10 błędów polskich startupów. „Przedsiębiorczość zorganizowana” Arkadiusza Skuzy

businessman born from an eggUSA: ziemia obiecana start-upów, doskonała gleba dla rozwoju przedsiębiorczości i kreatywności jednostki. Europejczycy spoglądają na Stany z zazdrością i tęsknotą, a nierzadko pakują do plecaka swój wypieszczony pomysł, by szukać szczęścia (i inwestorów) w Dolinie Krzemowej. Dlaczego tak często im nie wychodzi? Czemu świetne pomysły, kreatywne rozwiązania i nowatorskie projekty nie przekształcają się w ważnych biznesowych graczy na globalnym rynku? Odpowiada na to pytanie Arkadiusz Skuza w swojej nowej książce „Przedsiębiorczość zorganizowana”, pełnej praktycznych porad dla startupowców.

 

Pośród nich znajdziecie wykaz najczęstszych pomyłek, które kosztują masę pieniędzy, hamują rozwój i oddalają od upragnionego celu. Zobacz, czego się wystrzegać.

  1. Jedziesz do ZOO: czyli turystycznie. Masz pomysł i jedziesz do Stanów znaleźć inwestora. Z kim dokładnie masz się spotkać? Czy prześledziłeś historie jego inwestycji? Czy wiesz, jaką dokładnie korzyści możesz zaoferować? Wielu start-upowców jedzie do Stanów jak na zwiedzanie – spotykają się z różnymi ludźmi, bez ładu i składu, nie wiedząc, co chcą osiągnąć. To tylko strata pieniędzy.
  2. Nieprzygotowanie do rozmów. Czy przed rozmową z inwestorami masz przygotowane KPI, cele, kosztorys, biznesplan? Takie spotkanie wymaga dużo czasu, analiz, wysiłku całej ekipy, pociąga też koszty (związane np. z zatrudnieniem firmy doradczej). Przedstaw też korzyść dla inwestora: Twoja wizja nie wystarczy.
  3. Nie szanujesz innych. Aby Twój pomysł mógł się rozwinąć, potrzebujesz innych, szczególnie tych, którzy mogą Ci pomóc, osób, które przeszły podobną drogę, co Ty, konfrontowały się z takim problemem i znalazły rozwiązanie. Nie traktuj jednak ich eksperckiego doświadczenia jak czegoś, co możesz zostać za darmo. Płać za wiedzę: postaw obiad lub kawę, wynajmij firmę doradczą.
  4. Zwlekasz z ogłoszeniem dzieła światu. Faza pracy na gotowym prototypie i testowania jest najbardziej płodna. Często demonizujemy ten proces (że klienci zaleją nas krytycyzmem, że inwestorzy się obrażą, że się ośmieszymy). Pod płaszczykiem perfekcjonizmu skrywamy lęk. Ale to właśnie feedback od realnych użytkowników pozwoli Ci stworzyć dobry produkt, który potem pokochają klienci. Nie wierz w to, że sam ze swoim zespołem doznasz objawienia i pokażesz publiczności idealne dzieło. Nie – doskonałość powstaje w toku interakcji z rzeczywistymi użytkownikami, testów, recenzji.
  5. Nie jesteś sprzedawcą: mówisz sobie, że jesteś tylko inżynierem, programistą, projektantem. Nie, ja nie sprzedaję. Nie, ja będę miał od tego ludzi, jak już znajdę kasę. Takie założenie to błąd. Jesteś sprzedawcą: musisz sprzedać komuś swój pomysł, co wymaga nieco innego nastawienia. Da się tego nauczyć.
  6. Sarkasz na publiczne pieniądze i dofinansowania. Skuza podkreśla, że w USA strategia finansowania i tradycja przedsiębiorczości jest inna, skupiona bardziej na kapitale prywatnym, zaś w Europie istnieje więcej możliwości finansowania publicznego. Uszanuj te różnice i bądź jak wojownik ninja: wykorzystuj wszystko, co masz pod ręką, dla swojego sukcesu. Ale wiedz też, że publiczne fundusze rządzą się innymi prawami niż prywatne źródła finansowania (np. przeznaczane na badania i rozwój, a to nie to samo co cele komercyjne; obsługują je urzędnicy, nie przedsiębiorcy, etc). Nie obrażaj się na publiczne pieniądze (np. z funduszy europejskich, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości czy Narodowego Centrum Badań i Rozwoju), ale znaj ich możliwości. Łącz mądrze prywatne i publiczne źródła finansowania.
  7. Lekceważysz bariery psychologiczne. Powodem porażki wielu przedsiębiorstw jest wypierany, nieprzepracowywany lęk przed zmianą, nowością czy konfrontacją. Często drobiazgowe dopieszczanie projektu jest niczym innym jak maską strachu przed upublicznieniem dzieła. Poznaj swoje strachy i okiełznaj je.
  8. Myślisz, że innowacja = zysk: Przedsiębiorcy nie chodzi o świetny, nowatorski czy przełomowy projekt. Chodzi mu o strategię zarobienia – pragnie skomercjalizować pomysł, spieniężyć go. Początkujący start-upowcy często mylą te 2 obszary (jakość samego projektu i jego wartość komercyjną), przez to też często lekceważą proces kształtowania ceny.
  9. Nie wiesz, ile jest wart jest Twój pomysł: Zachowuj się, jakbyś miał dziś sprzedać swoją firmę: komu i dlaczego mógłbyś ją sprzedać? Jaka dokładnie jest Twoja wartość dodana? Zasadza się ona na patencie, dostępie do jakiegoś zasobu, zespole? Pozwala to patrzeć realistycznie na swoją sytuację.
  10. Zniechęcają Cię porażki: no cóż, w takim razie nie możesz liczyć na szczególne sukcesy. Do nich bowiem dąży się przez konsekwencję i upór, przezo_okladkaktóre są niczym innym jak sposobami radzenia sobie z odmową czy porażką. Krytyka może być świetnym źródłem informacji i wsparcia. Traktuj ją jako cenny feedback, nie personalny atak.

