Sekrety mistrzów prezentacji. Kompletny poradnik + darmowe programy

Hand reaching images streaming from the deepPrezentacje są nieodłączną częścią życia każdego marketera. Dobrze przygotowane  – hipnotyzują naszych słuchaczy i przekładają się na sprzedaż. Słabe nudzą, męczą i sprawiają, że jedyne, z czym odbiorcom kojarzy się nasz produkt, to pragnienie ucieczki. Każdy może nauczyć się świetnie je wygłaszać. Podpowiadamy, jak.

2 typy prezentacji

Czym innym jest prezentacja, która towarzyszy Twoim słowom (np. na konferencji czy podczas spotkania z klientem), a czym innym prezentacja samodzielna (np. taka, którą potem wrzucisz na stronę czy SlideShare). Nazwijmy je umownie prezentacją towarzyszącą i prezentacją samodzielną. Ta pierwsza jest tłem dla Twoich słów i Twojej osobowości. Ta druga przypomina raczej ebooka – jest nośnikiem właściwej treści. jej przyjrzymy się teraz bliżej.

Prezentacja samodzielna

Jest po prostu alternatywną dla bloga czy ebooka formą przedstawienia wiedzy. Charakteryzuje się dużą ilością wypunktować, wykresów, statystyk, liczb. Informacje mają być maksymalnie czytelne i skoncentrowane – ma nam starczyć jeden rzut oka na slajd, by złapać, w czym rzecz. W tym sensie tworzenie prezentacji samodzielnych przypomina tworzenie infografik.

Służy jako alternatywny nośnik treści (np. gdy chcemy zgłębić temat za szeroki na post na bloga, ale i za wąski na ebooka) i jest świetną bazą dla prezentacji towarzyszących.

Prezentacja towarzysząca

Jest niesamodzielna i towarzyszy Twojemu wystąpieniu. Sama, wrzucona na SlideShare, pozostaje niezrozumiała.

Kiedy wygłaszasz prezentację, potrzebujesz do niej TYLKO slajdów towarzyszących. Maja one stanowić tło dla Twojej wypowiedzi, zawierać najważniejsze informacje, liczby czy wykresy.

Jak zaplanować prezentację?We're having a super sale in this shop! (2)

Celem prezentacji jest zaangażowanie odbiorców.  Miernikiem Twojego sukcesu są pytania, które dostajesz po wystąpieniu. Ta idea powinna przyświecać Ci na każdym etapie pracy.

  1. Zacznij od zadania pytania:
    1. „W jaki sposób mój odbiorca może się do tego odnieść?”
    2. „W jaki sposób mój produkt może pomóc tym osobom?”
    3. Weź pod uwagę profil Twoich odbiorców (np. co innego zainteresuje przedsiębiorców, którym chcesz sprzedać produkt, a co innego dziennikarzy na konferencji prasowej.
  2. Zawrzyj dużo przykładów, konkretnych zastosowań – najlepiej z okolic zainteresowania Twoich słuchaczy. Konkretne przykłady pozwalają lepiej zrozumieć zagadnienie.
  3. Liczby i wykresy: złapiemy jej szybciej niż tekst.
  4. Użyj nawiązań do dzieł sztuki, popkultury, reklamy czy piosenki. Przez nieoczekiwanie skojarzenie (kto spodziewa się cytatu z piosenki Shakiry na konferencji o armaturze? ) wybijesz słuchaczy z monotonnego rytmu, odprężysz ich, rozbawisz, a dzięki temu lepiej Cię zapamiętają.
  5. Stwórz jasna mapę prezentacji: o czym po kolei będziesz mówić. Punkty muszą być precyzyjnie sforułowane i wynikać z siebie logicznie.
  6. Zawartośc slajdów a Twoje przemówienie to nie to samo. Rzutnik nie jest twoim prompterem, z którego czytasz i ewentualnie dodajesz coś od siebie.
  7. Skup się na 3 pomysłach/ ideach/ rozwiązaniach. Więcej może się okazać zbyt dużą ilośćią dla Twoich odbiorców.

Jak stworzyć slajdy?

Legendarne prezentacje? Oczywiście Steve Jobs. Sugestywne zdjęcie + minimum tekstu.

  1. Less is more: dotyczy szczególnie tekstu! Seth Godin mówi: max. 6 słów/ slajd. Radykalnie? Spróbuj!
  2. Poza cytatami nie zamieszczaj całych zdań – postaw na pojedyncze słowa – hasła, równoważniki zdań.
  3. Postaw na prostotę: przyjazne kolory, odpowiedni kontrast, proste fonty (i mała ich ilość), jasne tło.
  4. Nie używaj wbudowanych w program dźwięków (świstów towarzyszących przewijaniu slajdu, etc). Po prostu tego nie rób.
  5. Zainwestuj w piękne grafiki! Tu pisaliśmy, skąd pozyskać piękne i darmowe zdjęcia.

Darmowe programy do prezentacji

Znacie Prezi, PowerPointa i Keynote. Kochacie je lub nienawidzicie. To zerknijcie na nasze darmowe propozycje.

  • Open Office Impress: prosta, darmowa alternatywa dla Power Pointa, oparta na tej samej filozofii prezentacji (linearność, statyczne slajdy).
  • Haiku Deck: na iPady, stworzony do przygotowywania krótkich, prostych, minimalistycznych prezentacji. Urocze!
  • SlideDog: dla tych, którzy lubią łączyć różne media, a ich prezentacje zawierają zróżnicowaną treść (tekst, zdjęcia, wideo, muzyka).
  • PowToon: do tworzenia animowanych prezentacji. Interesujący!
  • Wink: świetny do tworzenia tutoriali. Podobny do PowerPointa, darmowy, wielojęzyczny.
  • Projeqt: do prezentacji opartych na zdjęciach, świetny, jeśli chcesz stworzyć klimat.
  • BrainShark: jego innowacyjność polega na możliwości wgrania głosu. Do prezentacji towarzyszącej Ci się to nie przyda, ale jeśli chcesz tworzyć materiały edukacyjne, dodanie głosu będzie świetnym rozwiązaniem.

