33 darmowe źródła wiedzy dla marketerów (sprawdzone!)

Closed book and loupe on it.Marketerzy muszą radzić sobie z ogromną ilością wiedzy: ciągle się kształcić, ale i starannie oddzielać wartościowe źródła wiedzy od plew. Skąd czerpać naprawdę instruktywne i inspirujące informacje?

Jeśli też zmagacie się z tym problemem, przygotowaliśmy listę najlepszych darmowych źródeł wiedzy dla marketerów (czasem wymagana rejestracja). Aby ułatwić poszukiwania, podzieliliśmy źródła tematycznie i uwzględniliśmy różne formy edukacyjnych treści: teksty (posty, ebooki), webinary, filmy, dzięki czemu bez kłopotu znajdziecie nie tylko interesujący Was obszar, ale i najlepiej przyswajalną formę podawczą.

Większość z nich jest po angielsku, jednak zawarliśmy też kilka polskich stron, o których warto pamiętać.

Podstawy digital marketingu

Practical Ecommerce: wszystko o zarządzaniu i promowaniu ecommerce, w tekstach i webinarach. Bardzo konkretne i precyzyjne.

Alison: na Alison nauczysz się wszystkiego: od jogi po niemiecki. Między jednym a drugim zalicz kursy z marketingu. Forma wideo, wymagana rejestracja. Nierzadko są to nagrania kursów akademickich.


Stwórz z nami Buyer Persona. Pobierz darmowego ebooka


Udemy: są tu kursy darmowe i płatne, możesz przefiltrować po dziale i cenie, by wygodnie znaleźć to, co Cię interesuje (wyszukaliśmy dla Ciebie 65 darmowych o marketingu –  w linku). Istnieje także polski serwis działający na podobnej zasadzie – Infolia.

Coursera: działa podobnie. Ucz się wszystkiego, w tym marketingu, za darmo. Każdy kurs jest świetnie opracowany – sylabusy, bibliografia, etc.

Podcasty od American Marketing Association: sporo zróżnicowanych materiałów i szerokie spektrum tematów. Jeśli szukasz czegoś do słuchania w trakcie biegania, tu na pewno coś znajdziesz.

Stanford – kursy przedsiębiorczości: Uniwersytet Stanforda ma zachwycającą ofertę kursów on-line – odsyłamy w linku do „kącika przedsiębiorcy”, ale i inne materiały robią wrażenie. Profesjonalizm, ekspercka wiedza i świetna forma.

Content marketing, Copywriting

Copyblogger: artykuły, ebooki o webinary, kompleksowo podejmujące tematykę pisania w internecie. Dowiesz się wszystkiego: od tego, jak poprawić swój styl po optymalizację pod wyszukiwarki. Jeśli chcesz więc popracować nad swoim piórem (swoją klawiaturą?), zakop się w ich materiałach. Znajdziesz tam coś dla siebie, niezależnie od tego, czy jesteś początkującym adeptem marketingu treści czy mistrzem copywritingu.  Wymaga rejestracji.

Content Marketing Institute: instytut oferuje dużo analiz, raportów oraz konkretnych porad i obejmują całe spektrum działań związanych z tworzeniem treści. Artykuły, webinary, podcasty, eventy (te ostatnie już płatne).

Po polsku:

Content King: o pisaniu w internecie, social media i ogólnie marketingu digital.

Social media

Blogów i portali o tej tematyce jest naprawdę sporo! My polecamy Wam serdecznie szczególnie dwa, najbardziej klasyczne:

Razor Social

Social Media Examiner

Po polsku:

Why so social: dużo konkretów, zawsze aktualnie i w punkt.

Social Press: obszernie, wyczerpująco, z dużym naciskiem na praktyczne zastosowanie narzędzi.

Pijaru Koksu: świetne pióro, spore doświadczenie, imponująca wiedza. Konkrety i inspiracje, a do tego regularne podsumowania tygodnia, więc nic Wam nie umknie.

Trendy, inspiracje

Trendwatching: raporty o najnowszych trendach – wyczerpujące, oparte na profesjonalnie prowadzonych badaniach, wskazujące najnowsze zjawiska. My zainspirowaliśmy się jednym z nich we wpisie o konsumpcji postdemograficznej. Przydatne, gdy chcesz zyskać szerszą perspektywę. Pobranie raportu wymaga rejestracji.

Alexis Madrigal: codzienny newsletter z  porcją ok. 5 dobrych linków o technologiach, innowacjach i komunikacji. Lubimy, bo newlsetter jest minimalistyczny i czysty, niezawalony linkami czy banerami. Poznaliśmy dzięki spotkaniu z Lisą Nirell i bardzo polubiliśmy.

Seth Godin: dla jednych guru, dla innych Paulo Coelho marketingu. Pisze krótkie, aforystyczne wpisy, codziennie. Można dostawać je przez newsletter. Jeśli Was przekona Seth, znajdziecie bez problemu jego książki bądź płatne kursy online.

MIT Technology Review: blog MIT o innowacjach technologicznych.

Fast Company: dużo tekstów o nowych biznesach (w tym ekscentrycznych, jak koszulki z materiału, który się nie brudzi albo pisanie poezji na eventach za pieniądze). Masa pomysłów i inspiracji.

Podcast Freekonomii: pokochaliśmy.

TED Talks: przedstawiać nie trzeba. W linku te dotyczące marketingu.

Po polsku:

Paweł Tkaczyk: blog o opowiadaniu historii – inspirujący, ekspercki i pięknie napisany.

Marketing przy kawie: marketingowe newsy, analizy i case studies.

Dane, statystyki, raporty, analizy

Marketing Profs: łączą analizy z perspektywą praktycznych zastosowań.

Marketing Sherpa: szeroki zakres badań, niektóre materiały (w tym kursy online) płatne.

Econsultancy: wszystko, co powinieneś wiedzieć o prowadzeniu firmy w sieci.

Know This: kejsy, analizy, kursy, słowniczek… Róg obfitości!

Technologia marketingu i analityka

Datafloq: agregat wiedzy o big data – dobre, wartościowe posty oraz płatny kurs online.

KISSmetrics: blog o analityce marketingu. Gęste, pisane przez praktyków. Choć to blog firmowy, spodziewajcie się najwyższej jakości!

Marketing Tech Blog: dużo newsów, głównie teksty. Zwróćcie uwagę na fajne recenzje różnych narzędzi, w tym darmowych.

ChiefMarTec: Scott Brinker wyczerpująco o tym, jak technologia zmienia marketing. Ma bardziej eksperckie, naukowe podejście, więc znajdziecie tu insighty, prognozy, analizy najwyższej próby.

Po polsku:

Marketing Automation blog: zaglądajcie też do nas :)

 

Dorzucajcie swoje typy w komentarzach: gdzie zaglądać po soczystą wiedzę?

Przeczytaj tez nas post 42 darmowe narzędzia dla marketerów

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]