6 lekcji od najbardziej obiecujących start-upów

Małe, dynamiczne przedsiębiorstwa mają zupełnie inną kulturę organizacji niż duże firmy, które często zasklepiają się w swoich procedurach i zaczynają działać jak maszyny: zamiast pytać o cel o sens poszczególnych rozwiązań, zadowalają się realizowaniem ustalonego protokołu. Na pytanie „Dlaczego?” odpowiadają zabójczą frazą: „Bo zawsze tak robimy”.

Choć duża spółka nie może sobie pozwolić na funkcjonowanie w trybie start-upowym, powinna się od czasu do czasu przyglądać swoim własnym początkom lub innym zaczynającym dopiero firmom. To odświeżające spojrzenie pomaga przywrócić właściwe proporcje i przypomnieć sobie pierwotny cel, jaki definiuje firmę.

Dlatego dla tych wszystkich z Was, którzy czują się zamknięci w ciasnawym boksie korporacyjnych procedur, przygotowaliśmy listę 6 rzeczy, których można się nauczyć od najmłodszych start-upów.

1. Znajdź produkt, którego zazwyczaj nie sprzedaje się w sieci i … zacznij sprzedawać go w sieci

Ludzie nie będą chcieli! Ludzie chcą zobaczyć, dotknąć, położyć się, powąchać…

Wielu produktom towarzyszyły takie mity, dopóki ktoś nie zaczął sprzedawać ich z sukcesem w internecie.

Na przykład Casper, sprzedający materace. Wydawało się, że to mało atrakcyjny, duży produkt, który kupuje się niechętnie i to raczej razem z łóżkiem, nie poświęcając temu zbyt dużo uwagi.

Jednak Casper stworzył wyjątkowy projekt, który łączy najlepsze jakościowo produkty z wszystkimi dogodnościami, jakie daje e-commerce oraz uspołecznienie zakupów. Do tego całość ma przyjemną, lajfstajlowa oprawę. Ich strona wygląda pięknie!

Na podobnej zasadzie działa Farmigo: platforma online, która łączy rolników i umożliwia nowy model sprzedaży, dzięki któremu odbiorcy mają lepszą kontrolę nad jakością i pochodzeniem potraw, a rolnicy mają większą swobodę handlu.

Dlatego jeśli słyszysz, że coś „nie nadaje się do sieci”, to znaczy, że możesz być na dobrym tropie.

2. Miej misję

Pamiętaj, że start-upy to nie tylko projektowanie fancy aplikacji czy wyrafinowany software. BioLite tworzy nowe metody dostarczania i dystrybucji energii, zwracając uwagę szerszej publiczności na fakt, że dziś wciąż połowa populacji gotuje swoje posiłki na ogniskach, co powoduje 4 miliony śmierci rocznie. To dla nich BioLite stworzyli tanie przenośne elektryczne piecyki. Podobnie działa firma Eden Full, o której pisaliśmy w poście o najmłodszych biznesmenach świata.

Zmienia się też sposób myślenia o aktywności charytatywnej, która łączy się z biznesem. Tak jest w wypadku firmy TOMS Blake’a Mycoskie (produkuje buty, a drugą taką samą parę wysyła do Ameryki Południowej) czy Man Can (stylowe świeczki w puszkach po zupie, oddawanej do kuchni dla ubogich).

Nie musisz więc wybierać między zarabianiem na życie a tym, co podpowiada Ci serce.

3. Bądź strażnikiem gniazda

Są rzeczy, o które chcemy się troszczyć, bo są więcej, niż tylko przedmiotami. Np. zależy nam na bezpieczeństwie naszych domów nie tylko z uwagi na obiektywną finansową stratę, ale i emocjonalne wartości, z jakimi wiąże się dla nas przestrzeń własnego domu.

Stąd ogromna popularność systemów bezpieczeństwa. Jednym z najbardziej innowacyjnych jest Canary: dzięki kamerze i sensorom wychwytuje każdy ruch czy zmianę temperatury.

Wszystko możesz kontrolować ze swojego smartfona, więc daje to użytkownikowi poczucie siły, sprawczości, kontroli nad sytuacją.

4. Ludzie chcą kupować inaczej!

Istnieją produkty, których potrzebujemy na co dzień, więc zawsze frustruje nas ich brak, gdy przypadkiem zapomnimy je kupić. Nie ma nic ekscytującego w codziennym kupowaniu tej samej ulubionej wody – czy nie byłoby cudownie, gdyby ona cudownym sposobem sama lądowała w domu?

Są firmy, który wpadły na pomysł, jak na tym zarobić. Np. Petflow zapewnia Ci miesięczną dostawę karmy dla Twojego zwierzaka do domu, a Dollar Shave Club – miesięczny zapas żyletek do Twojej maszynki. Wszystko dobrane do Twoich preferencji, też cenowych. Dzięki temu klient nie musi pamiętać o uwzględnianiu regularnych towarów na swojej liście zakupów.

5. Pozwól amatorom poczuć się jak profesjonaliści

Cały rynek wearables i monitoringu aktywności fizycznej, dzięki którym niedzielni biegacze mogą czuć się jak członkowie kadry olimpijskiej, to jedna rzecz. Druga to aplikacje, które pomagają amatorskim drużynom, jak Game Changer, który integruje małych zawodników, trenerów i kibicujące rodziny. Pozwala rejestrować wyniki, progres i dzielić się opowieściami.

Dzięki temu mali zawodnicy zyskują motywację, a rodziny mogą bardziej angażować się w proces.

6. Pamiętaj o przyjemności z samodzielnego tworzenia

Samodzielnie zrobione smakuje lepiej, a przyjemność z gotowania może być nawet większa niż przyjemność z jedzenia. Gotowanie może być świetną zabawą towarzyską i nadać nowy kształt spotkaniom.

Dla amatorów takiej rozrywki Plated ma gotową usługę – dostarcza potrzebne składniki i przepisy pod drzwi. Nie musisz biegać po kilku sklepach ani nosić zakupów. To tak,jakby dawali Ci pudełko klocków z instrukcją.

Czytaj więcej:

15 najciekawszych start-upów tego roku

Błędy polskich start-upów, czyli o „Przedsiębiorczości zorganizowanej” A. Skuzy

A więc: zaczerpnijcie energię, podpatrujcie młodych innowatorów i naładujcie akumulatory podczas czerwcowego weekendu!

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]