Systemy automatyzujące marketing zdobywają dopiero popularność w Polsce. W krajach zachodnich są już obecne od wielu lat, a w samych Stanach Zjednoczonych korzysta z nich 30% przedsiębiorców. Daje nam to możliwość czerpania z ich wiedzy i doświadczenia podczas wdrażania analogicznych aplikacji w krajowych firmach. Możemy też uniknąć wielu błędów wynikających ze złego zrozumienia, czym jest Marketing Automation i jakie możliwości oferuje.
System Marketing Automation nie zastąpi wartościowego contentu
Zautomatyzowanie wysyłania wiadomości, segmentacja behawioralna, monitorowanie klientów – wszystkie te narzędzia mają za zadanie maksymalnie dostosować treść wiadomości do konkretnego odbiorcy. Stworzenie contentu to jednak zadanie wykraczające poza możliwości systemu – musi się tym zająć człowiek. Im bardziej wartościowy content stworzymy, tym większa skuteczność działania. Podsumowując – my tworzymy treść wiadomości, system Marketing Automation dba o to, żeby trafiła on do właściwej osoby we właściwym czasie.
Droższy system nie musi działać lepiej
Sugerowanie się ceną może być zgubną taktyką. Tym, co powinno nas interesować przy wyborze systemu powinna być możliwość wypełnienia naszych celów. Może się okazać, że z powodzeniem wystarczy nam do tego celu najtańszy system. Nie warto również ulegać pokusie zakupu systemu z uwagi na jego bardzo rozbudowaną funkcjonalność – jeśli prostszy i tańszy system jest w stanie wykonać wszystko, czego potrzebujemy, zakup droższego jest stratą pieniędzy. Jakby tego było mało, zrozumienie jego obsługi, dostosowanie go do pracy z nasza organizacją i przeszkolenie personelu wygeneruje nie tylko dalsze koszty – może też spowodować opóźnienia i błędy w pracy.
Zostawienie systemu samego sobie jest błędem – należy kontrolować i korygować jego działanie
Otoczenie przedsiębiorstwa jest żywym organizmem, który podlega ciągłym zmianom. W odpowiedzi na te zmiany powinniśmy korygować, dostosowywać, a niekiedy całkowicie zmieniać działania marketingowe. Nie inaczej jest z automatyzacją marketingu – najlepsze efekty osiągniemy, jeśli będziemy stale kontrolować skuteczność kampanii i poddawać ją modyfikacjom. Warto pamiętać, że samo przygotowanie dobrej kampanii jest zawsze w dużej mierze wynikiem eksperymentów – każdy biznes jest inny i wymaga indywidualnego podejścia. Ustawiając reguły i zapominając o nich tracimy na skuteczności.
Niezależnie od etapu pracy z systemem automatyzującym marketing należy pamiętać, że mimo swoich ogromnych możliwości, wciąż jest to tylko narzędzie. W głównej mierze od tego, jak będziemy potrafili je wykorzystać zależy jego skuteczność.