Śmierć. Najlepszy powód, by iść na zakupy

 

Przyzwyczailiśmy się myśleć, że informacje o ofiarach wojny, wydarzeniach takich, jak katastrofy samolotów, śmiertelne wypadki samochodowe czy też perspektywa rychłego zejścia z tego świata wprawiają ludzi w nieco filozoficzny nastrój. Zaczynają oni wówczas kontemplować kruchość własnej egzystencji i daremność wszystkiego, co materialne. To absolutnie nie jest dobry nastrój do zakupów. A może jednak jest?

 

Czy Schopenhauer, w obliczu śmierci, poszedłby na zakupy?

 

Nie jest jasne, czy Schopenhauer, w obliczu nieuniknionej a rychłej śmierci, wpadłby w zakupowy szał. Zdania ekspertów są podzielone.

 

W książce “The Will to Consume: Schopenhauer and Consumer Society” Ryan Gunderson stara się zademonstrować, że: “(…) próba ucieczki przed cierpieniami osamotniającej pracy poprzez konsumpcję, wepchnęła społeczeństwo konsumpcyjne w nową sieć cierpienia wywołaną nieustannym rozwojem wytworzonych pragnień, tworząc niewielki, ale nieustanny ból, który najlepiej zrozumieć w świetle zsocjologizowanej i historyzującej filozofii Schopenhauera”. Jeśli, podobnie jak autor, wielki filozof widziałby w konsumpcji jedynie kolejną pułapkę, zapewne z łatwością by jej uniknął. 

 

Z drugiej strony Rafael Lucian w artykule “Consumption as a Lifestyle: A Reflection on the Schopenhauer Perspective” proponuje nieco inne podejście do tematu. Twierdzi, że: “Konsumowanie ekstrapoluje utylitaryzm i hedonizm; zakupy jako czynność czysto racjonalna nie wyczerpują zestawu motywacji, które napędzają konsumpcję.”. Po czym konkluduje: “(…) refleksja prowadzi do zrozumienia, że metafizyka piękna według Schopenhauera (2012) przedstawia wciąż obecne związki pragmatyczne, które łączą działania marketingowe z poszukiwaniem lepszej jakości życia poprzez estetykę, przewyższając dualistyczną logikę utylitarnej czy hedonicznej konsumpcji i natychmiastowej nagrody, która za nią idzie”. W tak nakreślonej perspektywie Schopenhauer mógłby dostrzec jakiś sens w otaczaniu się pięknymi przedmiotami w ostatnich chwilach życia, choćby z powodów utylitarnych.

 

Jeśli zaś chodzi o nas, maluczkich … czy popadlibyśmy w takiej sytuacji w szał zakupowy? Wyniki badania tego zagadnienia wykonane na John Molson School of Business (JMSB) oraz HEC Montréal okazały się nad wyraz interesujące.

 

Niepokojący eksperyment o zakupach i śmierci

 

Istniały już przedtem badania, których wyniki wskazywały, iż myśl o śmierci inspirowała jednostki do wzmożonej obrony swojego obrazu świata, w celu zachowania poziomu samooceny. Myśl o śmierci zmusza ludzi do poszukiwania sposobu poradzenia sobie ze śmiertelnością. Utwierdzanie się w swoich przekonaniach ułatwia ten proces.

 

Profesorowie marketingu Michel Laroche i Marcelo Nepomuceno postanowili przetestować te wyniki na dwóch grupach:

 
  • Antykonsumenci. Ludzie z własnej woli opierający się trendowi konsumpcyjnemu z poczucia daremności materialnych starań lub powodowani pragnieniem prostego życia.
  • Superkonsumenci. Ludzie którzy, najprościej rzecz ujmując, kupują do upadłego.
 

Laroche i Nepomuceno przeprowadzili dwa eksperymenty. 503 amerykańskich studentów uniwersyteckich musiało najpierw odpowiedzieć na serię pytań, co pozwoliło oszacować ich skłonność do opierania się konsumpcji. Następnie przypisano każdego z nich losowo do jednej z dwóch grup:

 
  • Grupa Myśli o Śmierci. Jej uczestników poproszono, aby opisali swoje uczucia na myśl o rychłej śmierci.
  • Grupa kontrolna. Uczestnicy mieli opisać emocje towarzyszące myśli o bolesnym zabiegu stomatologicznym.
 

W następnym etapie uczestnicy mieli ocenić swoją skłonność do zakupu serii produktów. Obie grupy wypełniały formularz, odpowiadając na pytania o chęć wydania pieniędzy na określone produkty. Na jedno z pytań o zepsutą lodówkę można było odpowiedzieć na wiele sposobów, od “Na pewno kupię nową za 600 dolarów” po “Na pewno naprawię za 200 dolarów”.

 

Porównując zmiany w ocenach u członków obu grup, badacze byli w stanie zidentyfikować tendencje do spadku lub wzrostu pragnienia konsumpcji na myśl o śmierci.

 

Superkonsumenci kupują do upadłego. Dosłownie

 

Wyniki, opublikowane w  The Journal of Consumer Affairs, zaskoczyły badaczy.

 

Laroche i Nepomuceno spodziewali się, że antykonsumenci, poddani myśli o śmierci, będą jeszcze mocniej opierać się konsumpcji. Wskazywałoby to na opór jako istotne źródło samooceny.

 

Okazało się, że na antykonsumentach myśl o rychłym zgonie nie wywarła w tym zakresie żadnego wrażenia. Jak się okazuje, opór przed konsumpcją nie stanowi źródła samooceny. Wskazuje to też na to, że antykonsumenci ogólnie przejmują się konsumpcją mniej niż superkonsumenci. 

 

W tej ostatniej bowiem grupie różnice okazały się znaczne. 

 

Superkonsumenci, na myśl o śmierci, stają się jeszcze bardziej podatni na konsumpcyjne odruchy. Kupowanie i posiadanie towarów i usług okazuje się istotnym źródłem samooceny superkonsumentów. Kiedy myślą o śmierci, chcą kupować jeszcze więcej, ponieważ to pozwala im czuć się ze sobą lepiej.

 

Można by powiedzieć, że antykonsumenci skłaniają się ku wykładni Shopenhauera dokonanej przez Ryana Gundersona, zaś superkonsumenci – do tej Rafalea Luciana.

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]