 

Pamiętaj, młody start-upowcu: miej jasną wizję, precyzyjne wyliczenia, rób research i bądź odważny.

 

„Przedsiębiorczość zorganizowana” Arkadiusza Skuzy: recenzja

To dobra pozycja dla start-upowców, którzy chcą nauczyć się działać w środowisku międzynarodowym, na rynku globalnym. Zawiera praktyczne wskazówki dotyczące sytuacji przedsiębiorczości w Polsce i tego, jak działać w tym konkretnym kontekście. Autor łączy sprawnie porady dotyczące prowadzenia negocjacji z inwestorem czy asertywności z precyzyjnymi wytycznymi pisania teasera. Z każdej strony tej książki bije optymizm, wiara w samą formułę start-upów (w przewagę młodych, dynamicznych, elastycznych i twórczych nad wielkimi korporacjami) oraz w to, że da się je robić w Polsce – na innym niż ich macierzysty gruncie. Jeśli dzielisz te przekonania, sięgaj po „Przedsiębiorczość zorganizowaną”.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

SALESmanago prezentuje pakiet startowy modułowej platformy do zarządzania zaangażowaniem klientów. Cel: przeciwdziałanie fragmentacji rynku martech i wsparcie w skalowaniu biznesów e-commerce w Europie.
SALESmanago prezentuje pakiet startowy modułowej platformy do zarządzania zaangażowaniem klientów. Cel: przeciwdziałanie fragmentacji rynku martech i wsparcie w skalowaniu biznesów e-commerce w Europie.

    Nowy pakiet startowy, skierowany przede wszystkim do średniej wielkości firm, oferuje spersonalizowane ścieżki zakupowe, zapewniając średnio 20-krotny zwrot z inwestycji w ciągu 30 dni. Firma wprowadza nowatorskie rozwiązania, w tym automatyzację zadań w wielu kanałach oraz model wzrostu dostosowany do różnych etapów rozwoju firm e-commerce. Z uwagi na wzrost liczby narzędzi martech o […]