Szef nie musi stać z batem, by firma sprawnie pracowała. Co Michel Foucault powiedziałby o firmowej dyscyplinie?

 
 

Utrzymywanie dyscypliny kojarzy się powszechnie z ciągłym nadzorem zwierzchników. Ale co jeśli stworzymy system, w którym nadzorowani z zasady są zmuszeni kontrolować się sami?

 

W XVIII wieku filozof Jeremy Bentham przedstawił projekt idealnego budynku więzienia, panoptykonu, w którym położony w środku gmachu strażnik, niewidzialny przez więźniów miałby ich wszystkich w zasięgu wzroku. Taki system jego zdaniem pozwoliłby wyeliminować setki nadzorców potrzebnych w “tradycyjnym” więzieniu.

 

Blisko 200 lat później Michel Foucault zwrócił uwagę na coś innego. Więźniowie panoptykonu nie wiedzą, czy strażnik na nich w danym momencie patrzy. Ale nie mając tej pewności, mają poczucie bycia cały czas pod nadzorem. Mieliby go nawet, gdyby pilnującego w ogóle nie było! 

 

Foucault uważał, że nowożytny system sprawowania władzy nie polega na stosowaniu widocznego, często fizycznego wymiaru siły. Odbywa się raczej przez wprowadzenie różnych zasad, do których ludzie nieświadomie się stosują. 

 

Prawdziwa kontrola odbywa się, nie przez wymiar bezpośredniego karania, lecz przez stosowanie norm i klasyfikacji, które sprawiają, że człowiek sam poszukuje “prawidłowych” sposobów zachowania się. 

 

Spójrzmy: jeżeli przeanalizujemy zachowanie pracowników w niemal każdej firmy, to większość ich zadań będzie wykonywana bez żadnego przymusu. Każdy “wie” co ma robić, jest to dla niego równie oczywiste jak oddychanie. Nie jest potrzebny szef wskazujący na każdą poszczególną czynność. Jednak czy jest to wolne działanie zatrudnionego? Zdaniem Foucaulta nie – podświadomie wykonując coś “normalnie” ulegamy tak naprawdę władzy tego, kto ustalił zakres tej “normalności”.

 

Foucault porównywał taki system władzy do układu krwionośnego. Fakt, że niemal każde zachowanie jest regulowane systemem mniej lub bardziej dorozumianych zasad sprawia, że tocząc się przez “naczynia kapilarne” władza wpływa na każdy aspekt naszego życia.

 

Naturalnie, taka władza nie jest władzą posiadającą jeden konkretny ośrodek. Foucault uważał, że ma ona charakter rozproszony. Wiele czynności, które na co dzień wykonujemy nie jest uregulowana przez przepisy prawa. Jednak reguły korporacyjne, standardy wyniesione ze szkoły, relacje w mediach a nawet obserwowanie współpracowników sprawiają, że w podświadomy sposób ulegamy wszechobecnemu wpływowi władzy. 

 

Dzieje się tak, gdyż zdaniem Francuza nowożytny sposób sprawowania władzy nierozerwalnie jest związany z gospodarką. Władza nie służy tłumieniu i rugowaniu jakichś zjawisk, ma na celu przejęcie nad nimi subtelnej kontroli i kształtowania tak, by stały się możliwe najbardziej funkcjonalne w warunkach kapitalizmu. 

 

Foucault podobnie jak każdy człowiek z pewnością odróżniłby formę pracy w rzymskim latyfundium od tego jaki obowiązuje w nowoczesnej korporacji. Ale jego zdaniem “nasza” forma wcale nie jest lepsza. Wszelkiego rodzaju troska o pracownika, ułatwienia w pracy, a nawet systemy opieki społecznej i inne państwowe przedsięwzięcia są tak naprawdę tylko rozbitą na miliony ośrodków formą władzy nad jednostką, która ma być ukształtowana tak, jak chce tego system. 

 

Rafał Urbanowicz
Autor bloga Filozofia dla Januszy - jednego z najpopularniejszych w Polsce blogów na temat filozofii.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]