Cold calling w erze Marketing Automation. 27 porad dla sprzedawców

phone icon fire, isolated on black background.

Cold calling (zimne telefony, telefonowanie na zimno; dzwonienie do klienta, z którym nie  mieliśmy przedtem kontaktu): znienawidzona pieśń przeszłości czy skuteczne narzędzie sprzedawców? Choć wielu chętnie odesłałoby tę metodę do lamusa, a krytycy uwielbiają rozpisywać się o swoich traumatycznych przeżyciach związanych z zimnymi telefonami, Marketing Automation zmieniło totalnie kształt tych działań. Cold calling może być super-skuteczny oraz przyjazny tak dla sprzedawcy, jak i dla klienta.

Wystarczy wykorzystać automatyzację marketingu.

 

Miłość i nienawiść

Sprzedawcy mieli do zimnych telefonów ambiwalentny stosunek. Z jednej strony lubili bezpośrednią relację z klientem i możliwość popisania się siłą perswazji, z drugiej zaś nie znosili stresu, marnowania czasu i niemożliwości przygotowania się precyzyjnie do rozmowy. Jednak wszystkie największe wady cold calling znikają w firmach, które wdrażają Marketing Automation.

 

Warm calling z Marketing Automation

Kiedy wdrożysz automatyzację marketingu, Twoje telefony w ogóle nie będą zimne, będą, powiedzmy, letnie, ponieważ zanim podniesiesz słuchawkę będziesz wiedział dużo więcej na temat leada: skąd trafił na Twoją stronę, czego szuka, jakie treści przyswoił.


Internet rzeczy dla marketerów. Pobierz ebooka za darmo


Dodaj do tego odrobinę researchu i dostajesz tak precyzyjny obraz rozmówcy, że możesz dopasować swoje argumenty dokładnie do problemów tej konkretnej osoby.

Poza tym dzięki programom Lead Nurturing Twój rozmówca może być już tak wyedukowany, że Twój punt wyjścia jest zupełnie inny niż w wypadku tradycyjnych zimnych telefonów.

Czy dzwonić na zimno do firm znalezionych w książce telefonicznej?

Marketing Automation ułatwia dzwonienie do leadów, ale co z tradycyjnym dzwonieniem na zimno, które polega na wyszukiwaniu danych kontaktowych i obdzwanianiu kolejnych osób? Czy w erze spersonalizowanej komunikacji ma to jeszcze jakikolwiek sens?

To zależy. Czasem tradycyjne telefonowanie na zimno przynosi świetne efekty, np. w wypadku biznesów działających lokalnie. Musisz sam poznać swoich odbiorców, ich proces zakupowy, i przetestować takie rozwiązanie.

Jeśli chcesz dzwonić do potencjalnych klientów znienacka:

  • Wiedz, że ryzyko negatywnej reakcji zwiększa się. Bądź na to gotów.
  • Zdefiniuj grupę docelową tak precyzyjnie, jak to tylko możliwe. Wybierz adresatów Twoich telefonów bardzo starannie, by naprawdę pasowali do Twojej Buyer Persona.
  • Wykorzystaj networking lub social media, by przygotować grunt pod rozmowę. Przede wszystkim zrób research, postaraj się też wejść z daną osobą w kontakt, np. na forum specjalistów.

 

Crop and bleednow availablefor print (2)Zaaplikuj również porady zaprezentowane poniżej.

 

Jak przygotować scenariusz rozmowy

Nikt nie chce, żebyś brzmiał jak automat i absolutnie nie powinieneś czytać skryptu, jednak nadmiar spontaniczności również może tu zaszkodzić. Miej po prostu przygotowane potrzebne dane, przykłady, statystyki i argumenty, by rozmówca nie mógł się zaskoczyć pytaniem, na które powinieneś znać odpowiedź, oraz żebyś miał ściągę na wypadek drobnego, przelotnego zaćmienia. Będziesz czuł się bezpieczniej.

 

  • Coś wyjątkowego na początek. Żeby zagaić rozmowę, potrzebujesz prawdziwej petardy: dobrego przykładu, historii czy metafory, która odzwierciedla sytuację klienta czy działanie Twojego produktu.

 

  • Skup się na problemie, nie na produkcie. Nikogo nie obchodzi, ile funkcjonalności ma Twój produkt. Ludzie chcą informacji, które dotyczą ich samych – ich sytuacji i problemów. Czemu ma ich obchodzić Twój produkt? Najpierw daj im odpowiedź na to pytanie.

 

  • Używaj dowodów społecznych. Np. Widzę, że są Państwo w trakcie/ zmagają się Państwo z …; ostatnio pomogliśmy z tym firmie X.

 

  • Miej listę najczęściej zadawanych pytań i kontrargumentów. Zbadaj, co naprawdę chcą wiedzieć Twoi odbiorcy, co jest dla nich ważne. Jeżeli Twój dział marketingu ma Buyer Persona, zainspiruj się nią.

