Nie musisz robić tego, co wszyscy robią od zawsze – jak „gilotyna Hume’a” pomoże wyzwolić twoją kreatywność

 
 

“Cudów nie ma!” rzekłby David Hume, jeden z największych myślicieli szkockiego Oświecenia. Jego bezkompromisowo sceptyczna filozofia skierowana była przeciw twierdzeniom religii i metafizyki. Ale i w bardziej przyziemnych kwestiach może się okazać bardzo przydatna.

 

Podstawą naszej wiedzy jest dla Szkota doświadczenie. Ale co to właściwie znaczy? Niektórzy “doświadczyli” spotkań z kosmitami, więc trudno wierzyć we wszystko, co doświadczenie podpowiada. Filozof przeprowadził więc skrupulatną krytykę tego co naprawdę możemy stwierdzić na podstawie danych zebranych tą drogą. Już samo takie podejście jest warte uznania w dzisiejszych czasach, gdy stale jesteśmy bombardowani coraz to nowymi danymi.

 

Hume uważał, że to czego możemy być pewni to jedynie biernie odbierane przez zmysły fakty (jak np. widzę przed sobą komputer) i relacje między ideami oczywiste same przez się (2+2 = 4, trójkąt ma trzy kąty itp).

 

Takie wnioski są bardzo zachowawcze. Przykładowo nie możemy stwierdzić, że pociągnięcie za spust spowodowało wystrzał strzelby. Możemy jedynie powiedzieć, że najpierw widzieliśmy pociągnięcie za spust, a potem usłyszeliśmy wystrzał. Sam związek przyczynowo-skutkowy jest niemożliwy na gruncie empirycznej obserwacji.

 

W nieco mniej radykalnej formie zasada “korelacja to nie to samo co zależność” wykorzystywana jest w różnych badaniach do dziś. Wielkim zagrożeniem dla każdego badacza, od lekarza po analityka giełdowego jest zbyt pochopne uznanie współwystępujących zjawisk za współzależne. Przykładowo, bardzo często pokazuje się gigantów w jakiejś branży i próbuje ich naśladować. Czasami bardzo dosłownie. Ale z tego, że Steve Jobs chodził w czarnym golfie i odniósł wielki sukces nie wynika, że każdy kto zamieni marynarkę czy bluzę na czarny golf wkrótce zostanie właścicielem drugiego Apple…

 

Według szkockiego filozofa tym co sprawia, że dostrzegamy związki przyczynowo-skutkowe jest przyzwyczajenie, że po zdarzeniu A zawsze następuje B. Ale nie oznacza to, że tak musi być!

 

Według Hume’a większość naszej “wiedzy” którą posługujemy się na co dzień jest ze swej istoty niepewna i powstała w wyniku myślowych nawyków, które z praktycznej konieczności wykonujemy. Jeżeli jednak nie można być pewnym prawdziwości jakichś zdarzeń nie jest rozsądnym traktowanie ich jako niepodważalnych dogmatów.

 

Wiele osób, które zrewolucjonizowały jakąś branżę zrobiło to właśnie dlatego, że potrafili zdystansować się od przekonań, które wszyscy wyznawali. Gdy w XIX wieku “wiedziano”, że dalszy rozwój spowoduje niedobór owsa dla koni i zastanawiano się jak tym niedoborom zaradzić, niektórzy spojrzeli z dystansu na odwieczne zasady jakimi rządziła się branża transportowa i wymyślili najpierw kolej, a później samochód. Okazało się, że “prawda” jakoby transport nie mógł obejść się bez koni była w rzeczywistości złudzeniem. 

 

“Nie można z tego “co jest” wnioskować o tym “co powinno być” to najpopularniejsze streszczenie koncepcji przez XX wiecznych badaczy nazwanej “gilotyną Hume’a”.

 

Szczególnie w ubiegłym stuleciu wywołała ona poważną dyskusję wśród etyków. To co powinniśmy robić i jak powinniśmy się zachowywać nie jest faktem, ani matematyczną relacją, nie jesteśmy więc tego w stanie z całą pewnością stwierdzić. Owszem, możemy rozmawiać o tym, co inni uważają za słuszne, ale to inna sprawa niż to co naprawdę jest słuszne. 

 

O ile w etyce to czy uznamy zasadę gilotyny Hume’a za słuszną wiąże się z wielką stawką, o tyle w pracy zawodowej jest to świetne podejście do tego by wyzwolić swoją kreatywność z okowów uznanych w branży zwyczajów. Świadomość tego, że “to jak się robi” jest wyłącznie zwyczajową praktyką, która w odpowiednich warunkach może okazać się błędna sprawia, że dużo łatwiej nam ją podważyć.

 

Trzeba jednak pamiętać, że Hume nie był sceptykiem totalnym. 

 

Nie popadał w nihilizm i nie odrzucał w codziennym życiu zdrowego rozsądku. Jego filozofia miała w sobie praktycznego ducha i skłaniała się nie do tego, by odrzucać powszechne mniemania, lecz by traktować je z dystansem i wiedzieć, kiedy można z nich zrezygnować. 

 

Rafał Urbanowicz
Autor bloga Filozofia dla Januszy - jednego z najpopularniejszych w Polsce blogów na temat filozofii.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]