ROI z Marketing Automation osiąga 30% – dlaczego 50% firm nie jest przekonane, że było warto?

Rzadko zdarza się, aby nowe wdrożenie lub inwestycja firmy przynosiła 30% zwrot i mimo to nie wyglądała na wartą realizacji lub opłacalną. RazorSocial we współpracy z VentureBeat przeprowadziło ciekawe badania w obszarze Marketing Automation. Okazało się, że opisany wyżej przykład dotyczy właśnie systemów do automatyzacji marketingu i sprzedaży. Dlaczego mimo średniego ROI z wdrożenia Marketing Automation na poziomie 27.8%, firmy nie są pewne, że warto pójść w tą stronę?

Większość firm, które wdraża Marketing Automation faktycznie uzyskuje dodatnie ROI. Wielkość zwrotu z dokonanej inwestycji zależy głównie od umiejętnego wybrania systemu, który spełni potrzeby firmy i samej firmy, która skutecznie go wykorzysta. Mimo, że ankietowane firmy uzyskały wysokie ROI z marketing automation, to nie są pewne, czy zrobiły by to ponownie gdyby miały szansę  zacząć do nowa.

Według wyników badania średnie ROI z wdrożenia Marketingu Automation wyniosło 27.8%. Natomiast praktycznie wszystkie ankietowane firmy zanotowały dodatnie ROI,  a 5% najlepszych z nich uzyskało bardzo duży, bo aż 150% wzrost przychodów.

Tym bardziej ciekawią odpowiedzi na kolejne zadane pytanie „Czy inwestycja w Marketing Automation opłaciła się?”. Oto wyniki:

  • 48% – zdecydowanie tak
  • 42% – nie jestem pewien
  • 7% – nie

Dlaczego pomimo pozytywnych wyników inwestycji prawie połowa firm nie jest pewna czy było warto?

 

Przyczyn może być kilka. Jedną z nich może być samo słowo „automatyzacja”, które sugeruje że wszystko będzie się działo samo i bez naszego wysiłku. Nie bez znaczenia będzie, również wybrane narzędzie. Rynek systemów Marketing Automation jest bardzo bogaty i różnorodny. Znajdziemy na nim rozwiązania o pełnej kompleksowej funkcjonalności oraz systemy wyspecjalizowane dla konkretnych branż lub węższym zastosowaniu w marketingu, np. tylko do inbound marketingu lub tylko do social media.  Trzeci możliwy czynnik to niedostateczne wsparcie ze strony firmy oferującej samo rozwiązanie.

1. Brak świadomości czego wymaga Marketing Automation

Systemy Marketing Automation faktycznie ułatwiają pracę marketerów i sprzedawców oraz oszczędzają ich czas. Zanim jednak zaczną to robić należy je w odpowiedni sposób wdrożyć, skonfigurować automatyzacje i zasilić treściami, tak aby cały mechanizm mógł faktycznie automatycznie i płynnie realizować powierzone mu zadania.

2. Wybór odpowiedniego systemu

Mimo wspólnego mianownika Marketing Automation. Systemy dostępne na rynku różnią się oferowanymi funkcjonalnościami. Wybierając odpowiedni z nich dla własnej firmy powinniśmy kierować się nie tylko ceną, a przede wszystkim naszymi obecnymi potrzebami w zakresie marketingu i sprzedaży. Ważne też jest, aby wybrane rozwiązanie pozostawiało możliwość rozwoju i wprowadzania nowych działań. Jeśli pozwoli tylko realizować aktualne potrzeby, to szybko może się okazać, że będzie potrzebna zmiana na inne lub zakup dodatkowego.

Przydatny artykuł: 5 kroków do wybrania odpowiedniego systemu Marketing Automation

3. Wsparcie od dostawcy systemu Marketing Automation

Marketing Automation to bardzo fajne i elastyczne narzędzia o ogromnych możliwościach. Dlatego bardzo ważny jest wsparcie w trakcie wdrożenia i później podczas pracy z systemem. Absolutne minimum, którego powinniśmy wymagać to bezpłatny dostęp do pakietu szkoleń i opracowań na temat  Marketing Automation, e-booków, case studiem, przykładowych automatyzacji, instrukcji obsługi i innych materiałów pomocnych we wdrożeniu i bieżącej obsłudze. Jeśli dodatkowo wraz z licencją otrzymamy dedykowanego opiekuna klienta i bezpłatny pakiet działań startowych, to wdrożenie powinno przebiec płynnie, a pozytywne ROI zauważymy dużo szybciej.

Podsumowanie

Analizując informacje udostępnione przez VentureBeat widzimy, że Marketing Automatio praktycznie zawsze przynosi przychód firmie. Mimo, że nie wszystkie firmy są przekonane co do opłacalności przeprowadzonego wdrożenia, to wśród marketerów dominują pozytywne komentarze. Najlepsi z nich raportują nawet 150% wzrost przychodów od momentu wdrożenia Marketing Automation i równoległy wzrost liczby klientów. Marketing Automation nie tylko pozwala skuteczniej docierać do potencjalnych i aktualnych klientów z dokładnie dopasowanym i spersonalizowanym komunikatem ale dodatkowo dzięki identyfikowaniu i monitorowaniu zachowania każdego z klientów pozwala lepiej zrozumieć ich potrzeby i skuteczniej optymalizować marketing i sprzedaż koncentrując się na kliencie.

 

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]