Marketing Automation i Mistrzowie Szwecji w piłce nożnej? Poznaj Case Study AIK Fotboll!

Czy pozyskanie 100 000 Euro w jednej kampanii nie brzmi świetnie?
Tym bardziej, że można ją wykorzystać w kolejnych latach, bez konieczności poświęcania wielu godzin pracy na jej ponowne przygotowanie.
Najważniejszą kwestią, która przesądziła o sukcesie, było użycie wysoce spersonalizowanej komunikacji, dzięki czemu odbiorcy mogli poczuć się zauważeni i docenieni przez AIK.

Case Study AIK

 
 
Cele AIK

Kluby piłkarskie dobrze wiedzą, jak ważne jest zaangażowanie i wsparcie kibiców w rozwój. W listopadzie 2018 AIK zwróciło się do DATA TALKS, które jako partner SALESmanago miało odpowiadać za wprowadzenie marketing automation do stosowanych dotychczasowych kampanii w digital marketingu.
Założony cel był prosty – rozwinięcie zaangażowania kibiców.

Niedługo po wdrożeniu uruchomiono dwie kampanie, z których:

  • jedna wpłynęła na zwiększenie o 79% ilości abonentów w płatnym kanale wideo,
  • druga skierowana była na zwiększenie współczynnika konwersji, dzięki spersonalizowanym ofertom z trudno dostępnymi gadżetami. Osiągnięte wyniki były fantastyczne. Do tej pory uważana jest za najlepszą kampanię przeprowadzoną z użyciem marketing automation w AIK.

Co ciekawe, nawet jeden z największych dzienników w Szwecji – Svenska Dagbladet, zauważył efekty jakie osiąga AIK poza boiskiem i 29 listopada opublikował artykuł pt. “Teraz AIK stanie się również mistrzem Szwecji w Internecie”.
 
 
Krok 1 – Zdefiniowanie Kampanii

Po dwóch udanych kampaniach, AIK zdecydowało na początku 2019 roku, że nadszedł czas na trzecią. Tym razem postanowiono skupić się na sprzedaży karnetów.

Kampania targetowana była do osób, które posiadały karnety w ubiegłym sezonie, a wciąż nie zakupiły biletów na ten nadchodzący.
 
 
Krok 2 – Segmentacja bazy (ultras czy karnet rodzinny)

Po zdefiniowaniu celu i grupy odbiorców kampanii, nadszedł czas na segmentację bazy, aby osiągnąć bardziej spersonalizowany ton komunikacji. Zrezygnowano na tym etapie z wysyłki tej samej wiadomości do całej bazy, na rzecz wyboru priorytetów, które mogły przesądzić o zakupie.

Np. Fan śpiewania podczas meczu wybierze z pewnością karnet na cały sezon, aby dopingować swoją drużynę. Zaś z drugiej strony mamy fanów spędzania meczy w rodzinnym gronie.

Segmentacja bazy została wykorzystana, aby podzielić kontakty na trzy segmenty w oparciu o typ biletu jaki dana osoba posiadała w poprzednim sezonie.
Takie jak:

  • stały kibic
  • kibic z rodziną
  • ultras

Każdy z tych segmentów otrzymał inną wiadomość, lecz założenie było takie samo – “Kup karnet na sezon 2019”. Personalizacja polegała m.in. na umieszczonej grafice oraz zwrotom użytym w treści.

Oto przykłady wiadomości:


 

 
 

Krok 3 – Wysyłka (mailing oraz SMS) i wyniki

Jak firma AIK zdecydowała się skonfigurować kampanię?

Po pierwsze, trzy różne e-maile zostały wysłane do wybranych segmentów.

Kibice zostali zaproszeni do zakupu karnetu na cały sezon.
Wynikiem pierwszej wiadomości e-mail był współczynnik konwersji wynoszący 9%, co uznano za bardzo udany wynik.

Po siedmiu dniach wysyłano e-maile z przypomnieniami do tych, którzy jeszcze nie zakupili biletów. Również w tym przypadku wysłano trzy różne e-maile do poszczególnych segmentów. Te wiadomości uzyskały współczynnik konwersji na poziomie 5%.
Do tych, którzy nie kupili biletów okresowych po otrzymanych e-mailach wysłano kilka dni później SMSy.

To kolejna zaleta automatyzacji marketingu: jeżeli nasz e-mail czasami trafi do spamu lub jeżeli odbiorca jest na wakacjach i nie przegląda poczty to możemy użyć innego kanału np. wspomnianych SMSów.

Po kilku następnych dniach wysłano kolejny raz SMS do tych, którzy jeszcze nie zdecydowali się na zakup.

Ostatecznie z osobami, które nie zakupiły karnetów po otrzymanych e-mailach i SMSach skontaktowali się pracownicy biura obsługi klienta AIK.

Automatyzacja marketingu pozwoliła na ograniczenie zaangażowania ludzi w proces sprzedaży, bez utraty spersonalizowanej formy kontaktu.

Kampania w skrócie:


 
 
Efekt końcowy? Zadowoleni kibice i udana kampania.

Dzięki automatyzacji marketingu możesz mieć pewność, że dotrzesz do właściwej osoby we właściwym czasie, właściwym kanale i z właściwym komunikatem.
Innymi słowy: możliwości są nieograniczone!

Rozpoczęcie pracy z automatyzacją marketingu nie musi być skomplikowane.
Chodzi o określenie co chcesz osiągnąć i kim jest Twoja grupa docelowa. Następnie podzielenie bazy na segmenty, dzięki czemu komunikacja będzie bardziej spersonalizowana.

W tej kampanii AIK stworzył łącznie 6 e-maili i 6 wiadomości sms.

Reasumując, przygotowanie kampanii zajęło około 15 godzin, a wygenerowało 100 000 EUR.

Był to przykład kampanii skierowanej do około 2% bazy kontaktów AIK.
Klub ma w przyszłości plan dotyczący tworzenia jeszcze bardziej spersonalizowanych, trafnych i aktualnych kampanii, aby kontynuować rozwój marketing automation, co za tym idzie – zaangażowania kibiców.
Na przykład programy lojalnościowe czy sprzedaż biletów last minute.

Czy warto więc poświęcić czas, pieniądze i zasoby na digitalizację i automatyzację marketingu?
Jeśli masz co najmniej kilka tysięcy kontaktów i chcesz wysyłać treści odpowiednie dla swojej grupy docelowej, zwiększyć przychody i obniżyć koszty, wtedy odpowiedź jest oczywista: tak.
 
 
Case Study powstało dzięki współpracy z partnerem DATA TALKS
 
 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]