Czemu nie możesz się oderwać od House of Cards? Zaskakujące zastosowania Big Data

Digital Globe

Co zmieni Big Data?

Każdego dnia produkujemy 2500 000 000 000 000 000 (2,5 kwintyliona) bajtów danych. Moglibyśmy nagrać je na 10 milionów płyt Blu-Ray i stawiając jedna na drugiej zbudować stos wysokości czterech wież Eiffla (jak donosi DataFloq). Rzecz w tym, że tak duże i zróżnicowane zbiory ciężko opracowywać, przechowywać, przetwarzać. Właśnie ta umiejętność będzie w najbliższym czasie kluczowa – nie tylko dla marketerów.

 

Charakterystyka Big Data

Według formuły opracowanej przez Gartner, Big Data charakteryzuje się 3V:

1) massive volume: analizie poddajemy sporą ilość danych. Big Data rządzi się logiką „ilość ponad jakość”

2) varied data: dane są zróżnicowane

3) high velocity: zmienność danych, wrażliwość na czas.

Jakie wydarzenia czy zjawiska potrafimy przełożyć zinterpretować jako dane? Przejdźmy do konkretnych przykładów.

 

Co dziś może być danymi?

Dziś wiele zjawisk możemy przedstawić jako dane, przede wszystkim dzięki lepszym narzędziom analityki w internecie (np. badamy już nie tylko otwarcia czy kliknięcia, ale i sam fakt oglądania – stosując Web Beacony) oraz nowym technologiom, takim jaki internet rzeczy czy wearables. Danymi stają się na przykład:

1) Zdrowie: pacjenci nowojorskiego szpitala, w ramach eksperymentalnego projektu, byli poddawani po przyjęciu na izbę przyjęć z podejrzeniem zawału zestawowi badań. Na podstawie tego, jakie symptomy u poprzednich pacjentów kojarzono z zawałem, a jakich nie, o przyjęciu konkretnego pacjenta na oddział decydował algorytm. Był bardziej skuteczny niż ludzki lekarz. (więcej w książce: Viktor Mayer-Schönberger, Kenneth Cukier, Big Data. Rewolucja, która zmieni nasze myślenie, pracę i życie)

2) Ulubieni bohaterowie oraz moment, w którym wyłączasz film: Netflix podczas tworzenia serialu „House of Cards” wykorzystał dane, które zebrał na temat preferencji swoich użytkowników. Na podstawie wiedzy o tym, jakich bohaterów lubią, kiedy przerywają oglądanie filmu, jakie sceny przewijają, by zobaczyć je raz jeszcze oraz całej masy innych tego typu informacji stworzono scenariusz serialu, którego nie sposób przerwać.

3) Recenzje filmów: Bing wytypował 21 z 24 zwycięzców tegorocznych Oscarów w oparciu o Big Data. W Hollywood to już znana metoda pracy – np. firma C4 wycenia możliwe zyski z produkcji jeszcze zanim opadnie pierwszy klaps. Analizuje poszczególnych twórców (aktorów, scenarzystów, reżysera, producenta), historię współpracy między nimi, indywidualne sukcesy, gatunek, strukturę akcji i na tej podstawie wylicza, czy kręcenie danego filmu, przy takiej ekipie, w ogóle się opłaca.

4) Emocje zawarte w tweetach: Global Pulse, projekt ONZ, bada m.in. tweety i na podstawie zawartych w nich słów kluczowych odkrywa, jakie tematy są aktualnie podejmowane, czym martwią się użytkownicy (w styczniu 2015 były to kolejno: swoboda polityczna, uczciwość rządu oraz lepsze miejsca pracy).

Big Data a biznes

Trend zmienia już istniejące branże oraz stwarza nowe (jak dynamicznie rozwijający się nurt monitoringu zdrowia i aktywności fizycznej). Na jakie zjawiska zwrócić uwagę?

  1. Personalizacja: umiejętnie interpretując nawyki, zainteresowania, historię zakupów danej osoby można stworzyć precyzyjnie dopasowana ofertę. Niedługo marketerzy będą wiedzieć, że klient chce coś kupić, zanim on sam rozpozna u siebie taką potrzebę.
  2. Nowe możliwości monitoringu klientów: wearables, internet rzeczy, beacony
  3. Logistyka: większa, precyzyjna wiedza o dostępności towaru i możliwości transportu
  4. Analityka: narzędzia do interpretacji Big Data dla marketerów, takie jak SALESmanago, pozwalają lepiej mierzyć skuteczność kampanii, klikalność, oglądalność oraz reakcje poszczególnych użytkowników. Dzięki temu marketerzy w końcu mogą dokładnie pokazać, w jaki sposób zwracają się pieniądze inwestowane w ich dział.

 

Pamiętaj, że w Big Data nie chodzi tak naprawdę o Data – same dane nic nie znaczą, dopóki nie znajdziemy pomysłu na ich zrozumienie oraz wykorzystanie. To właśnie analityka i automatyzacja procesów stanowi klucz do uczestnictwa w rewolucji, jaka dzieje się na naszych oczach.

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]