Jak dopasować działania marketingowe do Zakupowej Podróży Klienta

Niedawno pisaliśmy o zmianach jakie zaszły w procesie podejmowania decyzji zakupowych u klientów. W ich efekcie tradycyjne ścieżki zakupowe przestały spełniać swoje zadanie i zastąpiła je Zakupowa Podróż Klienta. Pojawia się problem dopasowania marketingu do nowej sytuacji i nowego klienta. Głównym zadaniem marketingu jest skupienie swoich działań na tych punktach styku, które najsilniej wpływają na konkretnego klienta i jego proces decyzyjny. Podpowiadamy jak tego dokonać.

Najważniejsza zmiana dotyczy samego podejścia do komunikacji marketingowej. Pierwsza rzecz to sposób komunikacji. Powinniśmy zapomnieć już o kanałach komunikacji i strategiach wykorzystania poszczególnych kanałów. Dlaczego? Przede wszystkim zmienił się sposób w jaki konsumujemy treści, również te marketingowe. Obecnie następuje coraz większa fragmentacja mediów. Zarówno konsumenci jak i firmy mają coraz więcej możliwości kontaktu. Wraz z fragmentacją mediów, następuje coraz większa dywersyfikacja urządzeń z jakich korzystamy do kontaktu. Posiadając coraz więcej urządzeń pozwalających na połączenie z Internetem oraz mając do wyboru rosnąco liczbę sposobów dostarczenia komunikatów jest ciężko dostarczyć odpowiednią wiadomość, do odpowiedniej osoby w określonym czasie i punkcie styku. Jeśli będziemy myśleć przez pryzmat kanałów komunikacji to możemy odnieść wrażenie, że konsumenci skutecznie omijają nasze komunikaty. Natomiast jeśli spojrzymy na komunikację jako zestaw punktów styku klient-firma. To zobaczymy, że ta komunikacja odbywa się, przyjmuje formę procesu ale polega na konsumowaniu konkretnych komunikatów, w różnych miejscach, w różnej formie, czasie i przy wykorzystaniu różnych urządzeń. W takiej sytuacji najważniejsze będzie udostępnienie interesującej konsumenta treści w odpowiednim punkcie styku.

W jaki sposób klienci podejmują decyzję zakupowe?

Kluczem do skutecznego oddziaływania na klientów w odpowiednich punktach styku jest zrozumienie sposobu w jaki podejmują oni decyzję zakupową. Oczywiście jest to wyjątkowo indywidualna kwestia zależna od produktu, segmentu czy kraju, w którym działamy. Dlatego nie można określić uniwersalnej Zakupowej Podróży Klienta. Jednak jest kilka powtarzających się rzeczy, które pomogą nam ją określić.

Początek

Zgodnie z koncepcją Zakupowej Podróży Klienta, proces podejmowania decyzji zaczyna się na poziomie świadomości przyszłego klienta. W chwili, w której zaczynamy rozważa zakup od razu przychodzi nam na myśl określony zestaw marek/dostawców. Tutaj można upatrywać początku. Żeby znaleźć się w tym startowym zestawie powinniśmy działać na rzecz stworzenia silnie osadzonej w świadomości konsumentów marki. Pomocne będą tu wszelkie działania typu outbound, które należy wesprzeć odpowiednimi działaniami typu inbound. Jest to ważne, ponieważ średnio 50% konsumentów najpierw szuka ofert online, a 95% z nas dokonuje rozeznania online przed podjęciem ostatecznej decyzji. Dla marketera oznacza to, że jeśli chce dotrzeć do potencjalnego klienta już na samym początku. To powinien tworzyć i udostępniać treści łatwe do znalezienia i odpowiadające na potrzeby odbiorców. Kto pierwszy odpowie na pytanie konsumenta ten wygra.

Dopasowanie działań marketingowych do nowych warunków

Zmiana w podejściu do konsumenta i kontaktu z nim wymaga wiedzy, która może zostać dostarczona przez systemy Marketing Automation. Unikalna wiedza jaką oferują jest tym czego potrzeba do zrozumienia konsumenta, który najwięcej czasu spędza mimo wszystko online. Wbrew pozorom to dobra wiadomość, ponieważ właśnie tam możemy go lepiej poznać. Możliwość zidentyfikowania i monitorowania zachowania osób odwiedzających stronę WWW firmy, a także ich interakcji w e-Mail Marketingu, Social Media i wiadomościach SMS dostarcza dużej ilości danych behawioralnych i pozwala automatycznie budować profil każdej indywidualnej osoby. Dzięki temu wiemy czym, kiedy i gdzie interesuje się potencjalny klient i możemy do niego wtedy dotrzeć z dopasowaną wiadomością. Stopniowo zmieniamy działania marketingowe z masowych akcji na rzecz spersonalizowanej komunikacji one-to-one coraz bardziej przypominającej dialog.

