5 porad jak zbudować i wykorzystać skuteczny system scoringu kontaktów

Każdy marketer pragnie dotrzeć to potencjalnego klienta i zaangażować go. Zaangażowanie potencjalnych i aktualnych klientów to jedna z najważniejszych rzeczy. W prosty sposób  mówi nam czy ktokolwiek nas słucha i czy dokona zakupu. Pojawia się problem zmierzenia zaangażowania osób, które obecnie większości informacji pozyskują online. Systemy Marketing Automation w tym celu oferują narzędzia scoringu kontaktów.

Kluczową wiedzą dla marketera jest informacja czy dany konsument jest zaangażowany czy też  nie. Bez umiejętności rozróżnienia tych dwóch grup ciężko jest skutecznie prowadzić działania marketingowe. Jednak coraz ciężej jest skutecznie mierzyć ich zaangażowanie. Coraz większa fragmentacja komunikacji z klientem i coraz więcej mediów, w których potencjalni klienci mogą reagować na nasze komunikaty sprawia, że bez odpowiednich narzędzi nie jesteśmy w stanie wszędzie i zawsze wiedzieć kto i jak reaguje.

SALESmanago Marketing Automation rozwiązuje ten problem, podobnie jak większość najlepszych systemów do automatyzacji marketingu i sprzedaży pozwala  na monitorowanie i identyfikowanie zachowania kontaktów w większości kanałów marketingowych. Mówimy tu nie tylko o e-Mail Marketingu i stronie WWW firmy ale również o social media, wiadomości SMS i VMS, aplikacjach mobilnych, sieciach RTB, Call Center i kontakcie bezpośrednim ze sprzedawcą. Dzięki takiemu połączeniu mamy pełen obraz zaangażowania konsumentów w praktycznie całym przekroju interakcji z firmą.

Każda z tych interakcji może powodować przypisanie odpowiedniej liczby punktów do profilu klienta. Suma punktów zapisana na karcie kontaktu to właśnie scoring. Im większy i szybciej rosnący, tym klient bardziej zaangażowany.

Najczęściej skuteczność poszczególnych kampanii mierzymy ilością kliknięć, otwarć czy uzupełnień formularza kontaktowego. W takiej sytuacji dostajemy zupełnie niezagregowane parametry, które ciężko porównać. Tymczasem możemy uzyskać prosty do porównania zagregowany parametr. Stosując odpowiednie zasady przyznawania punktów za różne zachowania, w różnych kanałach i etapach procesu sprzedażowego standaryzujemy ocenę zaangażowania klientów.

Podstawowy i zaawansowany system scoringowy

W systemie SALESmanago możemy ustawić domyślne zasady punktacji. Przypisujące określoną ilość punktów za konkretny rodzaj aktywności. Dla osób, które zaczynają tworzyć scoring w swojej firmie będzie to wystarczające rozwiązanie. Wśród zdarzeń, które możemy punktować znajdują się:

Już podstawowe ustawienia punktacji rzucą więcej światła na stopień zaangażowania wszystkich monitorowanych klientów.

Dla bardziej zaawansowanych użytkowników, którym podstawowe zasady punktacji nie wystarczają w systemie istnieje możliwość ustawienia zaawansowanych reguł scoringu. W samym systemie robimy to poprzez reguły automatyzacji. To co nas interesuje to akcje dodaj punkty oraz dodaj punkty do Tagu. Pozwalają one w reakcji na praktycznie dowolne zdarzenie zwiększyć lub zmniejszyć ilość punktów kontaktu lub Tagu przypisanego do kontaktu. W ten sposób scoring może reagować na:

  • wejścia na konkretne adresy url;
  • otwarcia i kliknięcia w określone wiadomości e-mail;
  • wejścia z konkretnych fraz lub źródeł;
  • polubienie lub skomentowanie konkretnej rzeczy.

Oprócz tego mamy możliwość reakcji na zdarzenia zewnętrzne, czyli wszystko to co zarejestrują zewnętrzne systemy i przekażą do SALESmanago. Wśród takich zdarzeń może być:

  • wizyta w oddziale firmy( np. salonie, sklepie);
  • dokonanie zakupu;
  • kontakt z call center;
  • porzucenie koszyka zakupowego;
  • interakcja przez live chat;
  • pobranie aplikacji mobilnej i jej użytkowanie;
  • udział w webinarze czy nawet zadanie pytania w trakcie webinaru.

Podsumowując scoring możemy przypisywać do kontaktu w 3 niezależnych wymiarach:

  • scoring globalny dla kontaktu;
  • scoring przypisany do etapu sprzedażowego per kontakt;
  • scoring dla konkretnego segmentu(tagu) per kontakt.

Jak stworzyć skuteczny system scoringowy ?

Dobry system punktacji, to taki który faktycznie odzwierciedla zaangażowanie potencjalnych klientów i ich gotowość do dokonania zakupu. W tym celu warto zrealizować 5 prostych kroków.

1. Zidentyfikuj najważniejsze czynniki

Przeanalizuj posiadane informację o osobach, które faktycznie dokonały u Ciebie zakupu. Poszukaj tych cech i zachowań, które je łączą. Ich wystąpienie powinno zaowocować przypisaniem wyższego scoringu.

2. Ustal punktacje

Określ jaką ilość punktów system ma przypisać za poszczególne zachowania i cechy. Naprzykład zakup w sklepie to 30 punktów a zakup online to 50. Im ważniejsza dla Ciebie i z punktu widzenia sprzedaży akcja tym więcej punktów powinna generować.

3. Stwórz odpowiednią liczbę modeli punktacji

Jeśli posiadamy w ofercie większą ilość produktów lub usług. Szczególnie takich, które nie mają zbyt wiele wspólnego, to wtedy możemy wykorzystać osobne metody punktacji i budowanie osobnego scoringu dla każdego produktu/usługi. W tym celu można wykorzystać tagi i na każdym z nich budować osobny scoring, w ramach jednej karty kontaktu.

4. Wykorzystuj dane do ciągłej poprawy

Gromadź jak najwięcej informacji o klientach i ich zachowaniu. Im głębsza wiedza na temat kontaktów tym lepszy scoring i dokładniejsza ocena.

5. Edukuj klientów w oparciu o scoring

Wysokość scoringu to również dobry wyznacznik w edukacji potencjalnych klientów. Bazując na jego wielkości możemy dopasować odpowiednią kampanię edukacyjną i sposób komunikacji do rzeczywistych potrzeb i zaawansowania potencjalnego klienta. W prosty sposób możemy ustawić tak, aby w momencie w którym scoring osiągnie określony pułap system wysyłał automatycznie wiadomość o charakterze edukacyjnym.

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]