„Weź i czytaj!” Co o potrzebach Twojego konsumenta powiedziałby św. Augustyn?

Św. Augustyn działał w warunkach chaosu i upadającego Imperium Rzymskiego. Ale jego czysto religijne dociekania świetnie można wykorzystać w czasach chaosu rynkowego, gdy świątynią stała się galeria handlowa.

 
 

Dla św. Augustyna najważniejszą książką była Biblia. Ale nie udawał, że nie widzi w niej wielu jaskrawych sprzeczności. Dlaczego więc Wszechmogący Bóg wprowadzał ludzi w błąd? Pytanie to pchnęło filozofa do ogólnej refleksji nad językiem, które swobodnie można wykorzystać również w bardziej przyziemnych niż to opisują święte księgi sytuacjach. Na przykład w komunikacji z klientem.

 

Po pierwsze: ludzie zawsze chcą powiedzieć więcej, niż naprawdę mówią

 

Dla Augustyna problem z Biblią był dosyć prosty: z jednej strony był doskonały i wszechpotężny Bóg, z drugiej zaś lichy człowiek ze wszystkimi swoimi ograniczeniami. Pismo Święte jest więc jedynie zewnętrzną, niedoskonałą oznaką woli bożej, której nie da się w pełni zrozumieć bez otwarcia się na jego łaskę. Ale mało prawdopodobne, by na infolinię zadzwonił do nas Bóg. Jak to się więc ma do komunikacji międzyludzkiej?

 

Bardzo podobnie! Według Augustyna to co mówimy czy piszemy również jest dużo mniej doskonałe od tego, co naprawdę chcemy zakomunikować. Zastanówmy się – ile razy nie potrafiliśmy nazwać jakiegoś uczucia albo jak często zdarzało się, że nie potrafiliśmy znaleźć adekwatnych słów? Nasze intencje (jakby powiedział Augustyn: słowo wewnętrzne) można poznać tylko w szerszym kontekście i wymaga to odpowiedniego nastawienia ze strony odbiorcy.

 

Henry Ford miał kiedyś powiedzieć, że zanim dostali samochód, klienci oczekiwali szybszych koni. Krótko mówiąc: klient może mówić jedno, ale nie oznacza to, że wie czego chce i że bezwzględnie ma rację.

 

Po drugie: chcesz wiedzieć o co chodzi klientowi? Słuchaj go z pokorą i pozytywnym nastawieniem

 

Brzmi banalnie, co? W praktyce nie jest jednak tak wesoło. Sam się zastanów ile razy komunikacja w dużych korporacjach odbywa się tylko na bazie mechanicznego przetwarzania danych zebranych w ankietach. Co to ma wspólnego z pokorą? Przecież to wybitny przykład zarozumiałego przekonania jakoby nasza ankieta była jakimś doskonałym narzędziem badawczym!

 


Św. Augustyn przykładał wielką rolę do biblijnego przykazania miłości. Jego praktyczny wymiar w komunikacji biznesowej polega na tym, że to Ty masz się zatroszczyć o to, żeby klient miał jak najlepsze warunki do jasnego wytłumaczenia o co mu chodzi. Sam fakt, że można do Ciebie wysłać informację na Facebooku to za mało. Prosty przykład: jak ktoś ma zapytać o produkt, skoro żeby dowiedzieć się co Ty właściwie sprzedajesz trzeba najpierw przeskrolować kilka stron marketingowego bełkotu i zdjęć ze stocka?

 

Po trzecie: klasyczne metody komunikacji ciągle są istotne!

 

Augustyn wątpił w to, że ówczesna wiedza retoryczna i filozoficzna jest wystarczająca do uchwycenia sedna wypowiedzi. Ale nie oznacza to, że ją w potępiał i bagatelizował jej znaczenie. Uważał, że zrozumienie Pisma Świętego składa się z dwóch równorzędnych pierwiastków: intelektualnego badania tekstu w oparciu o ludzką wiedzę i irracjonalnego nastawienia pełnego wiary i miłości do Boga. 

 

Nie inaczej jest w praktyce biznesowej. Jeżeli myślisz, że filozofia świętego jest dobrą wymówką, by nie wprowadzać w swojej firmie standardowych rozwiązań w komunikacji to źle trafiłeś! Sedno tkwi nie w szukaniu drogi na skróty, a w uświadomieniu sobie, że w utartym szlaku też są czasem dziury, które trzeba ominąć. Augustyn próbował pogodzić ze sobą dwa pierwiastki: racjonalny umysł i irracjonalne serce. Dziś niejeden CEO dałby się za taką wiedzę pokroić, choć może pożądał by jej z bardziej niż starożytny święty przyziemnych powodów.

 

Rafał Urbanowicz
Autor bloga Filozofia dla Januszy - jednego z najpopularniejszych w Polsce blogów na temat filozofii.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]