Jeżeli chcesz być tak dobrym marketerem jak Hammurabi władcą, reguła wzajemności nie może być ci obca

 
 

Niezaprzeczalnym faktem jest, że marketing bazuje na ludzkich emocjach. Techniki psychologiczne, jakich marketerzy używają, by wpłynąć na nasze decyzje, są prawdopodobnie niezliczone, a reguła wzajemności jest jedną z nich. Bazuje ona na mechanizmie odwzajemnienia i chęci oddania przysługi. Kupony rabatowe bądź niewielkie prezenty, które znalazły się w twoim internetowym wózku zakupowym, wcale nie są tam przypadkiem. To część kampanii promocyjnej, której zazwyczaj nie jesteśmy świadomi. Czy chęć odwzajemnienia się za tak drobny gest, przerasta zdrowy rozsądek?

 

Oko za oko

 

Marketing internetowy jest zjawiskiem o tyle skomplikowanym, że nie bazuje on jedynie na strategiach promocyjnych, ale także na dużej liczbie taktyk zaczerpniętych z psychologii, które są pomocne w pozyskaniu i utrzymaniu klientów. Reguła wzajemności jest pojęciem z psychologii społecznej, które zakłada, że jeżeli ktoś wykona jakąś akcję w naszym kierunku, my odwdzięczymy mu się takim samym zachowaniem. Najstarszym, a przede wszystkim najbardziej znanym przykładem tej reguły, jest jedno z praw Hammurabiego „oko za oko”, która mówi o tym, że jeżeli uszkodzisz oko innej osoby, twoje oko również zostanie uszkodzone. Brzmi to oczywiście nieco drastycznie, ale bez obaw, marketerzy zaadaptowali tę regułę do dzisiejszych standardów, w których nikt nie musi tracić oczu.

 

Reguła wzajemności w marketingu

 

Mechanizm wzajemności jako wzorzec zachowań znany jest prawdopodobnie od zarania dziejów. Korzystamy z niego na co dzień, nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Czy znacie może tę sytuację, gdy ktoś prosi was o podrapanie pleców, od razu zapewniając, że później podrapie wasze? To właśnie reguła wzajemności pokazana na dość trywialnym przykładzie. Jest ona dla ludzi tak naturalna, że z łatwością może zostać zaadaptowana do marketingu. 

 

Zupełnie jak w przypadku Kodeksu Hammurabiego, wspomniana reguła używana jest w strategiach sprzedażowych, z tą różnicą, że oczywiście nikt nie musi tracić oczu. Wyobraźmy sobie sytuację, gdy przeglądając sklep internetowy w poszukiwaniu jakiegoś produktu, pojawia się przed naszymi oczami okienko: „Zapisz się do naszego newslettera i zyskaj 10% zniżki”. Co wtedy robisz? Nasze mózgi w takiej sytuacji uruchamiają mechanizm wzajemności i podświadomie wywołują więź ze sklepem. Poprzez oferowanie zniżki, zasadniczo za żaden lub bardzo niewielki wkład z naszej strony, czujemy potrzebę oddania tej wspaniałomyślnej przysługi w tym przypadku, dokonać zakupu.

 

Prezentologia

 

Patrząc na sytuację, z punktu widzenia marketingu istnieje kilka reguł, które możemy zaimplementować do naszej strategii sprzedażowej w myśl mechanizmu wzajemności. Najbardziej oczywistym wydaje się być rozwiązanie, w którym to Ty jako marketer, oferujesz coś jako pierwszy. W momencie gdy proponujesz coś klientom, cichy głos w ich głowie, podpowie im, że dobrze by było się zrewanżować za tę ofertę. Dobrym przykładem w tym przypadku, są wszelkie kampanie reklamowe działające w myśli „Kup 1 przedmiot, a kolejny otrzymasz za darmo”. Oferta, w której zaproponowany zostaje całkowicie darmowy produkt, wydaje się być obligującą do oddania przysługi. John Ruhlin, człowiek, którego cały biznes został zbudowany na regule wzajemności, nazwał ten proces „prezentologią”. Udało mu się osiągnąć życiowy sukces poprzez podarowanie komuś 7 tys. dolarów, co w myśl opisanej reguły, zaowocowało uzyskaniem milionów w zamian.

