje się, że całkiem sporo! Wymienione technologie przenoszą komunikację z klientami zarówno w B2B jak i B2C na zupełnie nowy poziom. Można pokusić się nawet o nazwanie go “wyższą półką”. Innowacje pokroju Internetu Rzeczy, czy Sztucznej Inteligencji wdzierają się z hukiem w marketingowy światek i na pniu zmieniają reguły gry.

Miniaturyzacja elektroniki, przyspieszanie prędkości transferu danych, powszechność urządzeń mobilnych, zwiększanie pojemności  pamięci urządzeń i ich wysoka moc obliczeniowa – a wszystko to migrujące z firm i sal konferencyjnych do domów zwykłych zjadaczy chleba – transformuje codzienne procesy. Nie oszczędza również marketingu.

 

Pojawienie się internetu i “mobilności” wywarło silny wpływ na marketing, dając firmom możliwość komunikowania się bezpośrednio i indywidualnie z ich potencjalnymi i już posiadanymi klientem. Ponadto nowe technologie umożliwiają zdobycie wielu informacji o kontaktach, identyfikowaniu ich nawyków, preferencjach i zainteresowaniach, umożliwiając firmom nawiązanie spójnego, istotnego i dwustronnego dialogu z odbiorcami prowadzącego do przedstawienia spersonalizowanych treści i reklam – znacznie skuteczniej niż przed kilkoma laty.

 

Wyścig technologiczny trwa. Obecnie zaczynamy mówić o inteligentnych obiektach i maszynach zdolnych do „myślenia”. Oznacza to, że pierwsze z nich pozwolą Ci zebrać więcej rzeczywistych informacji marketingowych i komunikować się z odbiorcami w bardziej wszechstronny sposób. Z kolei przeznaczeniem tego drugiego będzie pogłębienie tej wiedzy i uczynienie jej predyktywną i zdolną do opisania złożonych zjawisk społecznych – ze wszystkimi implikacjami, modyfikującymi proces tworzenia i promocji nowych produktów i usług.

 

Sztuczna inteligencja: najwyższa forma technologii

 

AI pojawia się w dyskusjach od lat (zaczęło się od science fiction), ale na dzień dzisiejszy nie możemy jeszcze naprawdę mówić o kreatywnie myślących maszynach. Ta gałąź informatyki znacznie się rozwinęła: ogromna moc obliczeniowa i nowe trendy pozwalają na zastosowanie złożonych algorytmów uczenia się, rozpoznawania wizerunku i mowy, a także umiejętności rozumienia treści semantycznej tekstów, a nawet budowania strategii, jak w grze w szachy.

 

Jednak możliwości sztucznej inteligencji obejmują również wielowymiarową analizę nieuporządkowanych danych i odkrycie ukrytych korelacji i „powiązań przyczynowych”, zwielokrotniając tym samym poziom precyzji, z jaką można opisać złożone zjawiska.


Sztuczna inteligencja wykorzystuje Big Data i zarządza danymi w sposób szybki i dokładny, dostarczając informacji i wiedzy, niezbędnych firmom do planowania i podejmowania bardziej racjonalnych decyzji czy maksymalizacji wydajności produkcji. W dzisiejszych czasach mówimy o stale rozwijającej się gospodarce informacyjnej, podkreślając, że wszystko opiera się na danych.

W marketingu przywykliśmy wykorzystywać informacje o rynkach, kontaktach i produktach, a AI niesie ze sobą obietnicę zwiększenia naszej zdolności do zrozumienia zachowań klientów i potencjalnych klientów online tak by móc im proponować łatwe w odbiorze rozwiązania dostosowane do potrzeb użytkownika na podstawie zarówno indywidualnych preferencji, jak i analizy Big Data.
W skrócie, zastosowanie AI w marketingu może przenieść dynamiczne profile i techniki segmentacji na nowy poziom, a także uczynić personalizację i komunikację jeszcze skuteczniejszą.

 

IoT: Co to tak naprawdę znaczy

 

Wszystko, co zawiera mikrokontroler lub mikroprocesor podłączony do sieci – a więc jest „inteligentne i połączone” jest częścią świata IoT. Niby to proste, ale ciężko to zrozumieć w pełni bez głębszego wyjaśnienia sposoby użycia i możliwych obszarów zastosowań, wspomnianych technologii.

IoT to inteligentny telewizor, inteligentny sprzęt AGD, robotyka, efektywne zarządzanie i dystrybucja energii, fabryka 4.0, inteligentne miasta, samochody osobowe, kontrola ruchu, urządzenia biomedyczne, zaawansowana logistyka i inne – w tym liczniki energii elektrycznej i gazu.


