20 opinii klientów o personalizacji i Marketing Automation

business concept and strategy on texture wall background as concMarketerzy dobrze znają profity personalizacji: notują 20% wzrost sprzedaży, personalizowane CTA konwertują lepiej o 42%, 35% zysku Amazona generowane jest za pomocą ich silnika dynamicznych rekomendacji. Nasi klienci głosują kliknięciami i portfelami – wyższe wskaźniki konwersji i sprzedaży mówią same za siebie – chętniej kupują, gdy otrzymują spersonalizowane informacje. Tak jest w sklepach online. Czy offline rządzi się tą samą zasadą? Okazuje się, że nie. Klienci chcą sami ustalać warunki.

Kochamy personalizację

Klienci są świadomi działań, jakie marka podejmuje, by oferować im dopasowaną treść. Lubią je, bo dzięki nim czują się traktowani luksusowo, łatwiej im znaleźć to, czego szukają, a także liczą, że ich lojalność zostanie nagrodzona.

59% klientów twierdzi, że personalizacja wpływa na ich decyzje zakupowe,

31% chciałoby, żeby ich doświadczenie było jeszcze bardziej spersonalizowane, niż jest obecnie,

74% odczuwa frustrację, gdy treść strony nie jest dopasowana do ich potrzeb.

(dane InfoSys)

Ulubione funkcje personalizacji

Według raportu Accenture z 2015, klienci najbardziej lubią następujące funkcje:

– ekskluzywne promocje i automatyczne nabijanie punktów lojalnościowych (64%)

– płatność one-click, kiedy sklep zapamiętuje, jak lubimy płacić i jakie preferujemy opcje dostawy (51%)

– przypomnienia, że trzeba uzupełnić zapasy (21%).

(dane: Accenture, infografika)

 Personalizacja, która budzi opór:

Są rozwiązania, które odpychają klientów. Należą do nich:

– odradzanie zakupu żywności, która łamałaby zalecenia dietetyczne (40%)

– feedback od znajomych z social media podczas zakupów, angażowanie znajomych w zakupy (52%)

– rekomendacje oparte na historii chorób w rodzinie (42%)

– tracking offline, na który klienci nie wyrażają świadomej zgody.

Dla tolerancji na powyższe działania kluczowe znaczenie ma wiek oraz uwarunkowania kulturowe. Millenialsi mają mniej problemu z monitoringiem niż ich starsi koledzy. Z kolei w Indiach, gdzie  procent transakcji wykonywanych przez internet wynosi jedynie 12%, sam retargeting postrzegany bywa przez konsumentów jako intruzywny, podczas gdy amerykańscy klienci go zauważają, jednak tylko 18% jest nim zaniepokojona (według danych eMarketer).

Punkt zapalny: dane o lokalizacji

Wydany w tym roku raport Accenture wskazuje na ciekawą niekonsekwencję w zachowaniach klientów.

Podczas gdy 60% konsumentów chce personalizacji w czasie rzeczywistym,  jedynie 20% chce się podzielić swoją lokalizacją, a 14% – historią wyszukiwania. Innymi słowy – chcemy personalizowanych usług, ale są zagadnienia w wypadku których stawiamy mocna granicę. Jednym z nich jest monitoring offline.

Straszny monitoring offline

Badania przeprowadzone na amerykańskich klientach pokazują inny paradoks. Otóż 2/3 badanych stwierdziło, że wie, iż ich zachowanie na stronach www jest monitorowane i zadeklarowali zupełną zgodę na to . O ile monitoring w internecie nie budzi żadnego sprzeciwu, o tyle monitoring w sklepach wywołuje negatywne emocje. Połowa badanych powiedziała, że nie wróciłaby do sklepu, gdzie byłaby śledzona, np. za pomocą kamer, rozpoznawania twarzy, map ciepła.

 Skąd nieufność do trackingu online?

* Poczucie kontroli. Klienci chcą mieć poczucie sprawczości, że to oni kształtują proces zakupowy. Monitoring offline jest mniej powszechny – mniej się go spodziewamy, więc występuje nie jako naturalny element funkcjonowania sklepu, ale coś niepokojącego, dodatkowego. Kiedy okazuje się, że w trakcie zakupów byliśmy śledzeni, nic już nie możemy z tym zrobić – czujemy się bezradni.

* Wiedza. Mamy już za sobą dużą debatę o bezpieczeństwie danych w sieci, prywatności, etc. Przez to, że te zagadnienia obiły się im o uszy, klienci czują, że to w porządku – że sprawa została przedyskutowana. Analogicznej debaty dotyczącej monitoringu offline jeszcze nie było.

* Zaufanie. Tym, co powstrzymuje klientów przed udostępnieniem danych jest lęk przed tym, jak zostaną wykorzystane. Czy udostępnisz je osobom trzecim? Jak dokładnie je wykorzystasz? Czy nie będziesz natrętny, niedyskretny, nachalny?

* Przyzwyczajenie. Potrzeba trochę czasu, by klienci oswoili się z nowymi rozwiązaniami.

* Drobne grzeszki. W internecie dokonujemy racjonalnych, zaplanowanych zakupów. Za to w offline pozwalamy sobie na więcej. Konsumenci 3 razy częściej dokonują impulsywnych zakupów w sklepach fizycznych niż online. Może więc dla klientów online jest dziedziną przemyślanych, sensownych zakupów, zaś offline sferą cienia? Może trzeba ich przekonać, że nie ma nic złego w małych występkach?

* Pytaj o pozwolenie. To najważniejsza zasada, szczególnie, gdy mówimy o metodach nowych. Dlatego niektóre z nich, jak beacony czy aplikacje mobilne, które domagają się od użytkownika zgody (pobrania i uruchomienia aplikacji) są bardziej akceptowalne. To co postrzega się czasem jako ich wadę (użytkownik musi je włączyć), w istocie jest zaletą (daje klientowi poczucie kontroli).

Zła personalizacja

Choć Marketing Automation jest świetnym narzędziem, bywa wykorzystywane źle, ze szkodą zarówno dla klienta, jak i dla ofertującego. Ze złą personalizacją mamy do czynienia, kiedy:

– opiera się o monitoring nieświadomego użytkownika,

– przetwarza jego dane w sposób, którego on nie rozumie bądź nie wyraził nań zgody – szczególnie, gdy je udostępnia innym,

– wywołuje poczucie winy (rekomendacje dostosowane do diety),

– budzi bolesne wspomnienia (np. chorób),

– jest niewprawnie przeprowadzona (zbyt częste, nachalne komunikaty, dużo dokładnych odwołań do wizyty klienta, co wywołuje efekt osaczenia).

Nie rób tego.

***

Czy Wasi klienci dzielą się z Wami opiniami o personalizacji i Marketing Automation?

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]