Dlaczego wymyślanie własnej bazy danych pod Twój startup SaaS nie ma najmniejszego sensu

 

108 silników baz danych NoSQL, tyle, wraz z ich cechami wylicza portal bigdata‑madesimple.com. Jakieś 30 tylko najważniejszych baz typu SQL listuje softwaretestinghelp.com, Wikipedia nie ogranicza aż tak bardzo i podaje listę aż 60 silników SQL. Jeszcze dalej idzie portal db-engines.com co miesiąc porównujący 331 silników.

Bazy SQL są popularne już od kilku dekad. W 1974 r. IBM rozpoczął opracowywanie System R , projektu badawczego mającego na celu opracowanie prototypowego RDBMS. Jednak pierwszym komercyjnie dostępnym RDBMS był Oracle, wydany w 1979 r. przez Relational Software, obecnie Oracle Corporation.

Pomysł nierelacyjnych baz danych nie jest również nowy, a wykorzystanie nierelacyjnych repozytoriów rozpoczęło się w czasach pierwszych komputerów. Nierelacyjne bazy danych rozkwitały w latach 60. XX wieku, w czasach komputerów mainframe, a później, w momencie dominacji relacyjnych baz danych DBMS, znalazły zastosowanie w wyspecjalizowanych repozytoriach, na przykład w hierarchicznych usługach katalogowych. Pojawienie się nierelatywnego systemu DBMS nowej generacji wynikało z potrzeby stworzenia równoległych systemów rozproszonych dla wysoce skalowalnych aplikacji internetowych, takich jak wyszukiwarki internetowe.

NoSQL zyskał popularność na początku XXI wieku, gdy pojawiły się nowe potrzeby firm Web 2.0, takich jak Facebook, Google i Amazon.com, Netflix, Yahoo, eBay, Hulu, IBM i wiele innych.
Termin NoSQL natomiast po raz pierwszy został użyty przez Carlo Strozziego w 1998 roku jako nazwa dla lekkiej relacyjnej bazy open source Strozzi NoSQL.
Wyróżniamy kilka głównych typów NoSQL, np. na podstawie modelu danych:

  1. bazy klucz-wartość (ang. key-value) – są najmniej skomplikowanymi implementacjami NoSQL. Są to tabele, które zawierają dwie kolumny tekstowe. Pierwsza kolumna to klucz, druga zaś wartość. Przykłady takich baz to: BerkeleyDB, LevelDB, Memcached, Project Voldemort, Redis, Riak,
  2. bazy kolumnowe (ang. column oriented stores) – w tym modelu zamiast w wierszach, dane zapisywane są w kolumnach. To rozwiązanie jest stosowane do przechowywania dużych ilości danych. Przykładowe bazy danych to MongoDB i CouchDB, Orient DB oraz baza w systemie IBM Domino,
  3. bazy oparte na grafach (ang. graph stores) – Najpopularniejszą bazą tego typu jest Neo4j. Bazy te oparte są na teorii grafów. Przykładami takich baz są Versant, Objectivity, db4O, EyeDB, a także SBQL,
  4. inne bazy danych – zazwyczaj stanowią hybrydę kilku z wyżej wymienionych. Takie podejście jest wykorzystane np. w bazie OrientDB,

Wiele z tych silników rozwijanych jest przez potężne organizacje, pracują nad nimi rzesze inżynierów i najwyższej klasy specjalistów. Powstają narzędzia do zarządzania nimi, mechanizmy są optymalizowane.

Wiele z tych silników zrzesza ogromne społeczności wspomagające się w razie problemów, ludzi doradzających sobie nawzajem optymalne rozwiązania. Są one “sprawdzone w boju” w tysiącach projektów.

W takiej ilości opcji każdy znajdzie coś dla siebie. Słysząc więc, że ktoś decyduje się na stworzenie własnego silnika baz danych, nie sposób nie zadać sobie pytań:

  • czy na pewno tworzenie silnika baz danych to nasz core business?
  • czy na pewno żadne z kilkuset ugruntowanych rozwiązań na rynku nie spełnia naszych oczekiwań?
  • czy jesteśmy w stanie konkurować z ogromnymi środkami wkładanymi w rozwój istniejących baz danych?
  • czy jesteśmy w stanie zapewnić podobną ilość narzędzi, wsparcia w razie sytuacji problematycznych jak inne, gotowe rozwiązania?
  • czy stać nas na tracenie tak dużych zasobów osobowych deweloperskich?
  • czy świadomie ignorować możemy fakt społeczności wspierających aktywnie inne projekty? Ludzi, którzy doświadczyli praktycznie wszelkich możliwych problemów i znaleźli dziesiątki na nie rozwiązań?

Oczywiście każdy powie, że jeżeli nikt nie postanowił by stworzyć własnej bazy danych nie powstały by wspomniane rozwiązania. Ale śpieszę wyjaśnić – w większości to core business dla firm tworzących poważne silniki bazo-danowe. Google stworzył BigQuery – ale to, poza wykorzystaniem wewnętrznym w wielu projektach, element jego oferty w ramach usługi Google Cloud – a więc komercyjny produkt. Inne firmy, które ewentualnie z sukcesem decydują się na takie rozwiązania, poza core swojego biznesu to giganci jak np. Facebook, którzy przeznaczają ogromne środki finansowe i całe zespoły na te projekty, firmy, które taką na działalność mają praktycznie dowolne zaplecze finansowe i technologiczne.

Osobiście znane są mi takie przypadki jak “stworzenie własnej bazy danych” dla produktu, gdyż, tu cytat “żadna nie jest na tyle doskonała by sprostać oczekiwaniom autora programu” tworzącego produkt – jak dziś pamiętam smak Guinnessa w Slattery’s gdzie świętowaliśmy usunięcie ostatniej jej linijki kodu, przeplatającego się z produktem (no bo jak inaczej mogło się to potoczyć?) – a proszę mi wierzyć, tam świętowaliśmy tylko wyjątkowe wydarzenia, bo znacznie bliżej było jakieś 10 innych Pub’ów.

Więc czy napisanie własnej bazy ma sens? Tak. Pierwsza sytuacja to jeżeli autorska baza danych to produkt, który chcesz sprzedawać, z którego chcesz uczynić swój biznes – i tylko gdy pewny jesteś, że wypełniasz konkretną lukę na tak zatłoczonym rynku i jesteś równie przekonany że zainteresujesz nim odpowiednią jego część.
Druga sytuacja, to taka, w której stać Cię na zainwestowanie ogromnych pieniędzy, w produkt ogromnego ryzyka, który ma nikłe szanse rozwiązać Twoje problemy – a koniec końców z którego prawdopodobnie zrezygnujesz tak jak Facebook zrezygnował z Cassandry tam gdzie oryginalnie została zbudowana (używa teraz HBase).

Post Author

Konrad Pawlus
CTO, co-founder

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]