10 błędów polskich startupów. „Przedsiębiorczość zorganizowana” Arkadiusza Skuzy

businessman born from an eggUSA: ziemia obiecana start-upów, doskonała gleba dla rozwoju przedsiębiorczości i kreatywności jednostki. Europejczycy spoglądają na Stany z zazdrością i tęsknotą, a nierzadko pakują do plecaka swój wypieszczony pomysł, by szukać szczęścia (i inwestorów) w Dolinie Krzemowej. Dlaczego tak często im nie wychodzi? Czemu świetne pomysły, kreatywne rozwiązania i nowatorskie projekty nie przekształcają się w ważnych biznesowych graczy na globalnym rynku? Odpowiada na to pytanie Arkadiusz Skuza w swojej nowej książce „Przedsiębiorczość zorganizowana”, pełnej praktycznych porad dla startupowców.

 

Pośród nich znajdziecie wykaz najczęstszych pomyłek, które kosztują masę pieniędzy, hamują rozwój i oddalają od upragnionego celu. Zobacz, czego się wystrzegać.

  1. Jedziesz do ZOO: czyli turystycznie. Masz pomysł i jedziesz do Stanów znaleźć inwestora. Z kim dokładnie masz się spotkać? Czy prześledziłeś historie jego inwestycji? Czy wiesz, jaką dokładnie korzyści możesz zaoferować? Wielu start-upowców jedzie do Stanów jak na zwiedzanie – spotykają się z różnymi ludźmi, bez ładu i składu, nie wiedząc, co chcą osiągnąć. To tylko strata pieniędzy.
  2. Nieprzygotowanie do rozmów. Czy przed rozmową z inwestorami masz przygotowane KPI, cele, kosztorys, biznesplan? Takie spotkanie wymaga dużo czasu, analiz, wysiłku całej ekipy, pociąga też koszty (związane np. z zatrudnieniem firmy doradczej). Przedstaw też korzyść dla inwestora: Twoja wizja nie wystarczy.
  3. Nie szanujesz innych. Aby Twój pomysł mógł się rozwinąć, potrzebujesz innych, szczególnie tych, którzy mogą Ci pomóc, osób, które przeszły podobną drogę, co Ty, konfrontowały się z takim problemem i znalazły rozwiązanie. Nie traktuj jednak ich eksperckiego doświadczenia jak czegoś, co możesz zostać za darmo. Płać za wiedzę: postaw obiad lub kawę, wynajmij firmę doradczą.
  4. Zwlekasz z ogłoszeniem dzieła światu. Faza pracy na gotowym prototypie i testowania jest najbardziej płodna. Często demonizujemy ten proces (że klienci zaleją nas krytycyzmem, że inwestorzy się obrażą, że się ośmieszymy). Pod płaszczykiem perfekcjonizmu skrywamy lęk. Ale to właśnie feedback od realnych użytkowników pozwoli Ci stworzyć dobry produkt, który potem pokochają klienci. Nie wierz w to, że sam ze swoim zespołem doznasz objawienia i pokażesz publiczności idealne dzieło. Nie – doskonałość powstaje w toku interakcji z rzeczywistymi użytkownikami, testów, recenzji.
  5. Nie jesteś sprzedawcą: mówisz sobie, że jesteś tylko inżynierem, programistą, projektantem. Nie, ja nie sprzedaję. Nie, ja będę miał od tego ludzi, jak już znajdę kasę. Takie założenie to błąd. Jesteś sprzedawcą: musisz sprzedać komuś swój pomysł, co wymaga nieco innego nastawienia. Da się tego nauczyć.
  6. Sarkasz na publiczne pieniądze i dofinansowania. Skuza podkreśla, że w USA strategia finansowania i tradycja przedsiębiorczości jest inna, skupiona bardziej na kapitale prywatnym, zaś w Europie istnieje więcej możliwości finansowania publicznego. Uszanuj te różnice i bądź jak wojownik ninja: wykorzystuj wszystko, co masz pod ręką, dla swojego sukcesu. Ale wiedz też, że publiczne fundusze rządzą się innymi prawami niż prywatne źródła finansowania (np. przeznaczane na badania i rozwój, a to nie to samo co cele komercyjne; obsługują je urzędnicy, nie przedsiębiorcy, etc). Nie obrażaj się na publiczne pieniądze (np. z funduszy europejskich, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości czy Narodowego Centrum Badań i Rozwoju), ale znaj ich możliwości. Łącz mądrze prywatne i publiczne źródła finansowania.
  7. Lekceważysz bariery psychologiczne. Powodem porażki wielu przedsiębiorstw jest wypierany, nieprzepracowywany lęk przed zmianą, nowością czy konfrontacją. Często drobiazgowe dopieszczanie projektu jest niczym innym jak maską strachu przed upublicznieniem dzieła. Poznaj swoje strachy i okiełznaj je.
  8. Myślisz, że innowacja = zysk: Przedsiębiorcy nie chodzi o świetny, nowatorski czy przełomowy projekt. Chodzi mu o strategię zarobienia – pragnie skomercjalizować pomysł, spieniężyć go. Początkujący start-upowcy często mylą te 2 obszary (jakość samego projektu i jego wartość komercyjną), przez to też często lekceważą proces kształtowania ceny.
  9. Nie wiesz, ile jest wart jest Twój pomysł: Zachowuj się, jakbyś miał dziś sprzedać swoją firmę: komu i dlaczego mógłbyś ją sprzedać? Jaka dokładnie jest Twoja wartość dodana? Zasadza się ona na patencie, dostępie do jakiegoś zasobu, zespole? Pozwala to patrzeć realistycznie na swoją sytuację.
  10. Zniechęcają Cię porażki: no cóż, w takim razie nie możesz liczyć na szczególne sukcesy. Do nich bowiem dąży się przez konsekwencję i upór, przezo_okladkaktóre są niczym innym jak sposobami radzenia sobie z odmową czy porażką. Krytyka może być świetnym źródłem informacji i wsparcia. Traktuj ją jako cenny feedback, nie personalny atak.

 

Pamiętaj, młody start-upowcu: miej jasną wizję, precyzyjne wyliczenia, rób research i bądź odważny.

 

„Przedsiębiorczość zorganizowana” Arkadiusza Skuzy: recenzja

To dobra pozycja dla start-upowców, którzy chcą nauczyć się działać w środowisku międzynarodowym, na rynku globalnym. Zawiera praktyczne wskazówki dotyczące sytuacji przedsiębiorczości w Polsce i tego, jak działać w tym konkretnym kontekście. Autor łączy sprawnie porady dotyczące prowadzenia negocjacji z inwestorem czy asertywności z precyzyjnymi wytycznymi pisania teasera. Z każdej strony tej książki bije optymizm, wiara w samą formułę start-upów (w przewagę młodych, dynamicznych, elastycznych i twórczych nad wielkimi korporacjami) oraz w to, że da się je robić w Polsce – na innym niż ich macierzysty gruncie. Jeśli dzielisz te przekonania, sięgaj po „Przedsiębiorczość zorganizowaną”.

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]