Czy duet Marketing Automation i CRM może zastąpić klasycznego przedstawiciela handlowego?

Wykorzystanie Marketing Automation w połączeniu z systemem CRM przynosi wdrażającym firmom konkretne korzyści, przez co staje się coraz popularniejsze. Odpowiednie wykorzystanie danych gromadzonych przez Marketing Automation i automatyzacja procesu marketingowo-sprzedażowego pozwala skutecznie prowadzić pozyskane kontakty do decyzji zakupowej. Czy w takiej sytuacji oznacza to brak miejsca w procesie sprzedaży dla klasycznego przedstawiciela handlowego?

Oczywiście jest to pytanie czysto retoryczne. Żaden automat nie zastąpi żywego człowieka, przynajmniej na tą chwilę. Mimo to, możliwości jakie niesie Marketing Automation są warte przeanalizowania. Przede wszystkim połączenie działań marketingowych i sprzedażowy w spójny zautomatyzowany proces pozwala firmom uszczelnić cały proces i możliwie zabezpieczyć wysokie prawdopodobieństwo wygrania sprzedaży. Trend ten bardzo dobrze widać w coraz większej ilości wdrażanych rozwiązań CRM. W 2013 roku rynek ten urósł o 14 procent. Jeszcze większe przyrosty notuje sam rynek Marketing Automation. Jest on najszybciej rosnącym od 5 lat sektorem rozwiązań informatycznych dla firm.

Przedstawiciel handlowy włącza się dopiero pod koniec procesu zakupowego klienta

Potencjalni klienci są dzisiaj samodzielni i sami chcą poznać dostępną na rynku ofertę. To całkowicie zmienia postrzeganie procesu zakupowego i sprzedażowego. Ten pierwszy to sposób w jaki klienci kupują, drugi to sposób w jaki firmy sprzedają. Tak naprawdę kontakt pomiędzy klientem i sprzedawcą następują dopiero w momencie kiedy potencjalny klient posiada już około 70% informacji potrzebnych do dokonania zakupu. Oznacza to, że proces sprzedażowy zaczyna się pod koniec procesu zakupowego u potencjalnego klienta. Marketing Automation identyfikuje i monitoruje zachowanie osób na stronie WWW i pozwala rozpoznać zainteresowanie zakupowe już na bardzo wczesnym etapie całego procesu. Firmy, które nie korzystają z tych systemów w prosty sposób tracą kontrolę nad kupującym i nie mają żadnego wpływu na jego proces podejmowania decyzji. W takiej sytuacji sprzedawca trafia od razu na głęboką wodę i ma zaledwie kilka minut rozmowy na przekonanie kupującego, który ma mocno wyrobione zdanie na temat produktu.

Dlaczego Marketing Automation pozwala wygrać sprzedaż?

Tutaj przewagę sprzedającemu daje system Marketing Automation, który pozwala marketingowi komunikować się z kupującym zanim on sam zadzwoni. Marketing włącza się edukując potencjalnego klienta i dosyłając mu informacje istotne w procesie zakupowym, dzięki czemu prowadzi go do zakupu i ma wpływ na cały proces.

System monitoruje zachowanie potencjalnych i aktualnych klientów, rozpoznaje zainteresowanie zakupem, automatycznie segmentuje kontakty i następnie komunikuje się z nimi bardzo dokładnie dopasowaną treścią przekazywaną w odpowiednim czasie i kanale komunikacji. Całość informacji wynikających z działania systemu buduje profil behawioralny klienta i prezentuje go na karcie kontaktu. Udostępnieni tych informacji w systemie CRM sprzedaży sprawia, że sprzedawca może włączyć się w cały proces w odpowiednim momencie i dokładnie wie z kim ma do czynienia. O ile sam CRM nie pozwoli sfinalizować transakcji, to odpowiedni kontakt sprzedawcy już tak. Według badania Forrester Research, tylko 36% kupujących w B2B uważa spotkanie ze sprzedawcą za wartościowe i spełniające pokładane w nim oczekiwania.

Bez pełnej wiedzy o potrzebach klienta handlowiec, nawet z bardzo dobrym przygotowaniem produktowym, nie jest wstanie profesjonalnie dostarczyć kluczowych i krytycznych informacji pozwalających sfinalizować sprzedaż. O ile przy telefonie jest to może nie najwyższy koszt, to wypadku handlowców jeżdżących do potencjalnych klientów, każde spotkanie wiąże się z wysokimi kosztami delegacji. Dlatego firmy szukają sposób na to by każdy wyjazd handlowca był maksymalnie skuteczne i obarczony minimalnym ryzykiem. W takiej sytuacji idealnym rozwiązanie jest Marketing Automation, które może wskazywać najlepszy moment do kontaktu z najbardziej perspektywicznymi klientami.

 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]