7 dobrych praktyk dla jednoosobowego działu marketingu

Dział marketingu w Twojej firmie to Ty? Więc na pewno borykasz się z problemem braku czasu aby wykonać wszystkie działania, które chciałbyś zrealizować. Przede wszystkim nie powinieneś popaść w schemat myślenia „jeśli miałbym”. Wprawdzie sam nie zastąpisz całego zespołu, wysokiego budżetu czy 48 godzinnej doby. Jednakże przy odrobinie samozaparcia i kilku prostym radom będziesz działał skutecznie i wydajnie na rzecz rozwoju firmy.

Jak więc zostać nowoczesnym „Człowiekiem Orkiestrą” marketingu? Po pierwsze nastaw się na poszukiwanie optymalnych rozwiązań w oparciu o dostępne możliwości. Podejście wszystko albo nic nie zda egzaminu przy ograniczonym budżecie. W zamian najlepiej jest wycisnąć jak najwięcej z każdej zainwestowanej złotówki. Ważne jest, również, że nie każda podjęta aktywność przyniesie podobne skutki. Dlatego, też należy zawsze mierzyć jakie efekty przyniosła dana akcja marketingowa i ile środków pochłonęła. Niewątpliwie, do tych celów przyda się dobry system Marketing Automation, który pozwoli prześledzić jakie źródło,akcja, kampania czy działanie doprowadziło nowy kontakt do dokonania zakupu. Przedstawiamy kilka prostych czynności, które pomogą w codziennej pracy.

1. Ustal plan i określ cele możliwe do zmierzenia

Cel to jedna z najważniejszych części składowych każdego działania. Pamiętajmy, że nie da się osiągnąć celu, którego nie znamy! Dlatego, zanim zaczniesz działać zastanów się jakie efekty i kiedy chcesz uzyskać. Będzie Ci łatwiej sprawdzić czy podejmowane decyzje prowadzą Cię w dobrą stronę i czy ich kolejność jest prawidłowa. Dla przykładu nie można oczekiwać wzrostu konwersji na stronie WWW bez odpowiedniej liczby odwiedzających. Po drugie upewnij się, że jesteś wstanie zmierzyć realizowane działania. Cel, którego nie możesz zmierzyć to cel, którego nie możesz osiągnąć lub będziesz miał duży problem sprawdzić czy się do niego zbliżasz. Na tym etapie na pewno przyda Ci się narzędzie pozwalające na monitorowanie zachowania kontaktów.

2. Określ dokładnie grupę docelowych odbiorców

Posiadając ograniczone zasoby musisz wiedzieć, że czas i środki poświęcasz na komunikację z odpowiednią grupą odbiorców. Jak to zrobić? Najlepiej skorzystać z możliwości systemów Marketing Automation. Dzięki monitorowaniu zachowania i identyfikacji klientów w Internecie system zbuduje dla ciebie profil każdego kontaktu, który pozyskasz. Dzięki czemu będziesz mógł wybrać tych klientów, których profil najlepiej odpowiada profilowi osób, które już faktycznie zostały Twoimi klientami.

3. Skup się na odpowiednim portalu społecznościowym

Aktywna obecność na wszystkich portalach społecznościowych może być kusząca. W końcu większość firm tak robi. Jednakże, dużo skuteczniejszą i wydajniejszą strategią będzie wybranie tych portali, na których obecność generuje najwięcej leadów o wysokiej jakości. Kanał komunikacji z klientami jest bardzo ważny i warto udostępniać interesujące ich informacje w miejscu, w którym ich podświadomie oczekują. Jako jednoosobowy dział marketingu nie możesz komunikować się każdym dostępnym kanałem, więc lepiej skup się na tym kanale, gdzie masz największa audiencję.

4. Przygotuj uniwersalne treści do publikacji za pomocą różnych kanałów

Mając ograniczoną ilość czasu na tworzenie treści postaraj się przygotowywać komunikaty, które będą zawsze aktualne. Chodzi tutaj o takie informacje, które nie są powiązane z jakimś konkretnym okresem czasu. Dzięki temu silniki wyszukiwarek będą je stale indeksować i generować ruch przez długi czasu. Przykładem takiej wiadomości może być nasz wpis na blogu. Jego edukacyjny charakter sprawia, że jest ciągle  aktualny i generuje ruch na stronie.

5. Zastosuj program Lead Nurturingu

Nie ma nic gorszego niż marnotrawienie pozyskiwanych kontaktów. Dlatego też warto wprowadzić program Lead Nurturing, który składa się z serii automatycznych wiadomości edukacyjnych mających na celu dotarcie do potencjalnego klienta, zainteresowanie go produktem/usługą i zwiększenie jego gotowości zakupowej. Dobry program Lead Nurturing dostarcza do działu sprzedaży gotowe do zakupu kontakty zwiększając skuteczność sprzedaży.

6. Zautomatyzuj komunikację z potencjalnymi klientami

Dzięki identyfikowaniu zachowania klienta w Internecie możesz automatycznie reagować na różne zdarzenia. Na przykład możesz automatycznie skontaktować się z klientami, którzy odwiedzili zakładkę cennik wysyłając, im wiadomość ofertową po określonym czasie lub możesz wysłać kod rabatowy najbardziej zaangażowanym klientom. Tak czy inaczej, automatyzując komunikację z klientami zyskasz czas na inne czynności i zawsze dotrzesz do wszystkich klientów.

7. Automatycznie wskazuj najlepsze kontakty działowi sprzedaży

Za ten krok dział sprzedaży będzie bardzo wdzięczny. Zacznij od rozmowy ze sprzedawcami w Twojej firmie i ustal jakie zachowania klientów charakteryzują tych, którzy dokonali zakupu. Następnie w systemie Marketing Automation ustaw odpowiednią ilość punktów scoringu przyznawanych za różne akcje, zgodnie z ich wpływem na ostateczny zakup. Tak przygotowany prosty schemat pozwoli nadawać punkty najbardziej perspektywiczny klientom, a prosta reguła automatyzacji wskaże działowi sprzedaży wszystkich, którzy osiągną odpowiednią ilość punktów.

Przedstawiony zestaw czynności nie sprawi, że będziesz mógł zastąpić cały dział marketingu, z dużym budżetem i zasobami. Z drugiej strony na pewno znacznie zwiększy osiągane przez Ciebie rezultaty, a Twoja praca nabierze zupełnie innego znaczenia w firmie. Nagle staniesz się bardzo istotnym ogniwem strategi firmy i osiąganych przez nią wyników. Dodatkowo Twoje działania zaczną generować trwałą wartość w firmie w formie wiedzy o procesach marketingowych, sprzedażowych i rozbudowanych informacjach o potencjalnych klientach. Ostatnią ale nie mniej ważną zmianą będzie podejście do marketingu, z działu kosztowego stanie się on działem generującym konkretną wielkość sprzedaży.

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]