Najważniejsze artykuły ze świata IT (1-14 stycznia)

Prasówka IT SALESmanago to zbiór nowości, ciekawostek i rozwiązań z zakresu programowania, Big Data, Machine Learning & AI oraz budowania zaawansowanych systemów informatycznych.
Co dwa tygodnie nasi specjaliści selekcjonują kilka najważniejszych i najciekawszych artykułów. W tym wydaniu m.in. rozpoznawanie mowy według Facebooka, Deep Learning i tłumienie hałasu oraz Java w 2019 roku.

 

Machine Learning & AI

 

Deep Learning – Analytics Zoo

Analitycs Zoo to ujednolicona platforma analityczna i AI łącząca technologie Spark, TensorFlow, Keras i BigDL w jeden prosty do użycia pipeline. Cały potok danych i analiz można później w prosty sposób skalować przy użyciu klastra Hadoop/Spark i na nim wykonywać rozproszone uczenie się i wnioskowanie.

W przypadku “tradycyjnego” przygotowania środowiska wykorzystywanego do uczenia maszynowego każdy element musimy ze sobą integrować i implementować mechanizmy pozwalające wykorzystywać użytą technologię – Analytics Zoo pozwala tego uniknąć i zaoszczędzić sporo czasu poprzez pominięcie zbędnej konfiguracji każdego poszczególnego elementu.

W artykule znajdziesz konkretne przykłady użycia i kawałki kodu przybliżające rozwiązanie.

https://www.infoq.com/articles/analytics-zoo

 

Wav2letter++ – jak Facebook zaimplementował system rozpoznawania mowy

Systemy rozpoznawania mowy są jednymi z najczęściej implementowanych algorytmów w obszarze Deep Learningu – spowodowane jest to ciągłym zapotrzebowaniem na coraz lepsze algorytmy. Niedawno zespół Facebook AI Research (FAIR) zaproponował w swoim artykule badawczym nową technikę rozpoznawania mowy, bazującą tylko na konwolucyjnych (splotowych) sieciach neuronowych. Po researchu zespół FAIR udostępnił społeczności na zasadach Open Source project Wav2letter++ – zestaw narzędzi do rozpoznawania mowy oparty w pełni na splotowej metodzie. Zobacz jak działa ten mechanizm i jak możesz go wykorzystać w swoim projekcie:

https://towardsdatascience.com/introducing-wav2latter-9e94ae13246

 

Tłumienie hałasu za pomocą Deep Learning

Machine Learning w służbie dobrej komunikacji! W głośnych pomieszczeniach, gdzie występuje wiele źródeł hałasu, komunikacja (na przykład przez telefon) bywa mocno utrudniona lub jest wręcz niemożliwa. Podstawowym dokumentem, który opisuje metody tłumienia hałasu za pomocą Machine Learning, wydaje się być ten napisany przez Yong Xu już w 2015 roku. Yong zaproponował w nim metodę regresji, która uczy się tworzenia maski proporcji dla każdej częstotliwości dźwięku. Powstała maska ​​proporcji rzekomo pozostawia ludzki głos nietknięty i usuwa niepożądany hałas. Rozwiązanie to było dalekie od ideału, na szczęście z biegiem lat temat został mocno rozwinięty – szczegóły poniżej:

https://towardsdatascience.com/real-time-noise-suppression-using-deep-learning-38719819e051

 

Bazy danych & Big Data

 

Nowa wersja PostgreSQL 11

10 października 2018 roku wypuszczona została nowa, długo oczekiwana wersja bazy danych PostgreSQL. Intensywny rozwój tego Open Source’owego silnika baz danych potwierdza lista nowych funkcjonalności oraz przygotowany przez twórców Feature Matrix:

https://www.postgresql.org/about/featurematrix/

 

JIT w PostgreSQL 11

JIT (Just-in-time) jest jedną z najbardziej oczekiwanych i ekscytujących funkcjonalności w nowej wersji PostgreSQL. Według informacji JIT potrafi przyspieszyć wykonywanie zapytań nawet o 30% – niestety, nie wszystkie zapytania mogą być wykonane w ten sposób.

Przeczytaj, czym dokładnie jest JIT oraz jak go zainstalować i skonfigurować w poniższym artykule:

https://www.percona.com/blog/2018/11/19/installing-and-configuring-jit-in-postgresql-11/

 

NoSQL nie zawsze tak dobry i skalowalny

Case “The Guardian” – migracja z klastra MongoDB do PostgreSQL na Amazon zakończonej w kwietniu 2018. Dokładny opis 10 miesięcy pracy i 2.4 miliony przeniesionych artykułów w formie step-by-step – od potrzeby, pomysłu przez kilku krokową realizację założeń przeniesienia danych po monitoring wydajności rozwiązania.

Dużo przydatnych koncepcji i zastosowanych rozwiązań w artykule poniżej:

https://www.theguardian.com/info/2018/nov/30/bye-bye-mongo-hello-postgres

 

Programowanie ogólne

 

Java w 2019 roku – co nas czeka?

2018 już za nami –  był to bardzo intensywny i ciekawy rok dla społeczeństwa zgromadzonego wokół technologii Java. W artykule opisanych zostało sporo ciekawych case’ów na temat środowiska Javowego: migracja z Java 8 do Java 11, informacje na temat projektu Graal, OpenJDK oraz plan na release Java 12 oraz Java 13.

https://www.infoq.com/news/2018/12/java-2019-predictions

 

Frontend – najczęstsze problemy z CSS

Budowanie warstwy użytkownika aplikacji webowych znacznie się rozwinęło w ciągu ostatnich kilku lat. Każdy, kto pracował z frontendem, pamięta ogromne problemy z kompatybilnością wdrażanych rozwiązań – szczególnie, gdy mówimy o znienawidzonym przez Web Developerów Internet Explorerze. Po kilku latach (gdy IE, na szczęście, już nie jest rozwijany) potrafimy sobie już doskonale radzić z minimalizacją różnic przy renderowaniu stron w różnych przeglądarkach. Artykuł przybliża i pokazuje jak rozwiązać najczęstsze problemy z CSS:

https://www.smashingmagazine.com/2018/12/common-css-issues-front-end-projects/

 

Jaka jest największa ilość złego kodu, którą widziałeś?

Jeśli myślisz, że widziałeś w swoim życiu masę złego kodu, to bardzo się mylisz. Baza danych Oracle 12.2 składa się z blisko 25 milionów linii kodu C. Nie można zmienić pojedynczej linii kodu w produkcie bez poprawienia ponad 1000 istniejących testów. Kolejne pokolenia programistów pracowały nad tym kodem w trudnych terminach i wypełniając kod wszelkimi rodzajami bzdur zadbały o to, żebyś nie chciał nad nim nigdy pracować:

https://news.ycombinator.com/item?id=18442941

 

Decent Code – zwięzły przewodnik do pisania dobrego kodu

Każdy programista chce pisać coraz lepszy kod. Ale co to faktycznie znaczy? Składowych dobrego kodu jest wiele – na pewno trzeba zadbać o jego przejrzystość (pisz taki kod, jaki sam chciałbyś zastać). Wytwarzanie oprogramowania jest procesem zespołowym – należy wypracować szereg zasad i dbać o jakość i spójność kodu w całym projekcie. W przewodniku poniżej znajdziecie wszystkie dobre praktyki – od nazywania rzeczy, przez strukturę kodu, po jego komentowanie i umieszczenie w repozytorium kodu. Must have każdego programisty – od początkującego do seniora:

https://robatwilliams.github.io/decent-code/

 

Piotr Uryga
IT Director

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]