Początek nowej ery: czy Marketing Automation i sztuczna inteligencja mogą raz na zawsze zmienić oblicze marketingu?

Wielu ekspertów twierdzi, że automatyzacja marketingu w swej obecnej formie to dopiero początek potężnych zmian w całej branży. Narzędzia do automatyzacji pozwalają zwiększyć zakres oraz wartość komunikacji marketingowej, pozyskiwać bardziej wartościowe leady, polepszyć konwersję sprzedaży, oraz, to co najważniejsze, pozytywnie wpływać na ogólne zadowolenie klienta.

W dużym skrócie, automatyzacja zastępuje dotychczasowo ręcznie wykonywane zajęcia. Działania takie jak zarządzanie kontaktami, segmentacja i scoring kontaktów, testy A/B, e-mail marketing, pomiar wydajności oraz raportowanie – to wszystko może być efektywnie i szybko przeprowadzone w sposób całkowicie zautomatyzowany. Dziedzina ta cały czas gwałtownie się rozwija, mimo to już dziś daje marketerom z wielu branż szansę, by otworzyć przed sobą zupełnie nowe możliwości.

Algorytmy i sztuczna inteligencja – początki

Automatyzacja marketingu daje organizacjom możliwości na to, by w krótkim czasie zwiększyć zwrot z inwestycji na marketing (ROMI) oraz skutecznie spersonalizować obsługę klienta. Ale, to zdecydowanie nie wszystko, co możemy osiągnąć z jej pomocą.

W roku 1987 pewien trader z Wall Street – Thomas Peterffy, będący jednocześnie programistą-samoukiem stworzył maszynę, która zhakowała dostęp do drugiej największej giełdy papierów wartościowych  na świecie – amerykańskiego NASDAQ. Następnie, z pomocą swojego sprzętu posłużył się danymi z giełdy i stworzył rozwiązanie do wykonywania transakcji znacznie szybciej niż dotychczas robili to pracownicy. Do tej pory decyzjami na giełdzie w przeważającej mierze rządziła mieszanka doświadczeń z przeszłości i intuicji maklerów. Dzięki maszynie Peterffly’a mogło się to zmienić – z szybkością nieosiągalną dla żadnego pracownika na Wall Street dokonywała ona obliczeń i przetwarzała dane, dostarczając przy tym na giełdę ogromnych pieniędzy.

To, co zaczęło się od włamania na NASDAQ, całkowicie zrewolucjonizowało Wall Street. Dzisiaj ponad 60% operacji na giełdach realizowanych jest przez komputery bez jakiegokolwiek nadzoru ludzi. Pierwszym miejscem zastosowania algorytmów na taką skalę było WallStreet. Wkrótce jednak programiści na cel wzięli sobie inne dziedziny, gotowe do ich zastosowania.

Przykłady zastosowania algorytmów

Przykładowo, Netflix, będący największą na świecie wypożyczalnią filmów DVD, stosuje algorytmy sugerujące użytkownikom następne filmy do obejrzenia na podstawie ich dotychczasowych preferencji i nawyków dotyczących przeglądania. Zgodnie ze słowami właścicieli wypożyczalni, ostatnie udoskonalenie procesu personalizacji sprawiło, że obecnie 75% wszystkich filmów wybieranych jest przez użytkowników portalu właśnie z rekomendacji.

Inne zastosowanie znalazło się w algorytmach EpagogiX – analizują one scenariusze filmowe by dowiedzieć się, ile pieniędzy ich twórcy zarobią w kinowych kasach a następnie rekomendują jak sprawić, by były bardziej dochodowe. Rekomendacje obejmują zmiany fabuły, dobór aktorów, charakter postaci i wiele innych szczegółów.

Również UPS, amerykański gigant w dziedzinie logistyki i przewozu przesyłek, wykorzystuje business intelligence do optymalizacji swoich działań. Stosują oni narzędzie zwane ORION (On-Road Integrated Optimization and Navigation) pomagający znacząco skrócić trasy dostaw.

To tylko niektóre z zapewne ogromnej ilości przykładów na to, jak zdobycze nauki mogą pomóc budowaniu zadowolenia klienta i zwiększenia wydajności działań firmy. Także i narzędzia marketing automation działają w oparciu o takie algorytmy – systemy do automatyzacji oferują stosowanie dynamicznych treści w e-mailach i na stronie www, opierając ich dobór o profil behawioralny odbiorcy. Profil taki tworzony jest automatycznie na podstawie monitorowania zachowania każdego z użytkowników sieci z osobna.

Business intelligence dziś i jutro

Algorytmy są coraz inteligentniejsze i coraz bardziej potężne. Dają możliwość automatyzacji zadań poznawczych, co nigdy wcześniej nie było możliwe. Dzięki nim na horyzoncie szykuje się ogromna transformacja, która zmienić może całe rynki.

Marketing jest teraz dokładnie w tym miejscu, gdzie było Wall Street, gdy Peterffy zastosował swą maszynę jako pierwszy.  Jeszcze niedawno twierdzenie, że praca marketerów zostanie w pełni skomputeryzowana można było nazwać irracjonalnym. Dziś, widząc potencjał tkwiący w automatyzacji, widać jak bardzo się mylono. Platformy do automatyzacji pozwolą nam oszczędzić czas, zwiększyć wydajność i produktywność oraz pomóc w przetwarzaniu big data. Dają niespotykane dotąd możliwości aby zrozumieć kupujących, określić swoje możliwości i skuteczność kampanii i bezpośrednio połączyć działania marketingowe z uzyskanymi przychodami.

Według danych IBM 90% wszystkich dostępnych danych ma nie więcej niż dwa lata. Ciężko jest nam, ludziom, za tym nadążyć. Jednakże, mimo przekształcania danych w sztuczną inteligencję, a inteligencję w zautomatyzowaną strategię, nadal w całym procesie niezbędny jest udział człowieka. Nieuchronnie jednak nadchodzą systemy marketing intelligence, przetwarzające dane i generujące rekomendacje na rzecz poprawy wydajności w oparciu o zasady rachunku prawdopodobieństwa. Wydaje się więc, że jesteśmy już niedaleko całkowicie automatycznych strategii marketingowych, w których głównym zadaniem marketera będzie nadzór i polepszanie rekomendacji opartych na algorytmach, a nie, jak do tej pory samodzielne opracowywanie strategii.

Ludzie są niedoskonali, a ich myślenie ograniczone przez różne przekonania, nawyki, edukację i nabyte doświadczenie. Znacznie ograniczona jest też nasza zdolność przetwarzania informacji, a co za tym idzie, osiągania potencjalnej wydajności. Pod tym względem algorytmy mają niemal nieskończone możliwości – potrafią błyskawicznie analizować ogromne zbiory danych, a także wskazać wszelkie anomalia i wzorce. W dodatku, znacznie szybciej i taniej niż ludzie. Są już skutecznie wykorzystywane w opiece medycznej, finansach, usługach i obsłudze klienta, a teraz z sukcesem wkraczają też w branżę marketingu, właśnie z pomocą narzędzi do marketing automation.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]