Czy klienci przekazują Ci dane za darmo?

thoughtful boy bit his lipMówi się, że dane są jak ropa (tak wartościowe), jak ruda (bo wymagają oczyszczenia, żeby stały się użyteczne), ale tak naprawdę dane są jak okruszki chleba.

W bajce o Jasiu i Małgosi biedni rodzice chcą zostawić dzieci w lesie, ale sprytne dzieciaki zabierają ze sobą chleb i krusząc go, znaczą drogę do domu. Zostawiają po sobie ślady, by osiągnąć konkretny cel: zaspokoić potrzebę bezpieczeństwa. Tak samo Twój klient zostawia okruszki – swoje dane – świadomie i celowo.

Dlatego jeśli monitorujesz zachowania swoich klientów musisz wiedzieć, iż to oni dobrowolnie oferują Ci swoje dane – licząc na coś w zamian.

Konsument nie jest już dzieckiem

Klienta długo traktowano jak dziecko: kogoś biernego, zależnego w sytuacji biznesowej od sprzedawcy, posiadającego mniejszą wiedzę i kompetencje (w związku z czym łatwo było nad nim zyskać przewagę: skusić, naciągnąć, podkolorować rzeczywistość, zdezorientować długim regulaminem czy rozpieścić bonusami). To zmieniło się bezpowrotnie. Wraz z powszechnym i mobilnym dostępem do sieci (czyli do informacji) oraz wzrostem konkurencji na rynku uprzywilejowana pozycja sprzedawcy stała się pieśnią przeszłości.

Klient jako baśniowy Jaś: samodzielny i sprytny

Jeśli klient przypomina dziecko, to raczej bohatera baśni: sprytnego, zaradnego Jasia, który potrafi przechytrzyć dorosłych i zadbać o swój interes – czy będzie nim przetrwanie w ciemnym lesie, czy upolowanie butów do biegania za 100 zł. Chętnie rusza on w nieznane, szuka nowej wiedzy, eksploruje … i niczego się nie boi.

Nowoczesny klient nie boi się pytać ani nawet pogrozić sprzedawcy. Chce kontrolować 70% procesu zakupowego i nie pozwala, by podejmować za niego decyzje.

Prawdziwy dialog

Wielu marketerom trudno jest wyjść z tradycyjnego nastawienia i zobaczyć realnie w kliencie partnera do rozmowy. Ale nowy model komunikacji jest mniej hierarchiczny, a bliższy wymianie: nasz klient ma wiedzę, coraz częściej jest ekspertem, potrafi nam zaoferować dużo więcej niż pieniądze. Na przykład dane, które pozwolą nam lepiej adresować komunikację marketingową i usprawnić produkt.

Dane stają się walutą

Klient wyruszając w podróż ku zaspokojeniu swojej potrzeby sypie za sobą kawałki chleba. Wskazuje w ten sposób drogę, którą przebywa – możemy go śledzić, zobaczyć, którędy podąża i wykorzystać te wiedzę do komunikacji czy usprawniania funkcjonalności produktu. Nie robi tego jednak przypadkowo czy bezwiednie – wie, co może osiągnąć. Ten trend jeszcze się zradykalizuje – z upowszechnieniem wearables i rozwiązań internetu rzeczy, które dostarczą nowych dróg zbierania informacji.

Za dostęp do danych dajemy klientom korzyści – zarówno materialne, jak i niematerialne:

  • Zniżki („- 50 zł za zapis do newslettera”),
  • Bonusy („Wypełnij ankietę, by otrzymać….”),
  • materiały premium („Aby pobrać ebooka…”, „Aby zarejestrować się na darmowy event…”),
  • wygodę spersonalizowanej oferty, dopasowanej do ich potrzeb,
  • poczucie sprawczości (analityka zachowań lub otrzymywany feedback prowadzi do wprowadzenia zmian, np. dodanie opcji zakupu bez zakładania konta)

W ten sposób dane naszych klientów staja się walutą.

Świadomi swoich praw klienci znają wartość swoich danych i chcą je wymienić na konkretne dobro czy ułatwienie.

Jakie dane są cenne?

Dla marketera – te, które może wykorzystać. Najważniejsze będzie więc zdobycie informacji wzbogacających naszą wiedzę o procesie zakupowym, sposobie korzystania z produktu (częstotliwość, ile osób z niego korzysta, z czym jest używany, co towarzyszy użytkowaniu), okolicznościach zakupów.

Jak zbierać dane?

Ilość narzędzi do monitoringu zwiększa się. Możesz korzystać z kilku opcji:

  • Monitoring zachowań na stronie, w tym analityka oglądalności przez Web Beacony
  • Monitoring zachowań w aplikacji mobilnej, w tym check-iny, geolokalizacja
  • Komunikacja między beaconami i aplikacją mobilną: badamy obecność klienta w sklepie stacjonarnym i jego zachowanie w nim,
  • Wearables, internet rzeczy, podłączone samochody: to wciąż pieśń przyszłości, ale najwyższa pora zastanowić się nad możliwym wykorzystaniem IoT w Twojej branży (przeczytaj naszego ebooka o IoT dla marketerów).

 Porady: czy jesteś gotów na zmianę?

  1. Zadbaj o bezpieczeństwo danych. To podstawowa troska klientów.
  2. Przygotuj narzędzia do zbierania danych o klientach – marketerzy coraz więcej inwestują w software
  3. Oznacza to również inwestycję w ludzi: sam software nic nie da, potrzebni są specjaliści, którzy potrafią je interpretować i wyciągać wnioski
  4. Wiedz, jakie dane mogą być dla Ciebie użyteczne.
  5. Znaj ograniczenia Big Data: dane pokazują nam korelacje, ale nie wynikanie. Innymi słowy, nie odpowiedzą na pytanie „dlaczego”, ale wskażą, że dane zjawisko często współwystępuje z innym. Jak żadne narzędzie, Big Data nie jest uniwersalną odpowiedzią na wszystko.
  6. Wiedz, że dane dostajesz za coś, w ramach wymiany, a nie za darmo. Twoi klienci nie zostawiają ich z niewiedzy, ale są świadomi swoich praw i oczekują, że skoro badasz ich zachowanie, to będziesz oferować spersonalizowaną ofertę oraz premiował odbiorców przekazujących dane. Czy wiesz już, w jaki sposób?

Jeśli monitorujesz zachowania klientów, zapytaj sam siebie „Co oferuję w zamian?”. I spójrz uczciwie na odpowiedź – Twoi klienci prędzej czy później też ją poznają.

 

Dowiedz się więcej:

Co klienci naprawdę myślą o automatyzacji – statystyki

Czy inwestować w luksusową obsługę klienta?

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]