 

Przykłady wykorzystania reguły wzajemności

 

Spotify

Spotify zapewnia 30-dniowy bezpłatny okres próbny członkostwa Premium, który można anulować w dowolnym momencie bez dodatkowych opłat. Dając możliwość korzystania z wersji bez reklam za darmo, użytkownicy czują się docenieni i chętniej będą kontynuować subskrypcję, zwłaszcza że cena wynosi jedyne 20 zł miesięcznie.

 

SEO RANK SERP 

SEO RANK SERP to agencja specjalizująca się w marketingu cyfrowym, którą można oczywiście wynająć. Zapewniają (potencjalnym) klientom mnóstwo przydatnych zasobów bezpłatnie i bez żadnej subskrybcji, aby ci mogli lepiej zapoznać się z ofertą. W ten sposób uzyskując cenne treści bez żadnych kosztów czy zobowiązań, zgodnie z zasadą wzajemności użytkownicy powinni odczuwać chęć odwzajemnienia się, być może nawet poprzez zatrudnienie agencji. 

 

Dropbox

Czy znana jest ci kampania poleceń Dropbox? To, szczerze mówiąc, jedna z najlepiej przemyślanych kampanii, działająca na zasadzie wzajemności. Wystarczy polecić komuś Dropbox i zarówno osoba polecająca, jak i ta, której usługa jest polecana,  otrzymują dodatkowe 500 MB do wykorzystania.

 

Zalando 

Ich 100-dniowa polityka zwrotu to świetna strategia, która pomaga zwiększyć wiarygodność w oczach klientów. Bez żadnych ukrytych haczyków, możesz po prostu zwrócić produkt w ciągu 100 dni od jego nabycia. To z pewnością zwiększa zaufanie do firmy i zachęca do zakupów.

 

Jak widać w powyższych przykładach, reguła wzajemności wykorzystywana jest, aby wywołać w kliencie zachowanie pożądane z punktu widzenia marketingu. Aby dobrze wykorzystać tę dźwignię, należy wzbudzać zaufanie i pielęgnować długotrwałą relację na płaszczyźnie klient – firma. Pozwól klientom poznać cię z jak najlepszej strony, a następnie przyzwyczaić się do twojego produktu, to zapewni chęć podtrzymania relacji.

 

Nie wszystko złoto co się świeci

 

Oczywiście możemy się głowić, nad tym co stało się ze starą dobrą bezinteresownością – czy w biznesie jest na nią w ogóle miejsce? Przyjmując, że działania oparte na wzajemności nie zawsze są wymierne, klienci muszą zdawać sobie sprawę, do czego się zobowiązują. Tak jak powyższy przykład Johna Ruhlina, zdołał zdobyć tak wiele, za tak niewiele. To tylko pokazuje, że ludzie działający w myśl wzajemności, są skłonni dawać znacznie więcej, niż otrzymują w końcowym rozrachunku.

 

Czy każdy prezent to kot w worku?

 

Oczywiście, że nie! Mając wiedzę o wzajemności w marketingu, zarówno po stronie klienta jak i marketera, możemy ją wykorzystywać w celach najbardziej nam odpowiadających. Należy zdawać sobie sprawę z tego, jak potężnym narzędziem jest i zdecydowanie nie wykorzystywać jej do niecnych działań. Budowanie relacji z klientami wymaga czasu, pokory i braku nacisku. Kiedy mechanizm wzajemności zostanie zaimplementowany poprawnie, nie tylko zwiększa wyniki sprzedażowe, ale także wpływa na wartą pielęgnowania relację między klientem a firmą.

marketing automation

marketing automation

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]