6 umiejętności które powinien posiadać specjalista ds. Marketing Automation

Efekty jakie jesteśmy w stanie osiągać z systemami Marketing Automation bardzo zależą od tego jak wykorzystujemy samo narzędzie i jego możliwości. Jeśli chcemy uzyskać jak najwięcej na wdrożeniu nowego rozwiązania potrzebujemy odpowiedniego specjalisty do jego obsługi. Tylko łącząc dobre narzędzie z dobrym pracownikiem będziemy w stanie uzyskać satysfakcjonujące wyniki.

Systemy Marketing Automation wykorzystywane są w USA od około 14 lat. Mimo to, jedynie 25% firm wykorzystuje ich pełen potencjał. Jest jeden z dowodów, na to że systemy Marketing Automation bez ludzi to jedynie ciekawa technologia ze wspaniałymi możliwościami. To ludzie i ich umiejętności sprawiają, że technologia zaczyna pracować na naszą korzyść, a firma zaczyna realnie zarabiać na nowym rozwiązaniu.

Czego powinniśmy szukać u specjalisty ds. Marketing Automation?

1. Nastawienie na klienta

Dzisiaj wszystko kręci się wokół konsumenta. Przy dużej konkurencji rynek jest kierowany właśnie przez konsumentów, którzy coraz świadomej poruszają się wśród ofert dokonując ich porównania i analizy. Najczęściej wybierają tych dostawców, którzy najlepiej się z nimi komunikują i dostarczą najlepiej dobranej oferty do ich indywidualnych potrzeb. Marketing Automation skupia się na personalizacji i dopasowaniu każdego możliwego kontaktu z konsumentem. Specjalista ds. Marketing Automation powinien bez trudu „wchodzić w buty” konsumenta i przy planowaniu każdego działania zadać sobie pytanie: „Co ja bym chciał dostać w tym momencie? lub Co by mnie przekonało?”. Łącząc empatie z analizą skuteczności działań osiągniemy lepsze wyniki.  W końcu Marketing Automation skupia się na dostarczeniu odbiorcy tego co tak naprawdę potrzebuje, a każdy z nas jest takim odbiorcą.

2. Kreatywność

Ta umiejętność jest poszukiwana u każdego marketera i w tym wypadku, również jest potrzebna. Mimo, że sama nazwa sugeruje coś automatycznego, mechanicznego i nie kojarzy się z kreatywnością, to  w rzeczywistości jest zupełnie inaczej. Systemy Marketing Automation to przede wszystkim narzędzia, które oferują bardzo bogate możliwości tworzenia i prowadzenia kampanii marketingowo-sprzedażowy przy wykorzystaniu jednego lub wielu kanałów komunikacji. Możliwości konfiguracji automatycznych wiadomości, wykorzystywanych personalizacji, dopasowywania treści i udostępniania ich w wybranym kanale komunikacji i odpowiednim czasie są praktycznie nieograniczone. Kreatywna osoba może podejść do tego na zasadzie: Co bym chiał/a pokazać osobie, która zainteresowała się moją firmą, kiedy i jak? Następnie z dostępnych możliwości zbuduje mechanizmy, które będą odpowiednio reagowały na zachowanie potencjalnych klientów. Na przykład jeśli potencjalny klient często interesuje się stroną WWW i wiadomościami e-mail z ofertą (naliczony wysoki scoring), a właśnie odwiedził cennik, to chciałbym żeby został szybko połączony z Call Center lub otrzymał rabat mailem. Teraz zostanie jej tylko ustawienie odpowiednich reguł i takie działania będą się odbywać automatycznie.

3.  Zmysł sprzedaży

Działania marketingowe i sprzedażowe przenikają się nawzajem. Dobry marketer jest chociaż po części sprzedawcą, tak jaki i dobry sprzedawcy ma w sobie coś z marketera. Systemy Marketing Automation łączą pracę działów marketingu i sprzedaży. Dlatego osoba, która będzie się zajmować automatyzacją marketingu i sprzedaży powinna rozumieć potrzeby obu obszarów i łączyć je w jeden spójny proces. Dzięki niej marketing i sprzedaż zaczną współpracować i wykorzystywać wspólną wiedzę i doświadczenie do doskonalenia własnej pracy i optymalizacji przychodów. To jeszcze nie wszystko. Dzisiaj najważniejsze w marketingu są treści, które przyciągają konsumentów. Dlatego tak popularne są określenia content marketing czy inbound marketing. Jednak, każdą treść musimy odpowiednio sprzedać.

4. Tworzenie i dystrybucja treści

Marketing napędzany jest treścią. Dlatego marketer powinien potrafić tworzyć ciekawe treści lub współpracować z ich  twórcami. Dla specjalisty ds. Marketing Automation ważniejsze od samego stworzenia treści będzie jej odpowiednia dystrybucja i udostępnianie. Dobry specjalista będzie w stanie odpowiednio „wycenić” udostępnianą treść. Jeśli udostępniamy coś wartościowego, na przykład e-book, wyniki raportu czy inne opracowanie to powinniśmy w zamian poprosić o adres e-mail lub bardziej szczegółowe dane zachowując równowagę pomiędzy wartością treści i danych o które prosimy. Nie ma nic gorszego niż udostępnienie fajnej rzeczy zupełnie za darmo i zmarnowanie okazji na pozyskanie nowych kontaktów

5. Ciekawość i chęć eksperymentowania

Do odważnych świat należy. W systemach Marketing Automation stwierdzenie „nie da się” nie istnieje, pozostaje tylko pytanie: jak? Marketing automation to nie tylko automatyzacja przebiegu kampanii, to również bardzo rozbudowane narzędzie pozwalają szybko i dokładnie testować, badać, wdrażać nowe marketingowe pomysły. Marketing to tak naprawdę ciągłe próbowanie czegoś nowego, ponoszenie porażek i zwycięstw. Nieustanie próbujemy, uczymy się i wybieramy to co najlepsze. System Marketing Automation pozwala to wszystko gromadzić w formie procesów, których wyniki możemy skutecznie porównywać.

6. Technologiczne IQ – swoboda w wykorzystaniu technologii

Trudna w zdefiniowaniu umiejętność. Myśląc o specjaliście w Marketing Automation powinniśmy szukać osoby, która dobrze się czuje w systemach komputerowych, łatwo pojmuje sposób ich działania. Lubi wykorzystywać różne narzędzia w pracy, budować w nich logiczne, przyczynowo-skutkowe procesy. Taka umiejętność pozwoli zapełnić lukę pomiędzy tym co chcemy zrobić i tym jak to możemy zrobić. Sam marketing, dzięki takiemu bardziej naukowemu podejściu zyska na skuteczności i rzetelności. W marketing automation wszystkie akcje marketingowe i sprzedażowe budowane są w formie procesów, które na trwałe pozostają w firmie budując realną wartość przedsiębiorstwa. Powstaje typowe marketingowe know-how, które pozostanie w firmie na zawsze.

Podsumowanie

Specjalista ds. Marketing Automation, to wzór nowoczesnego marketera, który łączy w sobie umiejętność tworzenia i opowiadania historii wokół produktu ze zdolnością do analizy i wykorzystania danych do ciągłego poprawiania swoich działań. Połączenie narzędzia Marketing Automation i odpowiedniego specjalisty sprawia, że dział marketingu zaczyna budować prawdziwą wartość w firmie i staje się partnerem procesu sprzedażowego. Pomaga on sprzedawcom, przygotowując w kompletnych procesach marketingowych potencjalnych klientów i dostarczając ich do działu sprzedaży w odpowiednim momencie i odpowiednią wiedzą.

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]