Czym różni się personalizacja od dynamicznej treści w marketingu?

Każdy natknął się gdzieś na takie pojęcia jak personalizacja, dynamicznie dopasowana treść lub dynamic content. Bardzo często tego typu określenia używane są zamiennie lub po prostu błędnie. Oczywiście najczęściej dotyczą one e-mail marketingu. Jednak, co tak naprawdę oznaczają i gdzie leży granica pomiędzy personalizacją a dynamiczną treścią?

Wśród marketerów krąży przekonanie, że zwrócenie się w wiadomości e-mail „Cześć Marku”, to wszystko co kryje się pod pojęciem personalizacji. Tymczasem jest to jedynie bardzo podstawowy sposób jej wykorzystania. Personalizacja, to tak naprawdę umieszczenie dowolnej informacji, którą posiadamy o odbiorcy, w treści wiadomości lub jej temacie. To może, być miasto, w którym odbiorca mieszka, data urodzin, nazwa firmy lub dane przypisanego konsultanta. Wszystko to ma spowodować, że wiadomość będzie wyglądała na kierowaną bezpośrednio do adresata, a nie do szerokiej publiczności. Im większa jest nasza wiedza o klientach, tym ciekawiej możemy personalizować wysyłane wiadomości. Na personalizację w wiadomościach e-mail pozwala praktycznie każdy system do e-Mail Marketingu lub posiadający taki moduł.

Dynamic content, czyli jak działa dynamiczna treść?

Dynamiczna treść, oznacza możliwość automatycznego dostosowywania całej zawartości lub poszczególnych elementów wiadomości e-mail w oparciu o zestaw reguł i w odniesieniu do indywidualnego odbiorcy. Co to oznacza, w praktyce? Siła dynamicznych treści polega na tym, że wystarczy przygotować jeden szablon, wybrać zasady doboru treści i ich bazę. Gdy wyślemy taką wiadomość do naszej bazy adresowej, w efekcie każdy adresat dostanie wiadomość składającą się z treści pasujących do jego indywidualnych potrzeb i zainteresowań. Jeśli pójdziemy o krok dalej i taka wiadomość będzie automatycznie wysyłana w reakcji na zachowanie odbiorców, to dodatkowo odbiorca otrzyma interesującą go treść, w chwili gdy jej potrzebuje najbardziej.

Personalizacja i dynamiczna treść w jednej wiadomości e-mail

Zarówno wykorzystanie personalizacji i dynamicznej treści powoduje wzrost wszystkich parametrów wiadomości e-mail. Takie wiadomości są po prostu lepiej odbierane przez klientów i częściej interakcja  z nimi kończy się dokonaniem zakupu. Najlepsi wykorzystują oba rodzaje treści jednocześnie, poniżej kilka przykładów personalizacji i dynamicznej treści.

Personalizacja


Dynamiczna treść

Każdy z adresatów otrzymuje w wiadomości e-mail oferty dopasowane do jego indywidualnego profilu.

Cała wiadomość


Jeśli w wiadomości e-mail zobaczymy “Cześć Marek” to będzie personalizacja, natomiast jeśli zobaczymy w niej produkty dopasowane do nas lub takie, które faktycznie oglądaliśmy na stronie WWW, wtedy będzie do dynamiczna treść.

Podsumowanie

Obie wymienione wyżej metody dostosowywania treści do odbiorcy pozwalają marketerom docierać do odbiorców z ciekawszym i istotniejszym komunikatem. Dzisaj konsumenci stają się coraz bardziej wymagający, mają coraz mniej czasu i oczekują efektywniejszej komunikacji. Na rynku wygrywają Ci, którzy są w stanie swoim potencjalnym klientom dostarczyć oczekiwanych treści, w odpowiednim momencie i kanale komunikacji. W systemach Marketing Automation personalizacja i dynamiczna treść może być użyta w wiadomościach e-mail, na stronie WWW i wielu innych kanałach komunikacji, dzięki czemu konsument w każdym punkcie styku z firmą trafi na istotny dla niego komunikat. Z drugiej strony musimy pamiętać, że te mechanizmy zadziałają tak dobrze jak dobra będzie nasza baza danych. Dlatego powinniśmy zwracać uwagę na jakość i aktualność naszej bazy.

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]