Dlaczego coaching wcale nie zmieni Twojego życia

Czy coaching i rozwój osobisty to plaga naszych czasów? Gdzie się nie rozejrzeć – tam rzesze coachów, mówców motywacyjnych, szkoleniowców, trenerów rozwoju osobistego, a także ich wyznawców i… krytyków. Choć sama idea “rozwoju osobistego”, rozumiana jako poszerzanie horyzontów i zdobywanie nowych umiejętności jest jak najbardziej godna pochwały, to wokół całej branży utworzyła się nadęta do granic śmieszności atmosfera, która stała się pożywką dla memów – i trudno się dziwić.

źródło: bazgram

O ile w chęci rozwijania się nie ma nic złego, to coaching może przynieść Ci więcej szkody niż pożytku. Dlaczego? Przedstawiamy 5 powodów, dla których coaching może stanąć na drodze do Twojego rozwoju i wcale nie zmieni Twojego życia.

 

1. Zajmuje cenny czas, który możesz poświęcić na prawdziwy rozwój

Choć czasami wszyscy chcielibyśmy, żeby było inaczej, doba wciąż ma tylko 24 godziny. Jeśli próbujesz łączyć życie zawodowe, prywatne i jeszcze chcesz poświęcać choć kilka godzin tygodniowo na rozwój – to niestety czasu zawsze będzie za mało. Naturalne jest to, że mimo wielkich chęci czas, który możesz spędzić na przykład na czytaniu książek, jest ograniczony. W tej sytuacji musisz mądrze wybrać to, co naprawdę wartościowe. Jak? Przykłady pierwsze z brzegu: nie idź na kolejne przegadane szkolenie z rozwoju osobistego, tylko na kurs, na którym nauczysz się czegoś praktycznego – na przykład gotowania albo podstaw programowania; nie czytaj książek o rozwoju osobistym, tylko książki faktycznie rozwijające – w literaturze pięknej znajdziesz więcej prawd życiowych niż w wynurzeniach coachingowych guru. Bez obrazy, ale jakby nie patrzeć, żadna przemowa motywacyjnego guru nie dorasta do pięt dziełom Prousta czy Kafki!

 


A może… nauczysz się Marketing Automation?


 

2.Daje ci fałszywe poczucie, że robisz coś wartościowego

Uważasz, że skoro czytasz książki o rozwoju osobistym, śledzisz swoich ulubionych coachów na Facebooku, Instagramie, Twitterze, Linkedinie, YouTube, Tumblrze (i tak dalej, i tak dalej…), regularnie uczestniczysz w webinarach, szkoleniach i kosztownych kursach, to już nie musisz więcej w siebie inwestować – bo przecież robisz już wystarczająco dużo! Niestety, nie ma nic gorszego, niż popaść w samozadowolenie, które pozbawia motywacji do dalszego działania i rozwoju w innych dziedzinach – choćby poszerzania wiedzy o świecie czy rozwijania umiejętności zawodowych. Lubisz od czasu do czasu obejrzeć jakiś motywujący filmik czy przeczytać książkę z zakresu rozwoju osobistego? OK, nie oceniamy (każdy ma swoje guilty pleasures), ale nie ograniczaj się tylko do tego!

 

3. Pożera Twoje zasoby finansowe

Wokół twojego ulubionego coacha pieczołowicie zbudowana jest marketingowa otoczka, niekiedy szumnie nazywana personal brandingiem, której celem jest nakłonienie Cię do sięgnięcia do kieszeni i wyłożenia ciężkich pieniędzy na kolejne kursy, poradniki, szkolenia i inne tego rodzaju przyjemności. Bez mrugnięcia okiem płacisz, ile trzeba, bo przecież jest to właśnie to, czego potrzebujesz – kolejna rewolucyjna metoda, która tym razem już na pewno ostatecznie odmieni twoje życie i poprowadzi cię ścieżką ku sukcesom! Spójrzmy prawdzie w oczy – w wielu przypadkach branża coachingu to świetnie funkcjonująca maszynka do zarabiania pieniędzy. A zarabia się ni mniej, ni więcej jak na wiernych fanach samozwańczych coachów. Z drugiej strony – sporo pieniędzy wyciąga się także od osobników aspirujących do bycia coachami – organizując przeróżne kursy czy nawet studia o szumnych nazwach. To niemałe kwoty, które można by przeznaczyć na cele o wiele pożyteczniejsze.

źródło: jeja.pl

4. Sprawia, że polegasz na innych ludziach, zamiast liczyć na siebie

Zamiast wziąć sprawy w swoje ręce, ślepo wierzysz, że pomoc coacha jest kluczowa dla rozwiązania Twoich problemów (i uwaga, nie mówimy tu o osobach z profesjonalnym przygotowaniem, jak terapeuci!). Jednak zapominasz, że jedyną osobą, która realnie może coś zmienić w swoim życiu, jesteś właśnie ty. O ironio, ta zasada to jedna z podstaw tradycyjnego coachingu! Zazwyczaj zadaniem coacha jest uświadomienie, że moc sprawczą posiadamy my sami, oraz pomoc w wykorzystaniu drzemiącego w nas potencjału, by osiągnąć pełnię swoich możliwości. Jednak zbyt często ta sytuacja jest wypaczona i działa zupełnie na opak, co sprawia, że coachee namiętnie słucha wszystkiego, co trener rozwoju ma do przekazania, ale nie wprowadza żadnych zmian do swojego życia.

źródło: memytutaj.pl

 5. Nie uświadamia, że największa mądrość płynie z życiowego doświadczenia

“Doświadczenie jest najlepszym nauczycielem” – brzmi jak wyświechtany banał, prawda? Jednak z tej sentencji Cycerona wielu mogłoby wyciągnąć cenną naukę. Ta prawda tyczy się zarówno praktycznych umiejętności (nie ma lepszego sposobu na naukę, niż metoda prób i błędów), jak i tak zwanej “życiowej mądrości”, którą trudno czerpać z książek. Doświadczenia zdobytego z biegiem lat nic nie zastąpi – niektóre rzeczy musimy po prostu przeżyć na własnej skórze. Nie oznacza to oczywiście, że nie warto się niczego uczyć, ale niewątpliwie są pewne sprawy, których nie nauczysz się z książek ani na szkoleniach.

 

Julia Paduszyńska
Content Manager

@jpaduszyńska

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]