Jak udowodnić szefowi, że marketing generuje popyt i przychód? – kilka porad

Problem właściwego zaprezentowania osiąganych wyników w pracy jest szczególnie poważny w wypadku marketingu. Według badania Fournaise Marketing group study, aż 73% osób zarządzających firmami nie wierzy, że Marketing generuje popyt i przychód. Ten brak wiary wynika z braku odpowiedniego podkreślenia osiąganych wyników.

Wraz z coraz większą konkurencją na światowych rynkach, coraz częściej i dokładniej kadra zarządzająca weryfikuje koszty ponoszone przez firmę. Co za tym idzie wymagają dokładnych informacji o efektach płynących z działań marketingowych. Mimo to, w 2012 roku jedynie połowa osób zajmujących się marketingiem była w stanie dostarczyć swoim szefom dokładnych wskaźników ROI z kampanii marketingowych.

Każdy marketingowiec powinien mieć możliwość pójścia do swojego szefa i przedstawienia mu twardych dowodów, świadczących o wpływie jego pracy na osiągane wyniki w firmie. Bez tego ciężko jest dotrzeć do świadomości zarządzających i otrzymać dalsze wsparcie prowadzonych działań. Problem w tym, że zamiast konkretnych liczb pokazujemy zestaw zrzutów ekranu i wypunktowanych działań, co jedynie mgliście przedstawia rezultaty naszej pracy. Na szczęście wraz z pojawieniem się systemów klasy Marketing Automation, marketing otrzymał narzędzie pozwalające dokładnie powiązać każdego nowego klienta z działaniami, które go sprowadziły i przeprowadziły przez cały proces sprzedażowy. Daje to możliwość wyjątkowo precyzyjnego obliczania kilku najważniejszych wskaźników opisujących efektywność działań marketingowych. O wspomnianych wskaźnikach pisaliśmy tutaj. Dodatkowo przedstawiamy 6 prostych praktyk, które pomogą w kontaktach z osobami zarządzającymi firmą.

1. Wskaźniki, wskaźniki i jeszcze raz wskaźniki

Oczywiście przeprojektowana strona może wyglądać dużo lepiej niż poprzednio i możesz pokazać ją szefowi. Jednakże do niego dużo lepiej przemówi konkretny wskaźnik mówiący o ile więcej kontaktów pozyskujecie dzięki nowej stronie internetowej.  Zaletą przedstawiania i posiadania danych jest to, że możemy dokładnie powiedzieć ile firma zyskała, dzięki naszej marketingowej pracy. Jeśli wykażemy, że przygotowania kampania wygenerowała 1000 nowych kontaktów, z czego 10 % zostało klientami, a średnia wartość sprzedaży wynosiła 500 zł, to mamy prosty wynik =  50000 zł przychodu. Pamiętajmy, że nie każdy szef doceni każdy detal nowej strony WWW ale każdy doceni nowy przychód.

2. Przekazuj najważniejsze wiadomości

Musisz szybko streścić przełożonemu ostatnią przeprowadzoną kampanię? Na pewno najlepiej będzie jeśli przekażesz mu tylko kluczowe dla Niego kwestie. Najważniejsze będą oczywiście efekty, czyli ile nowych kontaktów, ile okazji sprzedażowych i nowych klientów zyskaliśmy. Opowieści o poszczególnych działaniach, wyglądzie landing page’y może zachować dla siebie. Zostałeś zatrudniony, ponieważ masz odpowiednie kompetencje i zostałeś obdarzony zaufaniem, że wiesz co robić by osiągać efekty.

3. Wyciągaj wnioski

Przekazanie suchych faktów to za mało aby skutecznie przekonać szefa o zasadności realizowanych działań. To Twoim zadaniem jest bieżące analizowanie parametrów prowadzonych działań i ich kontrola. Natomiast Twojego przełożonego najbardziej będzie interesował wynik przeprowadzonych akcji, osiągnięte rezultaty oraz wnioski dotyczące działań, które warto powtarzać lub nie. Dlatego też najlepiej będzie, jeśli przedstawisz tylko kluczowe rezultaty prowadzonych działań.

4. Wybierz najlepsze wskaźniki

Jako marketingowiec masz możliwość określenia skuteczności i wydajności swoich działań wieloma różnymi parametrami, ale to nie znaczy, że powinieneś przedstawić je wszystkie. Pamiętaj, że według badań Fournaise Marketing 70% CEO uważa, że marketingowcy zasypują ich i rady nadzorcze zupełnie nieistotnymi z ich punktu widzenia danymi. Co jest najważniejsze dla nich? Na pewno będą to wyniki finansowe i wpływ Twojej pracy na nie. Dlatego powinieneś przedstawić wskaźniki marketingowego odnoszące się do wygenerowanego przychodu i poniesionych kosztów. Dokładniejsze propozycje takich wskaźników znajdziesz tutaj.

5. Przekazuj odpowiednie informacje

Cechą dobrego komunikatu jest jego odpowiednia zawartość. Co to oznacza dla Ciebie? Przede wszystkim popieraj swoje stwierdzenia jednym ale najważniejszym parametrem i to takim, który obiektywnie i bezsprzecznie pokaże efektywność realizowanych działań. Tak jak warto dobrać odpowiednie wskaźniki tak samo warto przekazywać tylko najważniejsze dane. Drugim aspektem, na który warto zwrócić uwagę jest powiązanie przekazywanych informacji z tematem spoktania. Łatwo jest mówiąc zbyt dużo skierować rozmowę na złe tory i niebezpiecznie oddalić się od celu spotkania.

6. Bądź przygotowany

Na pewno zdążyłeś już poznać swojego przełożonego, dyrektora czy szefa. Wiesz jak analizuje dane  i  na co zwraca uwagę. Powinieneś przed spotkaniem spojrzeć swoimi oczami na materiały, które chcesz mu pokazać  i zadać pytania jakie możesz od niego usłyszeć. Z drugiej strony jeśli jeszcze go nie znasz to zastanów się jakie Ty zadałbyś pytania. Po co to? Taki zabieg pozwoli Ci się lepiej przygotować do spotkania. Dzięki temu nabierzesz pewności siebie oraz zyskasz w oczach szefa profesjonalny wizerunek. Pamiętaj zrób wszystko żeby   odpowiedzieć na pytania, które mogą paść z drugiej strony.

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]