Premia dla zarządu czy podwyżka dla pracowników? Idealna receptura na podział firmowych dochodów według Johna Rawlsa

 
 

Jak podzielić dobra wytwarzane przez społeczeństwo? Jak zapewnić, by każdy miał dostęp do podstawowych praw? I właściwie… czemu miałby mieć? Jak przyjrzymy się bliżej, problemy relacji pracodawców i pracowników mają wiele wspólnego z tym, czym przez wieki zajmowali się filozofowie polityki, m.in John Rawls specjalizujący się w teorii sprawiedliwości społecznej.

 

Z ideami sprawiedliwości zazwyczaj tak jest, że punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Ludzie biedni, którym się nie powodzi z pewnością łatwiej znajdą argumenty za wysokimi podatkami i redystrybucją. Z kolei bogaci dla odmiany chętniej będą zwolennikami “wolnej amerykanki” – no bo przecież “życie bywa niesprawiedliwe, nic z tym nie zrobimy”. Czy można jakoś uniknąć tej względności stanowisk i sprawić, by sprawiedliwość była naprawdę ślepa?

 

John Rawls istoty sprawiedliwości upatrywał właśnie w tym, że musi być zdefiniowana z całkowicie neutralnej perspektywy. Odpowiedni system można stworzyć tylko jeżeli założy się na oczy hipotetyczną “zasłonę niewiedzy”.

 

Planując jakiekolwiek reguły w społeczeństwie musimy założyć, że nie wiemy jaką rolę w nim pełnimy. Tak jakbyśmy mieli urodzić się na nowo, nieświadomi tego w jakiej rodzinie to nastąpi: czy będziemy miliarderami czy robotnikami. Tak samo w firmie dobrze pomyślane zasady powinny być pisane przez kogoś kto na chwilę “zapomni” o tym na jakim stanowisku pracuje. Musi założyć takie reguły, z których byłby zadowolony zarówno jako CEO jak i w roli młodszego sprzedawcy.

 

Zdaniem amerykańskiego filozofa “zasłona niewiedzy” musi obejmować kompleksowe właściwości człowieka: zarówno pochodzenie, status majątkowy jak i osobiste predyspozycje.

 

Rawls uważał, że nikt specjalnie nie zasłużył sobie na posiadanie przyrodzonych talentów, więc dobry system nie powinien takich ludzi uprzywilejowywać. Tak samo w dobrze zarządzanej korporacji trzeba zrobić taki system organizacji pracy, możliwości awansu i wynagradzania pracowników by wszyscy mieli równe szanse. Oczywiście, przyjęcie zasady “zasłony niewiedzy” oznacza, że generalnie będziemy patrzeć na świat przez pryzmat tych najsłabszych. Nie oznacza to jednak, że Rawls proponował jakieś formy komunizmu, gdzie każdy dostaje tyle samo.

 

Zdaniem Amerykanina nierówności są jak najbardziej dopuszczalne, o ile służą tym najgorzej usytuowanym. Rawlsowi nie chodziło o to, by zapewnić każdemu szczęśliwe życie, lecz by każdy miał równe szanse w wyścigu o jego zdobycie. 

 

Trudno jest się zmotywować do pracy, gdy ewentualny awans nic nam nie da, bo wszyscy zarabiają tyle samo… Filozof akceptował wolny rynek i konkurencję, zakładał jednak, że państwo powinno ograniczać zbyt duże dysproporcje. To trochę jak w korporacji: nie chodzi o to, by po równo nagradzać nowych i doświadczonych pracowników, lecz o to, by ci nowi mieli takie same szanse dalszego rozwoju. Zbyt duże skupienie zarządu na tych z dłuższym stażem pracy i pełniących bardziej odpowiedzialne funkcje może sprawić, że powstanie szklany sufit, którego nikt nowy nie będzie w stanie przebić. 

 

Sprawiedliwy system nie jest jednak według Rawlsa jedynie pobożnym życzeniem wrażliwych pięknoduchów. Jako zbieżny z ludzką psychiką ma gwarantować spokój, stabilność i akceptację przez wszystkich.

 

Dobrze zorganizowany system podziału dóbr jest nie tylko słuszny, ale też praktyczny. Pracownicy, którzy wiedzą, że dochody i rozwój firmy mają wpływ na ich osobiste kariery będą czuli się z nią bardziej związani. W społeczeństwie sprawiedliwe zasady mają gwarantować brak rozruchów i poparcia dla populistów. Oczywiście w żadnej firmie nie wybuchnie rewolucja przeciwko uprzywilejowanym członkom zarządu. Jednak marna to pociecha – na dłuższą metę i zarząd poniesie konsekwencje niesprawiedliwego traktowania szeregowych pracowników, bo nigdy nie odniosła długoterminowego sukcesu firma, w której praca przypomina obóz niewolników.

 

Rafał Urbanowicz
Autor bloga Filozofia dla Januszy - jednego z najpopularniejszych w Polsce blogów na temat filozofii.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]