10 najczęściej zadawanych pytań o Marketing Automation

frequently asked question - FAQWdrożenie Marketing Automation zmienia firmę. Dostarcza masy nowych informacji, skłania zespół do skupienia i lepszego planowania, zapewnia przestrzeń dla pracy analitycznej i kreatywnej przez automatyzację mechanicznych, żmudnych zadań. Poznasz lepiej swojego klienta!

Boisz się zmiany? Jeśli dzielisz przed-wdrożeniowe wątpliwości i szukasz odpowiedzi, znalazłeś się we właściwym miejscu. Dowiedz się, czy Twoja firma jest gotowa na automatyzację, jak zadziała ona w wypadku małego czy niszowego biznesu i czy platforma nie okaże się zbyt skomplikowana.

1 Czy moja firma jest gotowa na wdrożenie Marketing Automation?

Tak, jeśli spełnia 3 warunki:

  • masz przemyślaną strategię pozyskiwania leadów oraz rozwoju firmy,
  • masz zasoby, by realizować ten plan oraz regularnie dostarczać treści,
  • obserwujesz stabilny napływ leadów.

Pamiętaj, że automatyzacja marketingu to zestaw narzędzi: to Ty musisz mieć wiedzę oraz pomysł.

2 Czy jest sens wprowadzać rozwiązania MA w małym, niszowym biznesie?

Tak. Dlaczego?

  1. Odciąży Cię w mechanicznych zadaniach, dając Ci czas na twórczą pracę nad nowymi rozwiązaniami,
  2. Przygotuje Cię na rozwój: Twój biznes nie będzie długo tkwił w tym samym punkcie. Czeka Cię etap napływu większej ilości klientów, twardszej rywalizacji z konkurencją, która pojawi się w Twojej bezpiecznej niszy, większego zróżnicowania odbiorców,
  3. Nie będzie kosztować wiele – np. w SALESmanago rozliczasz się od ilości kontaktów w bazie.

3 Czy stać mnie na rozwiązanie klasy Marketing Automation?

Przede wszystkim przetestuj platformę MA. Wiele z nich oferuje darmowy okres próbny, który pozwoli Ci ocenić realistycznie, ile będzie Cię kosztować wdrożenie. Czy Twoja ekipa da sobie z tym radę, czy też konieczne będzie zatrudnienie dodatkowej osoby? W jaki sposób automatyzacja usprawni pracę zespołu? Jakie zajęcia im odejmie, a jakie doda?

Pamiętaj też o uzależnieniu ceny od ilości kontaktów – dla mniejszych firm z mniejszą liczbą klientów system jest widocznie tańszy.

PS. A tu znajdziesz garść statystyk na temat tego, dlaczego nie stać Cię na lekceważenie Marketing Automation :)

4 Ile zajmie mi wdrożenie systemu?

  1. Etap podstawowy: 1 – 2 miesiące
  2. Etap średniozaawansowany: 2 – 4 miesiące
  3. Etap zaawansowany: 4 – 6 miesięcy

(dane na podstawie deklaracji naszych klientów).

5 Czy potrzebuję innej analityki niż Google Analytics?

Tak – monitoring indywidualnych kontaktów i monitoring oferowany przez GA to zupełnie inne obszary. Analytics oferuje Ci ogląd w skali makro, przydatny np. do oceny skuteczności kampanii czy optymalizacji strony.

Z kolei analityka platformy Marketing Automation daje Ci również wiedzę w skali mikro (np. o zachowaniu poszczególnych klientów), możliwość automatycznego wykorzystania tej wiedzy do konkretnych działań marketingowych oraz wygodną wymianę danych z działem sprzedaży.

6 Czy wdrożenie Marketing Automation zmniejszy ilość pracy działu marketingu?

Odpowiemy całkowicie szczerze: nie. Automatyzacja nie oznacza działania na autopilocie: nie jest tak, że ustalasz reguły i system sam robi marketing.

Marketing Automation oznacza bardziej uporządkowaną i przejrzystą pracę działu, możliwość monitorowania skuteczności działań oraz zmianę trybu pracy. Zespół będzie więcej zajmował się analityką, budowaniem obrazu klienta, ustalaniem reguł automatyzacji oraz pracą koncepcyjną i kreatywną. Sporo mechanicznych działań zostanie im odjęte.

7 Czy moja komunikacja zacznie brzmieć mechanicznie?

Czasem utożsamia się automatyzację marketingu z nawałem spamu – nieautentycznych, mechanicznych wiadomości, które nie wiążą się z żadną realną wartością dla odbiorcy, albo z wzbudzaniem w użytkowniku poczucia bycia obserwowanym („Wczoraj o 17 przeglądałeś nasz katalog kaloszy, szczególną uwagę zwracając na poniższe modele…”).

Nie musi tak być. Platforma nie przejmuje Twojej komunikacji – to wciąż Ty definiujesz jej treść oraz częstotliwość wysyłek. O ile sam nie ustalisz niepokojących reguł ani nie połączysz ich z fatalnymi tekstami, nie ma szans na uzyskanie niepożądanego efektu.

Nie wystraszysz klientów (o ile nie będziesz chciał)!

8 Czy system nie okaże się zbyt skomplikowany?

Możesz wdrażać kolejne działania stopniowo, we właściwym sobie tempie. Nie musisz wprowadzać całej gamy dostępnych rozwiązań, zacznij od 2 – 3 reguł automatyzacji i obszaru, w którym czujesz się pewnie (np. email marketing).

Stopniowo, obserwując skuteczność wdrożonych rozwiązań, dodawaj kolejne reguły i penetruj kolejne obszary systemu.

Dzięki temu we własnym tempie poznasz możliwości systemu, monitorując na bieżąco efekty poszczególnych działań.

9 Czy są branże, w których Marketing Automation nie znajduje zastosowania?

Nie.

Jeśli pozyskujesz leady i uprawiasz marketing w internecie, zyskasz na wdrożeniu Marketing Automation. Niezależnie od tego, czy produkujesz oprogramowanie, sprzedajesz wegańskie ciastka własnego wypieku czy oferujesz usługi konsultingowe.

10 Jak mam posegmentować swoją bazę po raz pierwszy? Czy muszę czekać na dane transakcyjne?

Jeśli zdecydowałeś się na wdrożenie MA w momencie, kiedy masz już sporą acz nieposegmentowaną bazę kontaktów, możesz szybko zacząć korzystać z dobrodziejstw personalizacji – zanim zbierzesz dane behawioralne o klientach. Po prostu wyślij mailing z kilkoma zróżnicowanymi ofertami i posegmentuj klientówna bazie ich reakcji  (np. kogoś zainteresowały powieści sensacyjne, kogoś romanse, ktoś w ogóle zlekceważył wiadomość). Możesz powtórzyć taki zabieg, by uzyskać wstępny podział klientów na grupy zainteresowań. Wówczas tym, którzy kliknęli w romanse, możesz nadać automatycznie odpowiedni tag, dzięki czemu będziesz stosunkowo szybko zacząć wykorzystywać platformę do dostarczania ważnych dla danej osoby, użytecznych treści.

Poznaj 4 największe mity o Marketing Automation

Macie więcej pytań? Zadajcie je w komentarzach lub na FB. Odpowiemy i uzupełnimy listę!

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]