Buntownicy z wyboru. Czego współczesny biznesmen może nauczyć się od starożytnych cyników?

Mieszkali w beczkach, siali powszechne zgorszenie i szczycili się byciem na marginesie społeczeństwa. Starożytni cynicy to wzorowi prekursorzy dzisiejszych anarchistów, ale przy bliższym poznaniu niektóre ich rady świetnie sprawdziłyby się w biznesie.
 

 
1. Podważaj wszystkie reguły.
 
Gdyby Diogenes z Synopy, najsłynniejszy z cyników żył dzisiaj, z pewnością byłby punkiem. Nie czuł żadnych oporów przed obrażaniem ludzi, załatwianiu potrzeb fizjologicznych na oczach zgromadzonych w teatrze Ateńczyków albo masturbowaniu się na rynku pełnym ludzi. Dla cyników uwolnienie się od społecznych konwenansów i zjednoczenie z naturą było cnotą i wzorem doskonałości człowieka.
 
Oczywiście naśladowanie Diogenesa dosłownie nie jest dobrym pomysłem, ale jeżeli przeanalizujemy bliżej historię niektórych marek to rychło zauważymy, że mają w sobie coś z cyników. Richard Branson ze swoją marką „Virgin”, American Apparel zatrudniające aktorki filmów pornograficznych zamiast modelek a nawet Apple, swego czasu pozycjonujące „zbuntowanego” Maca w opozycji do grzecznego i nudnego PC to najlepsze przykłady łamania reguł obowiązujących w biznesie.
 
2. Nie ulegaj pokusom.
 
Łamanie zasad u cyników miało jednak dwie strony medalu. Poza lekceważeniem nakazów nie ulegali też pogoni za tym, czego podążała reszta społeczeństwa. Pieniądze, sława, wykształcenie czy władza nie miało dla nich żadnego znaczenia.
 
Dziś wyścig szczurów jest dużo bardziej dynamiczny niż wtedy. Bardzo często widzimy jak korporacje wzajemnie próbują się przebić w jakiejś dyscyplinie. Kiedyś producenci smartfonów ścigali się na rozmiar matrycy aparatów. Później, na przekątną ekranu. Teraz? Kto da radę zmieścić więcej obiektywów w obudowie…
 
Cynicy daliby spokój z takim podejściem do biznesu. To Ty masz zdecydować do czego chcesz dążyć, a nie moda i trendy na rynku. Jak Steve Jobs, który gusta kreował, a nie za nimi podążał.
 
3. Bądź szczery i bezpośredni.
 
Cynicy swoją nazwę wywodzili od greckiego słowa oznaczającego psa. Prowadzili bowiem iście pieskie życie, ale Diogenes nawiązał do tego porównania w jednej z wypowiedzi:
 
„Inne psy gryzą wrogów, ja gryzę swoich przyjaciół, by ich ochronić”
 
Chciał w ten sposób powiedzieć, że słyszenie gorzkiej prawdy jest lepsze niż trzymanie się grzecznych konwenansów. Jak to zastosować w biznesie? W jednej z amerykańskich linii lotniczych panowała dosyć luźna atmosfera w podejściu do klientów. Jednej z pasażerek bardzo się to nie spodobało i napisała skargę do zarządu, że jeżeli się to nie zmieni, to przestanie z nimi latać. Odpowiedział jej sam prezes firmy: „Szanowna Pani, bardzo nam będzie Pani brakowało”.
 
Firma niczym cynicy wolała trzymać się własnej filozofii marki niż płaszczyć przed jedną klientką.
 
4. Nie bój się autorytetów i liderów.
 
„Czy mogę coś dla Ciebie zrobić?” – spytał Diogenesa Aleksander Wielki.
„Odsuń się, bo mi Słońce zasłaniasz” – odpowiedział filozof
 
Uwiecznione na obrazie Caspara de Crayera podanie świetnie pokazuje, że cynicy nie uznawali żadnych autorytetów. Nie tylko wielki macedoński wódz spotkał się z ich tupetem – wyśmiewali też ateńskich arystokratów czy Platona.
 
Oczywiście taka postawa może ściągnąć nam na głowę kłopoty. Jednak z drugiej strony ciężko się wybić z małym startupem, jeżeli drży się przed gigantami w branży. Microsoft, Google czy Amazon – wszystkie te firmy zaczynały w garażu. Osiągnęły sukces dlatego, że nie czuły niższości wobec potężnej konkurencji.
 
Konkurencji która również zaczyna nas szanować:
Gdy Aleksander odszedł od Diogenesa powiedział do swoich oficerów:
„Gdybym nie był Aleksandrem, to chciałbym być Diogenesem”
 

Rafał Urbanowicz
Autor bloga Filozofia dla Januszy - jednego z najpopularniejszych w Polsce blogów na temat filozofii.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

SALESmanago prezentuje pakiet startowy modułowej platformy do zarządzania zaangażowaniem klientów. Cel: przeciwdziałanie fragmentacji rynku martech i wsparcie w skalowaniu biznesów e-commerce w Europie.
SALESmanago prezentuje pakiet startowy modułowej platformy do zarządzania zaangażowaniem klientów. Cel: przeciwdziałanie fragmentacji rynku martech i wsparcie w skalowaniu biznesów e-commerce w Europie.

    Nowy pakiet startowy, skierowany przede wszystkim do średniej wielkości firm, oferuje spersonalizowane ścieżki zakupowe, zapewniając średnio 20-krotny zwrot z inwestycji w ciągu 30 dni. Firma wprowadza nowatorskie rozwiązania, w tym automatyzację zadań w wielu kanałach oraz model wzrostu dostosowany do różnych etapów rozwoju firm e-commerce. Z uwagi na wzrost liczby narzędzi martech o […]