 

Jak wygłosić porywającą prezentację?

Sposób, w jaki mówisz, jest ważniejszy niż Twoje slajdy.

Panuje przesąd, że trzeba się urodzić z charyzmą i łatwością przemawiania publicznie. To bzdura. Owszem, niektórym jest łatwiej, ale każdy może nauczyć się dobrego przemawiania. Grunt, żeby być przygotowanym.

  • Przećwicz prezentację ze stoperem. Zobacz, ile Ci zajmuje wygłoszenie, czy mieścisz się w przewidzianym czasie. Lepiej ją skrócić: organizatorzy będą wdzięczni, publiczność woli krótsze prezentacje, a Ty nie będziesz się stresować, widząc zniecierpliwione twarze. Szanuj czas innych.
  • Przećwicz prezentację przed lustrem. Możesz spróbować się nagrać. Czy nie mówisz niewyraźnie? Jak z Twoja mimiką? Tak, w trakcie tego ćwiczenia będziesz się czuł niezręcznie, ale oklaski dnia następnego wynagrodzą Ci trud z nawiązką.
  • Nie śpiesz się w trakcie. Lepiej mieć krótszą prezentację, niż ścigać się z czasem, cierpliwością organizatorów i zmęczeniem słuchaczy.
  • Mów z głowy, nie czytaj. Miej przygotowany precyzyjny plan i kluczowe pojęcia/ przykłady do kolejnych części (możesz mieć nawet napisany cały tekst: z wyróżnionymi nagłówkami poszczególnymi partiami i zaznaczonymi kolorem frazami, które chcesz zapamiętać), ale mów spontanicznie. Tak, Twoje „ych” i „wiecie Państwo” są lepsze niż mechaniczne czytanie.
  • Utrzymuj kontakt wzrokowy z publicznością. To pozwoli nawiązać kontakt, ośmieli słuchaczy do zadawania potem pytań, a także ukaże Cię jako silnego lidera/ liderkę, pewnego swoich słów.
  • Jeśli się zgubisz lub pomylisz, przyznaj się. Poproś o chwilę, wróć do notatek. Nie plącz się przez 10 minut, udając, że wszystko w porządku. Marnujesz czas i uwagę swoich słuchaczy, stresujesz się. Jesteś człowiekiem – masz prawo się pomylić i nikt nie będzie miał tego za złe. Irytować może raczej przydługa próba wybrnięcia z wpadki.
  • Przygotuj handout: dokument podsumowujący Twoje wystapienie, z danymi kontaktowaymi. Może to być ulotka. Pamiętaj, by słuchacz mógł zabrać sobie materialny ślad po Twojej prezentacji.

Najczęstsze błędy podczas prezentacji:

Przeładowana, zapisana drobnym drukiem prezentacja: nikt tego nie przeczyta (tym bardziej, że jednocześnie odbiorcy będą próbowali Cię słuchać – rozproszenie między dwiema aktywnościami sprawi, że nie złapią niczego.

Czytanie slajdów. To tak, jakbyś traktował słuchaczy jak dzieci, którym trzeba przeczytać slajdy, bo sami nie potrafią. Bardzo powszechna i bardzo irytująca praktyka.

Pośpiech. Nie lubisz wygłaszać prezentacji, czujesz się niepewnie, więc chcesz jak najszybciej skończyć. Chowasz sie w sobie, mruczysz do siebie, mówisz za szybko – po prostu chcesz mieć to z głowy. Wyjścia są dwa: poczuj się pewniej (np. przez ćwiczenia powyżej) albo oddeleguj kogos innego do tej pracy.

Przesadzanie z rozśmieszaniem i luzowaniem atmosfery. Dobrze rzucić żartem, dobrze porównać Twój produkt do czegoś nieoczekiwanego, ale nie pozwól, by żywioł komiczny zagarnął Twoja prezentację. Pamiętaj: sprzedajesz produkt, nie robisz stand-up. Twoi odbiorcy mogą zapamiętać Twoje żarty, ale zapomnieć, o czym właściwie mówiłeś.

Nadmiar efektów. Krótki filmik? Świetnie. Ale fruwające slajdy, migające litery, wjeżdżające zdania sprawią, że Twój użytkownik poczuje się jak na karuzeli. Będzie mu trudno odczytać i zapamiętać informacje (bo zbyt krótko będą się wyświetlać).

Lubisz wygłaszać prezentacje? Jakiego narzędzia najczęściej używasz?

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

SALESmanago prezentuje pakiet startowy modułowej platformy do zarządzania zaangażowaniem klientów. Cel: przeciwdziałanie fragmentacji rynku martech i wsparcie w skalowaniu biznesów e-commerce w Europie.
SALESmanago prezentuje pakiet startowy modułowej platformy do zarządzania zaangażowaniem klientów. Cel: przeciwdziałanie fragmentacji rynku martech i wsparcie w skalowaniu biznesów e-commerce w Europie.

    Nowy pakiet startowy, skierowany przede wszystkim do średniej wielkości firm, oferuje spersonalizowane ścieżki zakupowe, zapewniając średnio 20-krotny zwrot z inwestycji w ciągu 30 dni. Firma wprowadza nowatorskie rozwiązania, w tym automatyzację zadań w wielu kanałach oraz model wzrostu dostosowany do różnych etapów rozwoju firm e-commerce. Z uwagi na wzrost liczby narzędzi martech o […]