6 strategii pozwalających zbudować trwałą współpracę pomiędzy sprzedażą i marketingiem

Działy marketingu i sprzedaży często pracują zupełnie samodzielnie. To duży błąd ponieważ każdy z nich zupełnie inaczej kontaktuje się z potencjalnymi klientami. Z drugiej strony mają one przed sobą wspólny cel, czyli uzyskanie wysokiej sprzedaży i zapewnienie dobrej kondycji firmy. Dopiero połączenie ich wysiłków w jednym spójnym procesie pozwala w pełni wykorzystać ich potencjał i skutecznie obsługiwać kontakty od momentu ich pozyskania do sprzedaży i późniejszej lojalizacji.

Przedstawiamy 6 praktycznych strategii, które pozwolą połączyć wysiłki obu działów i uzyskać lepsze wyniki.

1. Zbudowanie wspólnego procesu marketingowo-sprzedażowy

Często w firmie mamy do czynienia z procesem sprzedażowym, który zaczyna się w chwili przekazania kontaktu do działu sprzedaży i kończy się w momencie sfinalizowania transakcji. Tymczasem warto stworzyć zintegrowany proces, który połączy oba działy i obsługę kontaktu od momentu, w którym pojawia się w firmie. Następnie trwa poprzez działania edukacyjne i sprzedażowe,a kończy się na obsłudze po sprzedażowej i budowie trwałych relacji z pozyskanymi klientami. Czyli ich lojalizacji i przekształcenia w adwokatów marki.

2. Komunikowanie się we wspólnym języku

Coś wyjątkowo oczywistego, jednak nadal nie zawsze stosowanego. Jeśli chcemy zbudować współpracę pomiędzy dwoma działami to musimy upewnić się, że rozmawiają jednym językiem. Co to znaczy? Przede wszystkim definicje! Dla obu działów potencjalny klient powinien oznaczać to samo. Doprowadzić do takiego porozumienia jest bardzo łatwo. Wystarczy, że zaczniemy ze sobą rozmawiać. Proste pytanie: „Kogo uważacie za dobrego potencjalnego klienta i co możemy zrobić aby go dostarczyć?” zupełnie zmieni relacje wewnątrz firmy i ułatwi wspólną pracę. Wspólne definicje i wskaźniki są kluczowe dla skutecznej współpracy.

3. Ujednolicenie działań operacyjnych

Często bywa tak, że marketing realizuje kampanie promocyjne w zupełnie innym kierunku niż prowadzą działania sprzedażowe. Jeśli chcemy skutecznie działać to musimy dopilnować aby działania marketingowe znajdowały kontynuację w działaniach sprzedażowych. Dlatego dobrym pomysłem jest tworzenie wspólnych planów i prowadzenie wspólnych spotkań minimum raz w miesiącu.

4. Zbudowanie prostego procesu raportowania

Marketing potrzebuje informacji, czy generowane kontakty są odpowiedniej jakości w momencie gdy trafiają do sprzedawcy. Dlatego w odpowiedzi na pytanie: „Czy lead był dobry?” wystarczy proste „tak” lub „nie”. Samo raportowanie możemy rozegrać na poziomie modułu CRM, wiadomości e-mail, sms czy krótkiej rozmowy. Tak prosta informacja pozwoli marketingowi poprawić sposób pozyskiwania i przygotowywania kontaktów oraz w wypadku źle przekazanych kontaktów umożliwi ich ponowne włączenie w działania marketingowe i proces Lead Nurturing.

5. Ujednolicenie sposobu mierzenia rezultatów

Jeśli oba działy rozliczane są na podstawie tego samego wskaźnika np. liczby zawartych transakcji to w naturalny sposób dążą do uzyskania tego samego celu i pracują skuteczniej razem. Jednym z częściej pojawiających się błędów jest rozliczanie sprzedaży za wielkość sprzedaży (kwotę całkowitą na dany okres), a działu marketingu z ilości zawartych transakcji. Pozornie zbieżny cel ale mierzony w różny sposób będzie powodować tarcia na linii marketing-sprzedaż.

6. Zbudowanie wspólnego szacunku i zaufania

Nie możemy mówić o prawdziwej współpracy dopóki oba działy nie docenią wzajemnej pracy i nie zrozumieją obowiązków jakie na nich spoczywają. Tak naprawdę budowa współpracy powinna zacząć się od określenia wspólnych celów i wartości. Jeśli oba działy uwierzą, że działają wspólnie mając dokładnie ten sam zestaw celów do osiągnięcia to w oczywisty sposób zaczną się wspierać. Kluczem jest regularna i szczera komunikacja. Jednakże zbudowanie je po latach braku współpracy może być wyjątkowo trudne. W trudnej sytuacji warto zacząć od małych kroków, prostej wymiany spostrzeżeń i podkreślaniu wspólnych sukcesów. Działając powoli i regularnie w końcu uzyskamy oczekiwany efekt.

 

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]