8 słów i zwrotów, które mogą zrujnować Twój marketing

Man with tape over his mouthO wadze języka w marketingu pisaliśmy, polecając Wam zastosowanie piramidy perswazji Alana Weissa w Lead Nurturing. Dziś przygotowaliśmy dla Was listę 8 słów i zwrotów, które mogą zrujnować komunikację. Czy często piszesz w stronie biernej? Czy przesadzasz z użyciem słowa „problem”, zaimka „nasz” lub przeczeń?  Zobacz, jak naprawić te błędy!

 

Podświadoma moc słów

Język, którym się posługujemy, nie zawsze jest kwestią świadomego wyboru. Często to właśnie w nim odkładają się nasze niewyartykułowane uczucia i emocje. Dlatego czasem powiemy „komorne” zamiast „czynsz”, mimo że oba słowa oznaczają opłatę za mieszkanie. To samo dzieje się na płaszczyźnie odbioru: „Kalkulator nie sprawia problemów” i „Kalkulator jest prosty w obsłudze” nie budzą tych samych skojarzeń.

Czy istnieją słowa zakazane?

Twój marketingowy słownik powinieneś dopasować do swoich klientów i oprzeć na testach. W jednych grupach docelowych np. słowa związane z walką i rywalizacją działają świetnie, w innych – nie.

Istnieje jednak baza słów, które z dużym prawdopodobieństwem zaszkodzą Twojemu biznesowi. Przedstawiamy je poniżej.

1. Problem

Na niektórych stronach to słowo pojawia się cały czas.

  • „W razie problemów, służymy wsparciem”, piszą konsultanci.
  • „Obsługa nie sprawia żadnych problemów”, głosi slogan.
  • „Rozwiąże wszystkie problemy”, kusi nagłówek newslettera.

Nadobecność tego słowa – niezależnie od kontekstu – wzbudzi w użytkowniku skojarzenie między produktem a kłopotem. Zamiast tego staraj się budować pozytywne skojarzenia. Pisz, że:

  • program jest prosty lub intuicyjny,
  • obsługa chętnie dzieli się wiedzą i odpowiada na pytania,
  • produkt usprawnia daną dziedzinę życia.

2. Prawdopodobieństwo lub przekonanie

Podczas dokonywania zakupu klient chce czuć, że podjął racjonalną decyzję w oparciu o sensowne przesłanki. To nie jest moment na spekulację czy dzielenie się przeczuciami, uczuciami i intuicjami. Twoim zadaniem jest przekonać klienta, że istnieją twarde, obiektywne przyczyny, dla których powinien u Ciebie kupić (choć sam proces zakupowy nie jest racjonalny, powinniśmy przedstawiać go jako taki). Dlatego unikaj słów takich jak:

  • Uważamy
  • Sądzimy
  • Wierzymy
  • Myślimy
  • Pewnie
  • Możliwe

Zastąp je konkretnymi danymi albo usuń. Budzą one jedynie niepewność.

3. Wata słowna

W szkole pisaliśmy wypracowania „na ileś stron” lub „na ileś słów”, co nauczyło nas rozpychać tekst na siłę, by osiągnął pożądaną objętość. W kolejnych latach życia – o ile nasza praca zawodowa związana jest z pisaniem – próbujemy się tego nawyku oduczyć.

Mowa o słowach i wtrąceniach typu:

  • Jakby
  • Nieco
  • Zasadniczo
  • W gruncie rzeczy
  • Innymi słowy

Dotyczy to również mnożenia synonimów. W takiej wacie gubią się ważne konkrety i cenne informacje, jakie masz do przekazania odbiorcom. Tekst jest przegadany, czytelnik się zniechęca. Nie bój się usuwać!

Podobnie rozbijaj bez żalu długie, złożone zdania na krótsze.

4. Strona bierna

Staraj się zamieniać ją na czynną. Porównaj:

  • Makaron „Dionizy” jest uważany za najlepszy w kraju (bierna)
  • 8,000 klientów uznało „Dionizego” za najlepszy w kraju (czynna)
  • Tysiące aplikacji może zostać zastąpione jednym programem (bierna)
  • Jeden program zastąpi tysiąc aplikacji (czynna)

Strony biernej używa się w dwóch celach:

– by dodać sztucznej powagi, oficjalności, urzędowego tonu pisanym tekstom,

– by ukryć realnego sprawcę czynności (brak precyzji).

Kiedy piszemy „Uznano nasz produkt za najlepszy” nie wiadomo, kto go uznał. Strona bierna pozwala nam budować zdania, w których brakuje konkretów, które udają poważny język, ale w istocie zawierają mało informacji.

Poza tym wydłuża niepotrzebnie zdania, zabija dynamikę i utrudnia czytanie.

5. My, nasze… ogarnij swój zaimek dzierżawczy!

Czytasz, czytasz i znajdujesz co chwilę:

  • nasz produkt,
  • nasze rozwiązania,
  • nasz system,
  • nasz pomysł,
  • nasza idea

Wiemy, że to Wasze! Świetnie, że identyfikujesz się ze swoim produktem, ale nie przesadzaj. Natłok zaimka „nasz” wywoła niemiłe wrażenie monotonii, skojarzenie z zamierzchłymi kanonami pisania i efekt skoncentrowania na nadawcy. Hej, jesteś tu dla klienta!

Postaraj się skupić na Ty: również w swoim języku.

6. Prawda i uczciwość

Dotyczy to zwrotów typu:

  • Prawdę mówiąc
  • Szczerze mówiąc
  • Tak naprawdę

Usuń je. Prowokują one pytanie „Jeśli teraz mówisz prawdę, to co mówiłeś przedtem?”. To typowy zapychacz, o których pisaliśmy w p. 3, który dodatkowo kwestionuje Twoją wiarygodność.

7. Przeczenia

Jeśli powiem Ci „Nie myśl o słoniu” (ale na serio, przestań myśleć o tym słoniu!), to co się stanie? No właśnie. Mózg nie do końca to wyłapuje. Przeczenia są okazją do świetnych, trochę ironicznych kampanii (np. opartych na chwycie „Nie czytaj tego!”, „Nie klikaj w to!”), ale przyjrzyj się swoim informacyjnym tekstom: czy znajdują się w nich przeczenia w stylu:

  • Nie wyrzucaj pieniędzy w błoto!
  • Już nigdy nie zaskoczy Cię deszcz!
  • Nie będziesz musiał już nigdy kupować ręczników papierowych!
  • Nie zawiedzie Cię!

Nadmiar przeczeń może przytłoczyć negatywnym przekazem, wydłuża zdania, jest nieintuicyjny w odbiorze i sprzyja budowaniu niepożądanych skojarzeń.

8. Oczekiwanie

Klienci są raczej rozpieszczeni. Klienci chcą raczej wszystkiego teraz, na raz. Dlatego zobacz, czy na Twojej stronie nie znajduje się zbyt dużo nawiązań do oczekiwania, które mógłbyś łatwo zastąpić dynamicznymi określeniami.

Przede wszystkim postaw na czas teraźniejszy. Zamiast:

  • Zaczekaj
  • Poczekaj chwilę
  • Zaraz otrzymasz

Używaj form czasu teraźniejszego:

  • Wysyłamy
  • Skierowaliśmy Twoje zamówienie….
  • Właśnie
  • Teraz

 

Unikanie powyższych 8 błędów sprawi, że Twoje teksty będą jaśniejsze, przejrzyste, łatwiejsze w odbiorze. Jednocześnie będą niosły pozytywny przekaz.

Jakie słowa czy maniery językowe dopisałbyś do naszej listy?

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]