Przestań mówić, że personalizujesz marketing… albo spersonalizuj go naprawdę

W sierpniu 2014 Pinterest, ogromny portal społecznościowy, umożliwiający dzielenie się zdjęciami, wysłał maile gratulacyjne kobietom, które przypinały do swoich tablic dużo zdjęć ślubnych i akcesoriów weselnych. Przewidujecie już, co stało się dalej? Większość użytkowniczek, do których zaadresowano kampanię, okazała się singielkami. Ich reakcje oscylowały wokół wisielczego humoru: “LOL, Pinterest myśli, że wychodzę za mąż. Nie, jestem sama i żałosna” (więcej na Slate). Problem? Personalizacja, która została potraktowana mechanicznie, bez refleksji nad konsekwencjami i uczuciami realnych użytkowników.

Personalizacja jest dzisiaj obsesją marketerów. Wszyscy używają tego słowa niczym zaklęcia, podczas gdy dookoła widzimy więcej przykładów nieudanej personalizacji lub pozorowania głębokiej więzi z klientem. Czy personalizacja jest czymś więcej niż tylko chwytliwym hasłem? Tak, jeśli dostarcza klientom realną wartość.


Buyer Persona: najskuteczniejsze narzędzie, by poznać Twoich klientów. Pobierz darmowego ebooka


Fałszywa personalizacja

Zanim zaczniemy mówić o tym, jak dobrze personalizować komunikację, zacznijmy od rozpoznania powszechnych błędów. Istnieje masa działań, którymi marketerzy markują realne zainteresowanie klientem. Należą do nich:

– wstawianie imienia klienta w nagłówku masowego maila („Welcome, [username]”),

– identyfikacja płci użytkownika,

– personalizacja dla samej personalizacji (“Widzimy, że śledzisz nas na Twitterze”),

– mechaniczne sugerowanie produktów na zasadzie: jeśli klient kupił produkt z kategorii A, to na pewno będzie chciał więcej produktów z tej samej kategorii, więc należy mu je rekomendować, co nie działa dobrze we wszystkich branżach (czy jeśli kupiłeś przed chwilą płaszcz, to potrzebujesz kolejnego płaszcza?),

– posiadanie boksa “Klienci, kupili ten produkt, kupili również” lub podobnego, ale z losowym doborem produktów.

Jak wykazało badanie Uniwersytetu w Illinois, pozorna personalizacja czy personalizacja jako sztuka dla sztuki odnosi efekt przeciwny do zamierzonego: denerwuje klientów zamiast budzić ich zaufanie.

 

Przesadzona personalizacja

Pomyśl o niefortunnej kampanii Pinteresta opisanej we wstępie. Nie wystarczy Ci zarządzanie danymi – potrzebny jest jeszcze ludzki wgląd w sytuację, empatia i wrażliwość. Pamiętaj, że są tematy trudne, które ciężko podjąć w zgrabny sposób. Nikt nie chce czuć, że jego intymne kłopoty są przerabiane na materiał marketingowy.

Spójrz na to z perspektywy klienta. Kiedy marka wie o Tobie zbyt dużo, zaczynasz czuć się naprawdę nieswojo. Kiedy marketing przekracza swoje ramy i wkracza na terytorium intymności, może to wydać się naprawdę odpychające i po prostu straszne. To, że posiadasz jakieś informacje, nie oznacza, że musisz je od razu wykorzystać. Dotyczy to również nadmiernej personalizacji, np. przedwczesnego zawężania obszaru, który interesuje Twoich odbiorców (jeśli ktoś pobrał jednego ebooka o social media, to nie znaczy, że powinieneś mu wysyłać materiały tylko z tego obszaru).

 

Prawdziwa, skuteczna personalizacja

Personalizacja, która zasługuje na to miano, nie jest sztuczką, która ma na chwilę przyciągnąć uwagę odbiorcy, ale działa jak zaprzyjaźniony sprzedawca: pomaga klientowi znaleźć to, czego potrzebuje i dba o jego dobre samopoczucie. Dzięki Marketing Automation masz do dyspozycji rozmaite praktyki dobrej personalizacji:

 

– Dynamiczna treść, która w czasie rzeczywistym dopasowuje się do profilu klienta, np. banery ofertowe, rekomendacje produktów, formularze kontaktowe. Według Marketing Profs, 45% klientów preferuje strony na których znajdują się profilowane oferty.

