Opt-out i co dalej? Nie trać klientów, którzy wypisali się z Twoich maili

Depositphotos_24797145_s-2015To się zdarza. I boli. Klienci wypisują się  z Twojej listy.

Nie ma w tym nic strasznego czy nadzwyczajnego – pamiętaj, że w skali roku każdy biznes traci nawet 20% kontaktów w ramach naturalnej fluktuacji leadów.

Co możesz wobec tego zrobić? Po pierwsze, skoncentrować się na zmniejszaniu skali zjawiska, wiedząc, że nie uda się go kompletnie wyeliminować. Po drugie, nie opuszczaj klientów, którzy się wypisali – skontaktuj się z nimi za pośrednictwem innego medium. Po trzecie, wykorzystaj feedback od tych, którzy się wypisują.


Otwórz się na najnowsze trendy w marketingu i poznaj możliwości, jakie daje Internet Rzeczy. Pobierz ebooka za darmo


Ustal, dlaczego tak się stało

Pamiętaj, że zachowania tego typu należy przeanalizować – szczególnie, jeśli jakaś kampania przynosi szczególnie wysoki odsetek wypisań. Monitoruj regularnie liczbę wypisań, by wiedzieć, kiedy ich ilość przekracza normę.

Z jakich powodów ludzie najczęściej wypisują się z newsletterów? Według badań  Constant Contact, najczęściej dzieje się tak, gdy:

– odbiorca otrzymuje zbyt dużo maili od firmy,

– maile przestały odpowiadać jego potrzebom,

– treść maili okazała się inna niż oczekiwana.

Lepiej zapobiegać niż leczyć: unikaj nawału maili, wykorzystuj wiedzę o potrzebach klienta … i wiedz, że niezależnie od tego, jak świetne są Twoje mailingi, będziesz tracił subskrybentów. Przygotuj się na to.

 

Landing page po wypisaniu

Strona, na która trafia odbiorca po kliknięciu w link wypisania ma ogromne znaczenie – może sprawić, że klient zachowa pozytywne uczucia albo zdecyduje się jedynie zredukować częstotliwość otrzymywania emaili zamiast całkowicie wypisać się z listy. Zaoferuj tam możliwość zmiany częstotliwości otrzymywania powiadomień.

Zadaj na tej stronie pytanie o powody wypisania – zbieranie danych na ten temat może wskazać Ci miejsca, które należy usprawnić. To również znak Twojego zainteresowania opinią klientów. Zbieraj dane i wyciągaj wnioski.

Pamiętaj też o dodaniu tekstu w stylu: „Będzie nam Cię brakowało” – daj znać, że wypisanie klienta nie jest Ci obojętne – zauważasz je, chcesz poznać jego powody i oferujesz alternatywę (rzadsze mailingi).

 

Ujemne punkty scoringu

Wypisanie się z listy świadczy o poważnym załamaniu w relacji między klientem a marką – dlatego Twój obraz klienta powinien to odzwierciedlać. Jeśli używasz platformy Marketing Automation, przypisz temu zachowaniu ujemne punkty scoringu.

Dzięki temu będziesz wiedział, jak adresować komunikację do tego klienta w przyszłości.

 

To nie koniec świata

Wypisanie użytkownika nie musi oznaczać od razu końca Waszej relacji. Masz do dyspozycji jeszcze inne media, za pomocą których możesz się z nim komunikować. W momencie, kiedy się wypisał, to szczególnie ważne, by podtrzymać więź.

Istnieje pokusa, by w tej sytuacji zaproponować leadowi, by zapisał się z powrotem, przypominając mu o tym, co stracił. Jednak powinieneś uszanować jego decyzję i po prostu dalej dostarczać mu świetne treści i atrakcyjne, dopasowane oferty. Skoncentruj się nie na przywróceniu go na listę mailingową, ale podtrzymywaniu relacji – innymi środkami i w innych kanałach. Nie marnuj potencjału, który tkwi w już wyedukowanym kliencie, wstępnie zainteresowanym ofertą.

 

Przykład: Facebook

Świetnym pomysłem na adresowanie naszych klientów, którzy wypisali się z mailingu, jest stosowanie Facebook Custom Audiences – pozwoli nam ona wysłać reklamę adresowaną do osób, które się wypisały. W ten sposób możemy upewnić się, że ci, którzy już nie otrzymują naszego newslettera, wciąż otrzymują najważniejsze czy najbardziej pożyteczne informacje.

Raz na jakiś czas warto przygotować taką specjalną ofertę dla wypisanych bądź zaproponować im przydatny materiał. Wykorzystaj feedback od klientów, by wiedzieć, co będzie dla nich najbardziej atrakcyjne.

 

Czego nigdy nie rób:

  1. Nie chowaj linku do wypisania: to prosta droga do tego, by użytkownicy zamiast się wypisać, oznaczali Cię jako spam,
  2. Nie zamieszczaj nieaktywnego linka. Przetestuj procedurę wypisu: zobacz, czy link na pewno działa,
  3. Nie wysyłaj maili: szanuj decyzję swojego odbiorcy (i prawo!).
  4. Nie wysyłaj maila z potwierdzeniem: „Zostałeś wypisany z listy”. Czy po to ktoś wypisuje się z listy mailingowej, by dostać kolejnego maila?

 

Doświadczony marketer wie, że opt-out nie musi oznaczać końca relacji z danym klientem. Należy wyciągnąć wnioski i zadbać o komunikację w innych kanałach, np. w mediach społecznościowych.

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]