10 najczęściej zadawanych pytań o Marketing Automation

frequently asked question - FAQWdrożenie Marketing Automation zmienia firmę. Dostarcza masy nowych informacji, skłania zespół do skupienia i lepszego planowania, zapewnia przestrzeń dla pracy analitycznej i kreatywnej przez automatyzację mechanicznych, żmudnych zadań. Poznasz lepiej swojego klienta!

Boisz się zmiany? Jeśli dzielisz przed-wdrożeniowe wątpliwości i szukasz odpowiedzi, znalazłeś się we właściwym miejscu. Dowiedz się, czy Twoja firma jest gotowa na automatyzację, jak zadziała ona w wypadku małego czy niszowego biznesu i czy platforma nie okaże się zbyt skomplikowana.

1 Czy moja firma jest gotowa na wdrożenie Marketing Automation?

Tak, jeśli spełnia 3 warunki:

  • masz przemyślaną strategię pozyskiwania leadów oraz rozwoju firmy,
  • masz zasoby, by realizować ten plan oraz regularnie dostarczać treści,
  • obserwujesz stabilny napływ leadów.

Pamiętaj, że automatyzacja marketingu to zestaw narzędzi: to Ty musisz mieć wiedzę oraz pomysł.

2 Czy jest sens wprowadzać rozwiązania MA w małym, niszowym biznesie?

Tak. Dlaczego?

  1. Odciąży Cię w mechanicznych zadaniach, dając Ci czas na twórczą pracę nad nowymi rozwiązaniami,
  2. Przygotuje Cię na rozwój: Twój biznes nie będzie długo tkwił w tym samym punkcie. Czeka Cię etap napływu większej ilości klientów, twardszej rywalizacji z konkurencją, która pojawi się w Twojej bezpiecznej niszy, większego zróżnicowania odbiorców,
  3. Nie będzie kosztować wiele – np. w SALESmanago rozliczasz się od ilości kontaktów w bazie.

3 Czy stać mnie na rozwiązanie klasy Marketing Automation?

Przede wszystkim przetestuj platformę MA. Wiele z nich oferuje darmowy okres próbny, który pozwoli Ci ocenić realistycznie, ile będzie Cię kosztować wdrożenie. Czy Twoja ekipa da sobie z tym radę, czy też konieczne będzie zatrudnienie dodatkowej osoby? W jaki sposób automatyzacja usprawni pracę zespołu? Jakie zajęcia im odejmie, a jakie doda?

Pamiętaj też o uzależnieniu ceny od ilości kontaktów – dla mniejszych firm z mniejszą liczbą klientów system jest widocznie tańszy.

PS. A tu znajdziesz garść statystyk na temat tego, dlaczego nie stać Cię na lekceważenie Marketing Automation :)

4 Ile zajmie mi wdrożenie systemu?

  1. Etap podstawowy: 1 – 2 miesiące
  2. Etap średniozaawansowany: 2 – 4 miesiące
  3. Etap zaawansowany: 4 – 6 miesięcy

(dane na podstawie deklaracji naszych klientów).

5 Czy potrzebuję innej analityki niż Google Analytics?

Tak – monitoring indywidualnych kontaktów i monitoring oferowany przez GA to zupełnie inne obszary. Analytics oferuje Ci ogląd w skali makro, przydatny np. do oceny skuteczności kampanii czy optymalizacji strony.

Z kolei analityka platformy Marketing Automation daje Ci również wiedzę w skali mikro (np. o zachowaniu poszczególnych klientów), możliwość automatycznego wykorzystania tej wiedzy do konkretnych działań marketingowych oraz wygodną wymianę danych z działem sprzedaży.

6 Czy wdrożenie Marketing Automation zmniejszy ilość pracy działu marketingu?

Odpowiemy całkowicie szczerze: nie. Automatyzacja nie oznacza działania na autopilocie: nie jest tak, że ustalasz reguły i system sam robi marketing.

Marketing Automation oznacza bardziej uporządkowaną i przejrzystą pracę działu, możliwość monitorowania skuteczności działań oraz zmianę trybu pracy. Zespół będzie więcej zajmował się analityką, budowaniem obrazu klienta, ustalaniem reguł automatyzacji oraz pracą koncepcyjną i kreatywną. Sporo mechanicznych działań zostanie im odjęte.

7 Czy moja komunikacja zacznie brzmieć mechanicznie?

Czasem utożsamia się automatyzację marketingu z nawałem spamu – nieautentycznych, mechanicznych wiadomości, które nie wiążą się z żadną realną wartością dla odbiorcy, albo z wzbudzaniem w użytkowniku poczucia bycia obserwowanym („Wczoraj o 17 przeglądałeś nasz katalog kaloszy, szczególną uwagę zwracając na poniższe modele…”).

Nie musi tak być. Platforma nie przejmuje Twojej komunikacji – to wciąż Ty definiujesz jej treść oraz częstotliwość wysyłek. O ile sam nie ustalisz niepokojących reguł ani nie połączysz ich z fatalnymi tekstami, nie ma szans na uzyskanie niepożądanego efektu.

Nie wystraszysz klientów (o ile nie będziesz chciał)!

8 Czy system nie okaże się zbyt skomplikowany?

Możesz wdrażać kolejne działania stopniowo, we właściwym sobie tempie. Nie musisz wprowadzać całej gamy dostępnych rozwiązań, zacznij od 2 – 3 reguł automatyzacji i obszaru, w którym czujesz się pewnie (np. email marketing).

Stopniowo, obserwując skuteczność wdrożonych rozwiązań, dodawaj kolejne reguły i penetruj kolejne obszary systemu.

Dzięki temu we własnym tempie poznasz możliwości systemu, monitorując na bieżąco efekty poszczególnych działań.

9 Czy są branże, w których Marketing Automation nie znajduje zastosowania?

Nie.

Jeśli pozyskujesz leady i uprawiasz marketing w internecie, zyskasz na wdrożeniu Marketing Automation. Niezależnie od tego, czy produkujesz oprogramowanie, sprzedajesz wegańskie ciastka własnego wypieku czy oferujesz usługi konsultingowe.

10 Jak mam posegmentować swoją bazę po raz pierwszy? Czy muszę czekać na dane transakcyjne?

Jeśli zdecydowałeś się na wdrożenie MA w momencie, kiedy masz już sporą acz nieposegmentowaną bazę kontaktów, możesz szybko zacząć korzystać z dobrodziejstw personalizacji – zanim zbierzesz dane behawioralne o klientach. Po prostu wyślij mailing z kilkoma zróżnicowanymi ofertami i posegmentuj klientówna bazie ich reakcji  (np. kogoś zainteresowały powieści sensacyjne, kogoś romanse, ktoś w ogóle zlekceważył wiadomość). Możesz powtórzyć taki zabieg, by uzyskać wstępny podział klientów na grupy zainteresowań. Wówczas tym, którzy kliknęli w romanse, możesz nadać automatycznie odpowiedni tag, dzięki czemu będziesz stosunkowo szybko zacząć wykorzystywać platformę do dostarczania ważnych dla danej osoby, użytecznych treści.

Poznaj 4 największe mity o Marketing Automation

Macie więcej pytań? Zadajcie je w komentarzach lub na FB. Odpowiemy i uzupełnimy listę!

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]