Dzięki IoT wszystko może zyskać nowe funkcje, zbierać i przesyłać informacje, odbierać polecenia, pomagać ludziom w wielu starych i nowych zadaniach… W praktyce infrastruktura komputerowa z podłączonymi inteligentnymi urządzeniami ma szerokie zastosowanie, zdolne do bezpośredniej interakcji ze światem rzeczywistym.

 

Oczywiście nie mówimy tylko o zautomatyzowanych magazynach, mieszkaniach, w których światła i ogrzewanie automatycznie dostosowują się do klimatu i nawyków ludzi, lub samochodów, które same parkują (a także komunikują się z innymi pojazdami i drogą, po której jadą). IoT to nowy styl życia stworzony dzięki całym ekosystemom urządzeń. Urządzenia te są lekkie, mają długą żywotność baterii oraz umożliwiają interakcję z użytkownikami za pośrednictwem gadżetów, które są czymś więcej niż klawiatura, myszka lub ekran dotykowy. Mówimy o poleceniach głosowych i wyświetlaczach, które pokrywają się z polem widzenia, które mogą tworzyć środowiska rozszerzonej i „mieszanej” rzeczywistości – rodzaj wirtualnej rzeczywistości, w której rzeczywiste i wirtualne obiekty współistnieją w naszym percepcyjnym horyzoncie, oferując nam rozszerzone doświadczenie.

 

AI, IoT, i marketing

 

Wszystko opisane powyżej może wyglądać jak film science fiction. Wierz mi lub nie, jest to rezultat połączenia dostępnych technologii i zaawansowanych etapów eksperymentowania w obszarach takich jak symulacja i szkolenie, a także w branży gier i rozrywek.

Tak, czy inaczej, IoT produkuje ogromne ilości danych, które muszą być przetwarzane w celu uzyskania wiedzy. I tu na scenę wkracza sztuczna inteligencja.


Dla marketingu, konsekwencje tego zjawiska odnoszą się nie tylko do sposobu wykorzystania Big Data, ale również tego, że wszelkiego rodzaju wearables zmieniają sposób pozyskiwania informacji o użytkowniku i interakcje z ludźmi, na znacznie bardziej angażujący. Dodatkowo AI i IoT są „komplementarne” dokładnie jak mózg, narządy zmysłów i dłonie: inteligentne urządzenia przekazują wiele danych. Uzyskana w ten sposób wiedza posłuży do tego, by uczynić te obiekty były jeszcze bardziej „inteligentnymi” i „świadomymi”.


W marketingu oznacza to położenie większego nacisku na wykorzystanie inteligencji i mechanizmów predyktywnych, zdolność słuchania i składania propozycji w odpowiednim czasie, aby rozwiązywać problemy klientów i spełniać ich oczekiwania proponując rozwiązania bardziej wydajne i opłacalne. Marzenie? Być może.

 

Marketing z wyższej półki

 

Odmiana marketingu wspierana przez opisane technologie mogłaby być zdefiniowana jako „skrajna” biorąc pod uwagę jej potencjał do wykorzystania każdej okazji do skłonienia konsumentów do zakupu, podobnie jak to robią niektórzy topowi sprzedawcy. Oni znają swoich klientów, a także jako doskonali psychologowie, są w stanie przekształcić proces sprzedaży w pozytywne doświadczenie, które kupujący interpretowali jako najlepsze rozwiązanie swoich problemów.

 

Wszystko to ma swoją cenę: technologia musi zostać zaakceptowana przez odbiorców zanim wejdzie do szerszego użytku, infrastruktura musi być gotowa, a ludzie muszą być w stanie pozytywnie przyjmować zmiany – ani jako zagrożenie, ani tym bardziej atak na swoją prywatność.

Tym co może przekształcić ten sen w koszmar jest fakt, że ekstremalny marketing może stać się zbyt inwazyjny – nie nachalny lub nudny (co powinno być wykluczone przez wysoki poziom wykorzystania danych), ale zbyt natarczywy, ponieważ może śledzić każdy aspekt naszego życia w sieci (oraz w świecie rzeczywistym) – i dlatego potrzebujemy ustalenia zasad i zdrowego rozsądku.

 

Czy chcesz wiedzieć więcej? Teraplan i SALESmanago pomogą Ci skutecznie wdrożyć zaawansowane rozwiązanie do automatyzacji marketingu.

 

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]