3 pomysły na marketing dopasowany do Zakupowej Podróży Klienta

1. Zmiana priorytetów działania

Wielu marketerów często skupiało się  na początku i końcu lejka sprzedażowego. Dbając o pozyskiwanie nowych kontaktów i zasilanie lejka oraz działając na rzecz lojalizacji pozyskanych klientów sami ograniczali skuteczność swoich działań. Skupiając się tylko na początku i końcu lejka łatwo przeoczyć wiele punktów styku. Każdy z nich to możliwość przekazania potencjalny klientom ważnych informacji i uzyskania wpływu na podejmowaną przez nich decyzję.

2. Dopasowana spersonalizowana komunikacja

Skuteczny komunikat jest dopasowany pod względem treści, czasu i sposobu przekazania oraz dostarczony w odpowiednim kontekście. W optymalnej sytuacji każda wiadomość, która dotrze do konsumenta będzie zawierała treść dopasowaną do jego potrzeb i etapu na jakim znajduje się w procesie zakupowym. Kontekst w komunikacji daje możliwość dotarcia do potencjalnych klientów, którzy nie brali nas pod uwagę na samym początku procesu zakupowego. Dobrym przykładem jest kampania uruchomiona przez Hyundaia, który to skutecznie docierał i zdobywał nowych klientów w okresie kryzysu gospodarczego w USA. Ich pomysł był dość prosty. Dali konsumentom możliwość zwrotu kupionego samochodu w wypadku utraty pracy. Taka gwarancja trafiła do świadomości amerykańskich konsumentów, którym podjęcie decyzji blokował strach przed niepewnym jutrem. W ten sposób Hyundai docierał do osób, które nie rozważały na początku zakupu samochodu tej marki.

3. Marketing kierowany potrzebami konsumentów

Miejscem, w którym szczególnie konsument powinien mieć wpływ na marketing jest Internet. Właśnie tam klienci poszukują treści w trakcie podejmowania decyzji zakupowej i korzystając z cyfrowych metod komunikacji najszybciej możemy im je udostępnić. Najczęściej online klienci dokonują pierwszego rozeznania oraz budują opinię o produkcie i marce. Osiągnięcie dobrych wyników w tym obszarze możliwe jest tylko poprzez działania inboundowe. Kiedy to udostępniamy treści przyciągające konsumentów, czyli treści odpowiadające na ich pytania/potrzeby. Ten proces to nie tylko kontent, to także działania z zakresu pozycjonowania i reklamy, tak aby treść mogła być szybko odnaleziona przez konsumenta. Ciekawym rozwiązaniem jest zintegrowanie remarketingu w sieciach RTB z SALESmanago Marketing Automation. Dzięki temu jesteśmy w stanie pokazywać reklamy dopasowane do profilu osoby, której są wyświetlane. Na różnych stronach potencjalny klient natrafi na reklamy zawierające treści dopasowanego do jego indywidualnego profilu oraz etapu w procesie zakupowym na jakim się znajduje. Wykorzystując Marketing Automation możemy dynamicznie i w czasie rzeczywistym dopasowywać treści wyświetlane użytkownikom strony WWW, wysyłane w e-Mail Marketingu lub innym kanale komunikacji marketingowej.

Ponowne dopasowanie działań marketingowych do zachowania konsumentów przynosi same korzyści. Po pierwsze zaczynamy realnie trafiać w potrzeby zakupowe potencjalnych klientów i to w momencie, w którym rozważają dokonanie zakupu. Następnie unikamy marnotrawienia budżetu, który przeznaczone na działania niedopasowane pod względem treści i czasu przekazania do potrzeb konsumentów nie przynoszą realnej wartości. Dodatkowo obecnie konsumenci coraz wyraźniej przejmują inicjatywę i wolą samodzielnie poznać ofertę. Dlatego powinniśmy im to maksymalnie ułatwić wsłuchując się w ich potrzeby i udostępniając istotne dla konsumenta informacje.

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]