7 powodów, dla których klienci nie wracają, nawet jeśli robisz wszystko, co w twojej mocy

 
 

Według badań przeprowadzonych przez Harvard Business Review, pozyskanie nowego klienta jest od 5 do 25 razy droższe niż utrzymanie istniejącego. Właśnie dlatego utrzymanie satysfakcji klienta opłaca się nie tylko pod względem podtrzymania lojalnej relacji z nim, ale także ze względów ekonomicznych. 

Pytaniem, które powinniście sobie teraz zadać, jest –  jak sprawić, żeby klienci dobrowolnie wracali?

W tym artykule opisałam Top 7 powodów, dlaczego twoi klienci nie wracają, nawet jeśli robisz wszystko, co w twojej mocy.

 

1. Produkt jest niezadowalający

 

Choć może trudno to przyznać, twój produkt może po prostu nie zadowolić klienta. Może to być usługa, albo przedmiot, który z jakiegoś powodu nie spełnia jego oczekiwań. Na szczęście, naprawdę łatwo możesz wywnioskować, co jest przyczyną niezadowolenia, sprawdzając recenzje danej rzeczy na różnych portalach internetowych. 

 

W takim przypadku, jeśli problemem jest jakość dostarczonego produktu, nie możesz sobie pozwalać na kompromisy. Z ogromną konkurencją i ekspansją rynku, kluczowe jest, aby zapewnić najwyższą jakość usług lub produktów, w przeciwnym razie niechybnie klienci odwrócą się od twojej marki. 

 

Innym powodem może być to, że produkt nie spełnia swoich funkcji. Na przykład, ktoś kupuje czapkę zimową i okazuje się, że nie jest ona tak ciepła, jak się tego spodziewał.

 

2. Rozbrat z wartościami marki

 

Wszyscy klienci bez wątpienia mają swoje własne preferencje, jeśli chodzi o pewne poglądy i obecnie (bardziej niż kiedykolwiek) poszukują marek, które potwierdzą ich opinie. Na przykład, wielu klientów przestawia się na bardziej zrównoważony tryb życia. Aż 67% konsumentów badanych pod tym kątem identyfikuje się jako świadomi ekologicznie. Ale kiedy marka wybrana wcześniej przez tych, którzy dbają o ekosystem, robi coś wbrew ich wartościom, po prostu zmieniają ją na taką, która jest bliższa ich wyobrażeniom i przekonaniom. 

 

Oczywistym jest, że nie każda marka może zaspokoić potrzeby każdego klienta, czy to ze względu na przekonania polityczne, środowiskowe, religijne, czy nawet ideologiczne, ale słuchanie, kalkulowanie i analizowanie potrzeb grupy docelowej jest piekielnie ważne, jeżeli chcesz zatrzymać klientów na dłużej.

 

3. Wierutne kłamstwa

 

Z jednej strony kłamstwo to pierwszy stopień do piekła, z drugiej zaś  – wszyscy kłamią. Dotyczy to również marketingowych mrzonek, obiecujących cuda na kiju. Niestety, firmy często nadużywają zaufania swoich klientów, mówiąc tylko półprawdy lub po prostu unikając faktów. Potrzebujesz przykładu?

 

Jedna z marek odzieżowych chciała po prostu „lekko nagiąć fakty”, obiecując swoim użytkownikom koszulki najlepszej jakości, szyte lokalnie z wysokogatunkowych materiałów.  Na szczęście prawda zawsze wyjdzie na jaw i klienci zorientowali się, że koszulki były tak naprawdę sprowadzone od bardzo popularnej, taniej firmy, wykorzystującej materiały wątpliwego pochodzenia. 

 

Po prostu bądź ostrożny z obietnicami, a jeśli już je składasz, upewnij się, że na pewno je spełnisz.

 

4. Irracjonalne opłaty wysyłkowe i długi czas dostawy

 

Jedną z zalet zakupów online jest to, że zużywają one mniej zasobów niż te tradycyjne (czas na dojechanie do sklepu, benzyna lub bilet na komunikację miejską, nerwy przy staniu w kolejce), dlatego częściej niż offline, kupujemy online. Chociaż klienci zdają sobie sprawę, że dostawa ich zakupów zajmie trochę czasu, oczekują, że będzie ona jednak w miarę szybka.

 

Kupujący na ogół rozumieją, że zakupy online wiążą się z opłatami za wysyłkę i czasem dostawy, ale ich cierpliwość też ma swoje granice. Upewnij się, że nie pobierasz żadnych dodatkowych opłat za dostawę i że czas wysyłki nie został przekroczony. Jeśli nie ma możliwości pominięcia opłat, kontroluj prawidłowy czas wysyłki i dostarczenia paczki, w przeciwnym razie klienci przerzucą się na sklepy z tańszą i szybszą dostawą.

 

5. Uciążliwa polityka zwrotów

 

Będąc przy temacie wysyłki, zatrzymajmy się w tym miejscu i porozmawiajmy o zwrotach. Bez względu na przyczynę, klient może chcieć zwrócić zakupioną z twojego sklepu rzecz. Kiedy natknie się na niemalże pole minowe, przez które musi przejść, aby zwrócić produkt i wydaje się, że o wiele łatwiej jest po prostu kupić kolejny, możesz być pewien, że zarobiłeś sobie o jednego klienta mniej.

 

6. Obsługa klienta jest po prostu zła

 

Klienci często mają pytania, a kto lepiej na nie odpowie niż stary dobry dział obsługi klienta? Wystarczy szybki telefon, pytanie, odpowiedź i gotowe! Kolejny klient jest szczęśliwy, a świat wydaje się być trochę lepszym miejscem. 

 

Cóż, łatwiej powiedzieć niż zrobić. W rzeczywistości klienci czasami spędzają godziny, niemalże wisząc na słuchawce, próbując dodzwonić się do jakiegokolwiek dostępnego konsultanta. Kiedy w końcu słyszą głos w słuchawce, okazuje się, że jest to automatyczny komunikat „brak dostępnych konsultantów w tym czasie, proszę spróbować ponownie później”.  

 

Zaufaj mi, to doprowadza ludzi do szaleństwa. Wystarczająco, aby odwrócili się od twojego sklepu.

 

7. Ignorowanie informacji zwrotnych

 

Ten – siódmy powód, może być w istocie najważniejszy, ponieważ ignorowanie opinii klientów jest jasnym stwierdzeniem, że ich zdanie jest dla ciebie po prostu nieistotne. Statystyki dobitnie ukazują, że klienci uwielbiają osobiste podejście, a 68% ankietowanych konsumentów oczekuje od marek wykazania się empatią. Dlatego, jeśli widzisz informację zwrotną, że coś mogłoby być poprowadzone lub rozwiązane lepiej, weź ją pod uwagę i nie odprawiaj swoich klientów z kwitkiem.

 

Podsumowując

 

To najpopularniejsze przykłady powodów, dla których klienci nie wracają. Jeśli uważasz się za rzetelnego przedsiębiorcę prowadzącego poważną firmę, z pewnością wiesz, jak postępować na korzyść swoją i firmy. Jeśli natomiast chcesz jedynie przejść po trupach do celu, ignorując opinie i potrzeby klientów, bądź ostrożny! Inaczej sam możesz skończyć jako przykład na kolejnej liście powodów, przez które klienci nie wracają.

Angelika Filipczyk
Research & Content Manager

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]