Czemu nie możesz się oderwać od House of Cards? Zaskakujące zastosowania Big Data

Digital Globe

Co zmieni Big Data?

Każdego dnia produkujemy 2500 000 000 000 000 000 (2,5 kwintyliona) bajtów danych. Moglibyśmy nagrać je na 10 milionów płyt Blu-Ray i stawiając jedna na drugiej zbudować stos wysokości czterech wież Eiffla (jak donosi DataFloq). Rzecz w tym, że tak duże i zróżnicowane zbiory ciężko opracowywać, przechowywać, przetwarzać. Właśnie ta umiejętność będzie w najbliższym czasie kluczowa – nie tylko dla marketerów.

 

Charakterystyka Big Data

Według formuły opracowanej przez Gartner, Big Data charakteryzuje się 3V:

1) massive volume: analizie poddajemy sporą ilość danych. Big Data rządzi się logiką „ilość ponad jakość”

2) varied data: dane są zróżnicowane

3) high velocity: zmienność danych, wrażliwość na czas.

Jakie wydarzenia czy zjawiska potrafimy przełożyć zinterpretować jako dane? Przejdźmy do konkretnych przykładów.

 

Co dziś może być danymi?

Dziś wiele zjawisk możemy przedstawić jako dane, przede wszystkim dzięki lepszym narzędziom analityki w internecie (np. badamy już nie tylko otwarcia czy kliknięcia, ale i sam fakt oglądania – stosując Web Beacony) oraz nowym technologiom, takim jaki internet rzeczy czy wearables. Danymi stają się na przykład:

1) Zdrowie: pacjenci nowojorskiego szpitala, w ramach eksperymentalnego projektu, byli poddawani po przyjęciu na izbę przyjęć z podejrzeniem zawału zestawowi badań. Na podstawie tego, jakie symptomy u poprzednich pacjentów kojarzono z zawałem, a jakich nie, o przyjęciu konkretnego pacjenta na oddział decydował algorytm. Był bardziej skuteczny niż ludzki lekarz. (więcej w książce: Viktor Mayer-Schönberger, Kenneth Cukier, Big Data. Rewolucja, która zmieni nasze myślenie, pracę i życie)

2) Ulubieni bohaterowie oraz moment, w którym wyłączasz film: Netflix podczas tworzenia serialu „House of Cards” wykorzystał dane, które zebrał na temat preferencji swoich użytkowników. Na podstawie wiedzy o tym, jakich bohaterów lubią, kiedy przerywają oglądanie filmu, jakie sceny przewijają, by zobaczyć je raz jeszcze oraz całej masy innych tego typu informacji stworzono scenariusz serialu, którego nie sposób przerwać.

3) Recenzje filmów: Bing wytypował 21 z 24 zwycięzców tegorocznych Oscarów w oparciu o Big Data. W Hollywood to już znana metoda pracy – np. firma C4 wycenia możliwe zyski z produkcji jeszcze zanim opadnie pierwszy klaps. Analizuje poszczególnych twórców (aktorów, scenarzystów, reżysera, producenta), historię współpracy między nimi, indywidualne sukcesy, gatunek, strukturę akcji i na tej podstawie wylicza, czy kręcenie danego filmu, przy takiej ekipie, w ogóle się opłaca.

4) Emocje zawarte w tweetach: Global Pulse, projekt ONZ, bada m.in. tweety i na podstawie zawartych w nich słów kluczowych odkrywa, jakie tematy są aktualnie podejmowane, czym martwią się użytkownicy (w styczniu 2015 były to kolejno: swoboda polityczna, uczciwość rządu oraz lepsze miejsca pracy).

Big Data a biznes

Trend zmienia już istniejące branże oraz stwarza nowe (jak dynamicznie rozwijający się nurt monitoringu zdrowia i aktywności fizycznej). Na jakie zjawiska zwrócić uwagę?

  1. Personalizacja: umiejętnie interpretując nawyki, zainteresowania, historię zakupów danej osoby można stworzyć precyzyjnie dopasowana ofertę. Niedługo marketerzy będą wiedzieć, że klient chce coś kupić, zanim on sam rozpozna u siebie taką potrzebę.
  2. Nowe możliwości monitoringu klientów: wearables, internet rzeczy, beacony
  3. Logistyka: większa, precyzyjna wiedza o dostępności towaru i możliwości transportu
  4. Analityka: narzędzia do interpretacji Big Data dla marketerów, takie jak SALESmanago, pozwalają lepiej mierzyć skuteczność kampanii, klikalność, oglądalność oraz reakcje poszczególnych użytkowników. Dzięki temu marketerzy w końcu mogą dokładnie pokazać, w jaki sposób zwracają się pieniądze inwestowane w ich dział.

 

Pamiętaj, że w Big Data nie chodzi tak naprawdę o Data – same dane nic nie znaczą, dopóki nie znajdziemy pomysłu na ich zrozumienie oraz wykorzystanie. To właśnie analityka i automatyzacja procesów stanowi klucz do uczestnictwa w rewolucji, jaka dzieje się na naszych oczach.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

SALESmanago prezentuje pakiet startowy modułowej platformy do zarządzania zaangażowaniem klientów. Cel: przeciwdziałanie fragmentacji rynku martech i wsparcie w skalowaniu biznesów e-commerce w Europie.
SALESmanago prezentuje pakiet startowy modułowej platformy do zarządzania zaangażowaniem klientów. Cel: przeciwdziałanie fragmentacji rynku martech i wsparcie w skalowaniu biznesów e-commerce w Europie.

    Nowy pakiet startowy, skierowany przede wszystkim do średniej wielkości firm, oferuje spersonalizowane ścieżki zakupowe, zapewniając średnio 20-krotny zwrot z inwestycji w ciągu 30 dni. Firma wprowadza nowatorskie rozwiązania, w tym automatyzację zadań w wielu kanałach oraz model wzrostu dostosowany do różnych etapów rozwoju firm e-commerce. Z uwagi na wzrost liczby narzędzi martech o […]