Pokaż, że natura jest ci bliska. Jak przy pomocy filozofii Jana Jakuba Rousseau tworzyć marketing w dobie ekologicznych katastrof?

Twoja firma dynamicznie się rozwija. Jest pionierem w branży, a obrazki z ultra-nowoczesnej linii produkcyjnej wzbudzają zazdrość konkurencji. Wszystko jest super… ale przed klientem niekoniecznie warto się tym chwalić.

 
 

Od setek lat rozwój nauki i techniki wzbudza w ludziach dwa skrajne uczucia: podziw i zachwyt lub wprost przeciwnie: strach i nostalgię za stanem natury. Jan Jakub Rousseau był jednym z najważniejszych przedstawicieli tego drugiego stanowiska. 

 

Rousseau uważał, że człowiek jest z natury dobry, a jego zepsucie bierze się z rozwoju technicznego. Dlatego im więcej nowoczesności czy nowinek tym… gorzej. 

 

Pozornie ciężko tu o jakiekolwiek zastosowanie do biznesu. Dla filozofa człowiek im bardziej oderwany od technologii, tym lepszy. Dzikie plemiona, jakie wówczas odkrywano były dla niego ucieleśnieniem doskonałości, zaś największymi jej wrogami ci, którzy wymyślili własność prywatną i pieniądze. 

 

Jednak paradoksalnie to stwarza ogromne możliwości marketingowe. Im bardziej pokażesz, że sprawy środowiska są ci bliskie – tym lepiej. Gdyby to Rousseau pisał Ci strategię rozwoju, to z pewnością poradziłby unikanie wizerunku zimnego technokraty i wyłuszczenie bardziej emocjonalnej strony swojej działalności. 

 

Filozof w swojej myśli wybiegał nieco w przyszłość. Jego dzieła zapowiadały już pojawienie się kultury romantyzmu, gdzie to nie na rozum, lecz raczej na uczucia zwracano uwagę.

 

Wiele słów krytycznych powiedziano pod adresem takiego podejścia, ale chyba każdy zgodzi się, że jest ono bardzo popularne. Któż z nas nie przeżywa czasem zmęczenia cywilizacyjnym hukiem i nie chciałby uciec na łono przyrody? Kluczem w biznesowym wykorzystaniu filozofii Rousseau jest uświadomienie sobie takiego mniej lub bardziej ukrytego pragnienia i jego wykorzystanie. 

 

Szanuj środowisko naturalne, postaw na zrównoważony rozwój i unikaj parcia do zysku za wszelką cenę. A następnie nie zapomnij o tym wspomnieć na Facebooku… to  wszystko, wraz z obrazowymi przykładami to idealna recepta na marketing, jaką zaproponowałby francuski myśliciel. 

 

Francuz zastanawiał się jak przywrócić naturalny ład w społeczeństwie. Doszedł do wniosku, że klucz leży w wychowaniu ludzi, a raczej w jego odpowiednim ograniczeniu i pozwoleniu na wyrażenie swojej własnej osoby. 

 

Każdy człowiek z natury wie co dla niego dobre. Prowadzenie dzieci za rękę i nadmierny rygor prowadzą do patologii, a co dopiero mówić o dorosłych! W praktyce biznesowej można z tym walczyć dając klientowi większe panowanie nad produktem, który ostatecznie otrzymuje. Wszelkiego rodzaju personalizacje mogą się wydawać głupią fanaberią, ale są ucieleśnieniem idei powrotu do rzekomego stanu natury, gdy każdy był sam swoim panem i nie musiał przyjmować rozwiązań innych za prawdy objawione. 

 

Rousseau nie jest totalnym przeciwnikiem kultury. Widzi w niej paradoksalne zjawisko, które z jednej strony jest destrukcyjną siłą niszczącą człowieka, z drugiej zaś ramą w której może on się w pełni urzeczywistnić. Proponuje więc ustrój który miałby uratować zalety cywilizacji bez wylewania dziecka z kąpielą. 

 

Najlepszym ustrojem jest demokracja w której każdy ma tyle wolności na ile sam ustanawia reguły rządzące swoim życiem. W sytuacjach konfliktowych wkraczać miała wola powszechna całego społeczeństwa – kto się z nią utożsamiał był wolny absolutnie. 

 

Oczywiście taki system nie jest stały i niezmienny. To dla nas kolejna cenna lekcja: to co wczoraj mogło być czymś niesłusznym i nieatrakcyjnym dziś mogło zmienić swoją wartość. Rousseau twierdzi, że nie ma jednego, uniwersalnego modelu władzy, sam proponując “nad-model” który by je wszystkie regulował:

 


Jaka władza by formalnie nie była, to u jej największych podstaw leży wola ludu, który w każdej chwili ma prawo ją odwołać. Dokładnie tak samo jak na rynku!

 

Klienci mają różne gusta, bardzo często te obecne kompletnie negują te sprzed kilku lat. Ale w tej chaotycznej walce różnych przekonań jest jedna, święta na rynku zasada: stała reguła zachowań klientów jest taka, że nie ma żadnych stałych reguł jakimi posługują się klienci! To chyba najcenniejsza lekcja, jaką biznesmen może wynieść z analizy filozofii Jana Jakuba Rousseau.

 

Rafał Urbanowicz
Autor bloga Filozofia dla Januszy - jednego z najpopularniejszych w Polsce blogów na temat filozofii.

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]