Jak budować własne listy adresowe do celów e-Mail Marketingowych

Jedną z najważniejszych podstaw skutecznego e-Mail Marketingu jest dobra lista mailingowa, a takiej listy niestety nie da się kupić. Banalne stwierdzenie, które niestety w dalszym ciągu nie jest dla wszystkich oczywiste. Świadomi słabości kupionych list , kuszeni różnymi ofertami, ulegamy i kupujemy gotowe rozwiązania. Wybieram wyjście łatwiejsze unikając wysiłku na rzecz zbudowania własnej listy mailingowej, która wsparta dobrymi relacjami z odbiorcami stanowi najważniejszy zasób przedsiębiorstwa. Jak więc zacząć?

Po pierwsze, dlaczego nie należy kupować list mailingowych? Powodów jest co najmniej kilka, dlatego też omówmy dwa najważniejsze:

1. Nie ma czegoś takiego jak dobra lista mailingowa na sprzedaż

Każdy, kto posiada naprawdę dobrą listę mailingową nie zdecyduje się na jej sprzedaż. Powód jest prosty. Jeśli udostępnimy listę na wolnym rynku, to z każdym użyciem wzrośnie „zmęczenie” adresatów i spadnie jej wartość. Dlatego też status „na sprzedaż” oznacza, że każdy z e-maili na liście dostał już i będzie dostawał sporą ilość wiadomości od wszystkich. Zanim kupisz listę mailingową odpowiedz na dwa pytania:

  • Czy zdecydowałbyś się udostępnić komuś innemu listę osób, które same się do Ciebie zgłosiły zainteresowane otrzymywaniem wiadomości ofertowych głównie od CIebie?
  • Czy sam zapisałbyś się na taką listę mailingową?

2. Kontakty z takiej listy nigdy o Tobie nie słyszały

Nawet, jeśli kupiona przez Ciebie lista zawiera adresy osób, które same się do niej zapisały, to zapisały się w miejscu zupełnie z Twoją firmą niepowiązanym. Przez co, kiedy dostaną od Ciebie wiadomość, to w większości wypadków odbiorą ją jako spam, gdyż o Tobie nie słyszeli i nie zapisywali się na Twoje wiadomości. Oprócz zmarnowanego czasu i pieniędzy na taką wysyłkę stracisz coś dużo cenniejszego. Im częściej Twoje wiadomości będą zaznaczane jako SPAM, tym bardziej ucierpi reputacja Twojego IP i dostarczalność maili do skrzynek odbiorców.

Dodatkowo o słabości takich list świadczy podejście firm dostarczających usługi e-Mail Marketingu. Każda z nich będzie naciskać na swoich klientów, aby realizowane wysyłki były kierowane tylko do list zbudowanych w oparciu o opt-in. Praktyka ta wynika z troski o własne serwery oraz dobro klientów. Pozwala ona na zapewnienie wysokiej dostarczalności wiadomości e-mail do skrzynek odbiorców.

Skoro już wiemy dlaczego nie warto opierać swojego e-Mail Marketingu o kupione listy adresowe, to rozważmy jak ją skuteczniej zbudować w oparciu o opt-in. Według danych pochodzących z MarketingSherpa, aż 77% respondentów wskazało formularze kontaktowe, jako główne narzędzie gromadzenia adresów email. Jednakże sposób zapisu to kwestia późniejsza. Najpierw musimy zadbać, aby potencjalni klienci chcieli odszukać naszą firmę i pozostawić nam swój adres email.

Po pierwsze musimy zadbać o ilość osób odwiedzających naszą stronę internetową. Na tym etapie pomoże nam tworzenie atrakcyjnych treści i publikacja ich na firmowym blogu. Pamiętajmy, że każdy wpis na blogu to kolejna strona, którą można zindeksować w wyszukiwarkach. Przez co, gdy internauci będą wyszukiwać interesujące ich treści będziemy mieli większą szansę do nich trafić. Warto, również połączyć nasz blog z Social Media i pozwolić na udostępnianie naszych wpisów. Wymienione działań pozwolą nam zainteresować odwiedzających w długookresowej perspektywie. Natomiast na początku warto je wesprzeć płatnymi akcjami:

  • reklamą w systemie Pey-Per-Click;
  • reklamą w Social Media;
  • promowaniem blogu na pokrewnych portalach tematycznych.

W drugim kroku, gdy już zadbamy o odwiedzających. Przeanalizujmy czego u nas szukają i co możemy im zaproponować. Dobrym pomysłem jest zaoferowanie jakiegoś rodzaju „przynęty”, która zachęci odwiedzających do dokonania konwersji na stronie WWW. Taką zachętą może być: e-book, kod rabatowy, specjalny rodzaj usługi, darmowa porada, dostęp do ciekawych treści czy funkcji. Jednakże, na tym etapie przyda nam się system Marketing Automation, który umożliwi monitorowanie i identyfikowanie klientów i ich zainteresowań. Co pozwoli nam dobrze dobrać oferowane treści oraz sprawdzać: kto, kiedy i co pobrał.

Trzeci ostatni krok, to przygotowanie odpowiednich formularzy, które pozwolą na konwersję anonimowych odwiedzających na zidentyfikowanych użytkowników. Tutaj również pomoże system Marketing Automation i oferowane przez niego progresywne formularze. Dzięki zastosowaniu formularzy dostosowujących ilość pól i pobieranych informacji do stopnia zaangażowania indywidualnego odwiedzającego jesteśmy w stanie gromadzić adresy i budować kompletne profile użytkowników.

Na koniec, 3 najpopularniejsze sposoby pozyskiwania adresów email i 3 najskuteczniejsze metody według badań MarketingSherpa. Trzy najbardziej popularne metody budowania list mailingowych online to:

  • formularze kontaktowe na stronie WWW – 77%;
  • przycisk „udostępnij” poprzez portal społecznościowy w treści e-mail’a – 48%;
  • formularze rejestracji w trakcie dokonywania zakupu – 41%.

Natomiast wśród trzech najbardziej efektywnych taktyk znalazły się:

  • formularze rejestracji w trakcie dokonywania zakupu – 61%;
  • wydarzenia online, np. szkolenia online – 41%;
  • formularze kontaktowe na stronie WWW – 37%.

Pamiętajmy, że każdy proces należy monitorować i tak samo jest z pozyskiwaniem nowych kontaktów. Będziemy potrzebować narzędzia mogącego wskazać, które działania czy formularze generują najlepsze efekty i dać nam wskazówkę co rozwijać dalej, co poprawić, a z czego zrezygnować. Tak zbudowana lista adresowana to prawdziwie istotny zasób przedsiębiorstwa, który pomoże skutecznie prowadzić działania na rynku.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]