 

  • Zmień perspektywę. Niech Twój telefon skupia się wokół pytania: „Co Ty możesz zyskać, kliencie?”

 

  • Użyj opowieści. Jakiejś historii, przykładu, anegdoty. Dzięki temu wywołasz emocję, zadziałasz na empatię, pobudzisz wrażliwość. Klient łatwiej Cię zapamięta.

 

Zanim zadzwonisz

  • Zrób research. LinkedIn, social media, profil kontaktu w systemie Marketing Automation… dowiedz się jak najwięcej o osobie, do której dzwonisz. To pozwoli Ci ustalić, na czym należy się skupić.

 

  • Wybierz porę. Wykorzystaj dane, które zgromadziłeś uprzednio, do wyboru optymalnej pory. Moment, w którym dzwonimy, ma kluczowe znaczenie dla rozwoju konwersacji. Jeśli dana osoba przy poprzednim kontakcie podała dogodny dla siebie czas, trzymaj się tego.

 

  • Szklanka wody. Przygotuj sobie porcję wody w zasięgu ręki – nie wiesz, jak długo zajmie Ci rozmowa. Nie chcesz chyba, by suchość w gardle osłabiła Twoje supermoce!

 

  • Oczyść się ze złych emocji. Odbiorca intuicyjnie je wychwyci. Zamiast się stresować, wyluzuj. Uśmiech pomaga: osoba, do której dzwonisz, od razu inaczej podejdzie do rozmowy z kimś, kto jest w dobrym nastroju.

 

  • Bądź gotów na nieprzyjemną reakcję. To się zdarza, to naturalna i nieunikniona część Twojej pracy. Nie Twoja wina. Koniec dyskusji. Otrząśnij się i idź dalej.

 

Podczas rozmowy

  • Pierwsze 3 sekundy. Pierwsze wrażenie robi się raz. Pamiętaj, że tworzysz je nie tylko przez treść swojej wypowiedzi, ale i przez formę – tembr głosu, szybkość mówienia.

 

  • Przedstaw się bez naciskania na sprzedaż. Powiedz, kim jesteś, ale nie podkreślaj sprzedażowego charakteru Twojego telefonu. Przybierz raczej ton obiektywnego doradcy i staraj się unikać wyświechtanych marketingowych klisz, które mogą odstręczyć klienta.

 

  • Podczas pierwszej rozmowy nie sprzedawaj. Twoim ważniejszym celem jest stworzenie więzi i gruntu pod dalsze działania. Nie miej nierealistycznych oczekiwań: nikt nie wyda pieniędzy pod wpływem jednej rozmowy z obcą osobą, prawda?

 

  • Rób notatki. Gwarantujemy, że zapomnisz ¾ z tego, o czym myślisz w trakcie rozmowy: „Zapamiętam”. Nie zapamiętasz. Zapisz. Poznawanie klienta to jedna z najważniejszych rzeczy, które osiągasz podczas rozmowy.

 

  • Słuchaj. Pozwól klientom mówić. Zamiast recytować skrypt, daj się wygadać i opowiedzieć o swoich problemach. Kiedy ich poznasz, łatwiej Ci będzie dopasować ofertę precyzyjnie do ich potrzeb.

 

  • Umów się na kolejny telefon. Według badań potrzeba około pięciu kontaktów, by zaszła sprzedaż.

 

  • Zaoferuj coś za darmo. To może być ebook albo webinar.

 

  • Nie zmyślaj. Kłamstwo ma krótkie nogi. Jeśli czegoś nie wiesz, powiedz, że sprawdzisz i przypomnisz się w mailu.

 

  • Znajdź wygodną pozycję. Niektórzy sprzedawcy lubią siedzieć półleżąco, inni chodzą, inni stoją (np. przed lustrem). Przetestuj najlepszą opcje dla Ciebie.

 

Po rozmowie

  • Email z podsumowaniem. Dobrze, żeby po Waszej rozmowie klientowi zostało coś, co przypomni im, o co chodziło. Może to być treść edukacyjna, ulotka, ebook, raport, infografika, zaproszenie na event.

 

  • Personalizuj maila z przypomnieniem. Zadbaj, y nie wyglądał jak wycięty od szablonu. Zaakcentuj problemy, o których rozmawialiście.

 

  • Przejrzyj swoje notatki. Czy są klarowne? Czy za 2 tygodnie dalej będą komunikatywne?

 

Zły cold calling działa na zasadzie błędnego koła. Jeśli nie lubisz dzwonić (bo Cię stresuje czy złości), nie będziesz miał wyników, a nie osiągając wyników, tym silniej znienawidzisz swój służbowy telefon.

By przerwać tę logikę, potrzebujesz Marketing Automation: dzięki temu usuniesz najbardziej stresujące aspekty telefonów, co przełoży się na lepsze wyniki sprzedawców.

 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]