 

– Niezmuszanie odbiorcy, by wypełniał taki sam formularz kilka razy:kiedy identyfikujesz klienta, który wypełnił już jakiś formularz, nie każ mu uzupełniać wielu pól na nowo),

 

– Segmentacja klientów: segmentacja z użyciem tagów pozwoli CI podzielić klientów zarówno ze względu na ich zainteresowania, jak i zaangażowanie (np. nadawanie tagu po przekroczeniu określonego poziomu scoringu, dzięki czemu możesz zidentyfikować najbardziej lojalnych klientów).

 

– Identyfikacja lokalizacji klientów, co szczególnie przydaje się biznesom lokalnym czy opartym na salonach czy sklepach fizycznych. Przez to możesz dopasować ofertę do konkretnej sytuacji, w której znajduje się w danym momencie użytkownik.

 

– Dynamiczne wiadomości 1-do–1: to wiadomości, które wysyłasz punktowo, w odpowiedzi na jakieś zachowanie użytkownika (załadowanie produktów do koszyka i porzucenie go, przeglądanie danej kategorii, pobranie materiału). Spersonalizowane emaile wykazują o 25% wyższy Open Rate i o 51% wyższy Click Through Rate, dowodzi Experian.

 

– Budowanie kompleksowego oglądu klienta: każdy zakup, każde kliknięcie, każde przejrzenie materiału dostarcza Ci cennej wiedzy o jego zachowaniach i preferencjach. Jeżeli będziesz je systematycznie zbierać i analizować w systemie Marketing Automation, będziesz mógł z ogromną precyzją adresować kolejne kampanie.

 

Działania w czasie rzeczywistym:personalizacja w czasie rzeczywistym zwiększa zaangażowanie użytkowników i poprawia doświadczenie zakupowe o  78% oraz zwiększa lead generation o 60% (dane Direct Marketing).

 

Przejrzysta polityka

Według badań, 74% klientów nie ma nic przeciwko temu, by firmy wykorzystywały zebrane na ich temat dane do profilowania oferty, ale jedynie 13% twierdzi, że sprzedawanie lub kupowanie danych w tym celu jest akceptowalne. Dlatego miej przejrzysta politykę danych.

 

Podsumowując: zasady dobrej personalizacji

Kryterium jakości personalizacji jest jej funkcjonalność: czy przynosi to wartość dla klienta? Dostarcza mu bardziej potrzebnych treści, ułatwia przeszukiwanie ofert, pomaga zorientować się w sklepie? Jeśli nie, to nie ma ona zupełnie sensu. Pusta personalizacja dla samej sztuki tylko irytuje klientów, ponieważ pachnie tanią sztuczką.

1) Wykorzystuj dane, które zbierasz: zastanów się, jak wiedza, którą zdobyłeś o użytkowniku, może poprawić jego doświadczenie na Twojej stronie www.

2) Dbaj o dobrą jakość danych: regularnie czyść bazę, stosuj progresywne profilowanie.

3) Upraszczaj, eliminuj, nie mnóż: – Personalizacja ma ułatwiać znalezienie tego, czego użytkownik potrzebuje. Jeśli oznacza dla niego konfrontację z większą ilością informacji, które nie pomagają osiągnąć celu – zrezygnuj.

4) Zwiększaj konwersję: to ona jest ostatecznym kryterium skuteczności Twoich działań.

5) Pokochaj testy: choć możesz dedukować z analityki, prowadzić research i spekulować, zawsze konkretne rozwiązania trzeba sprawdzić w ogniu testów. Chęć testowania jest też znakiem otwartości na zdanie klientów: w końcu to Ty pozwalasz im zadecydować.

6) Nie zapominaj o mobile. To ważny kanał, w którym możesz zbierać dane o odbiorcach. W nim także powinieneś stosować spersonalizowane wiadomości, dopasowane do kontekstu. Pomogą w tym dedykowane narzędzia do Mobile Marketing Automation.

 

A co dla Ciebie jest dobrą personalizacją? Jakie firmy najlepiej personalizują swoje działania?

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]