Najlepiej, żeby sprzedało się samo: co współcześni marketingowcy wyciągną z filozofii taoizmu

Chińscy filozofowie tysiące lat temu doszli do wniosku, że nie jest sztuką dokonywać widowiskowych czynów, sztuką jest żyć tak, by nie były one potrzebne.
 

 
W jednej z licznych przypowieści zawartych w najważniejszej księdze taoizmu „Zhuangzi” cesarz spytał się swego nadwornego lekarza, kto jest najlepszym medykiem w Cesarstwie. Ten zaś odpowiedział: „Panie! Potrafię uleczyć beznadziejne przypadki, którym nikt nie daje szans – i dlatego wie o mnie całe państwo. Jednak mój starszy brat potrafi uleczyć chorobę gdy tylko się rozwija, przez co słyszała o nim cała wioska. Lecz najlepszym lekarzem jest mój najstarszy brat: on wie jak żyć, by w ogóle nie zachorować. Przez to zna go tylko moja rodzina.
 

Według taoistów cały świat jest przesiąknięty tao czyli, upraszczając, pewną kosmiczną równowagą. Zadaniem człowieka jest znaleźć tą równowagę. Stąd też ideałem mędrca nie jest ktoś, kto dużo robi, nawet jeśli odnosi przy tym względne sukcesy. Należy przestrzegać zasady Wu Wei, czyli „action without action”, gdzie rolą człowieka jest pozwolenie sprawom biec zgodnie z naturą. W powyższej przypowieści największym lekarzem był więc nie ten kto leczył przypadki beznadziejne, lecz ten, kto posiadł sztukę życia w zdrowiu, tak by interwencja lekarza nie była potrzebna.
 
Nie inaczej taoista doradzałby sprzedawcom. Sztuką marketingu w takim ujęciu byłoby nie wymyślenie jakiejś fantastycznej strategii która umożliwi wciśnięcie wszystkiego wszystkim, ale takiej, w której produkt sprzedawałby się sam, bez wielkich kampanii. Takie podejście jest może mało widowiskowe (tak jak w przypowieści, gdzie największą sławę uzyskał lekarz cudotwórca), lecz najskuteczniejsze. Ale co zrobić, jeżeli produkt do niczego się nie nadaje? Posłuchajmy kolejnej opowieści:
 
Przechodzili pewnego razu mędrzec i drwal obok uschniętego drzewa. „Popatrz mistrzu – powiedział drwal – to drzewo jest kompletnie bezużyteczne”. Na to mistrz zareagował: „Głupiś! Przez to, że drzewo to jest suche i spróchniałe stoi sobie dalej, gdy inne dawno już zostały ścięte”. Jakiś czas później przechodzili obok wielkiego, pięknego dębu, przy którym drwal stanął zafascynowany nie mogąc wydobyć ani słowa. Mistrz jednak nawet nie spojrzał mówiąc: „Chodź, gdyby to drzewo było coś warte już dawno by je ścięto”.
 
Taoizm jest filozofią skrajnie relatywistyczną. Świat który postrzegamy jest tak naprawdę jednością którą utrzymuje w ryzach tao, to zaś, że widzimy go podzielonego na różne przedmioty i zjawiska jest wynikiem naszej słabości, jaką jest kurczowe trzymanie się własnego, subiektywnego punktu widzenia.
 
Nie ma więc czegoś takiego jak słaby produkt czy niedostępny klient. Są produkty które chcemy sprzedać nieodpowiednim klientom i klienci, którym oferujemy nieodpowiednie produkty. Kilka lat temu Apple próbował wypuścić „ekonomiczną” wersję iPhone. Wyszło kiepsko, bo ludzie, których interesują tańsze smartfony nie bardzo kręci iPhone (albo wręcz ich odstrasza), natomiast klienci szukający iPhone liczą się z wyższą ceną. To świetny przykład jak próba siłowego przełamania tao zakończyła się porażką.
 
Jednak taoizm w marketingu znajdzie swe zastosowanie nie tylko w kształcie wybranej strategii, ale także w sposobie jej projektowania. Ideałem mędrca tao jest postrzeganie zjawisk całościowo. Najlepsze byłoby oczywiście takie oczyszczenie umysłu, by całkowicie wyzbyć się punktów widzenia i całościowo ogarnąć cały świat, osiągając pełną harmonię z tao. Jednak można się tą zasadą kierować także w bardziej przyziemnych sprawach. Wykonując dowolną działalność, w tym zajmując się marketingiem zbyt często zamykamy się w ciasnych horyzontach „oczywistych” praktyk i przyzwyczajeń. „Posty na Facebooku wrzucamy o tej i o tej godzinie”, „do każdego tekstu powinno być dołączone zdjęcie”, „na końcu wpisu dobrze jest zamieścić call to action” i wiele, wiele innych.
 
Tymczasem dla taoisty nie ma rzeczy oczywistych. Osiągnięcie harmonii z tao polega właśnie na eliminowaniu oczywistości i zdawaniu sobie sprawy ze wszystkich możliwych rozwiązań. Samsung robił początkowo konserwy rybne. Czy gdyby tkwił w świecie przyzwyczajeń i oczywistości byłby dziś tym czym jest?
 

Rafał Urbanowicz
Autor bloga Filozofia dla Januszy - jednego z najpopularniejszych w Polsce blogów na temat filozofii.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

SALESmanago prezentuje pakiet startowy modułowej platformy do zarządzania zaangażowaniem klientów. Cel: przeciwdziałanie fragmentacji rynku martech i wsparcie w skalowaniu biznesów e-commerce w Europie.
SALESmanago prezentuje pakiet startowy modułowej platformy do zarządzania zaangażowaniem klientów. Cel: przeciwdziałanie fragmentacji rynku martech i wsparcie w skalowaniu biznesów e-commerce w Europie.

    Nowy pakiet startowy, skierowany przede wszystkim do średniej wielkości firm, oferuje spersonalizowane ścieżki zakupowe, zapewniając średnio 20-krotny zwrot z inwestycji w ciągu 30 dni. Firma wprowadza nowatorskie rozwiązania, w tym automatyzację zadań w wielu kanałach oraz model wzrostu dostosowany do różnych etapów rozwoju firm e-commerce. Z uwagi na wzrost liczby narzędzi martech o […]