12 powodów, dla których odbiorcy lekceważą Twoje maile (i jak sprawić, by chcieli je czytać)

mail2Czy wiesz, jak odbiorca reaguje na Twoje wiadomości? Pewnie tak, bo korzystasz z narzędzi analitycznych i widzisz wskaźniki otwarć i kliknięć. Pewnie nie, ponieważ przyzwyczaiłeś się do swoich schematów komunikacji i nie kwestionujesz ich. Warto spojrzeć na swoje wiadomości trochę z boku i postawić się na chwilę na miejscu adresata, nie nadawcy. Do tego chcemy Cię dziś zachęcić – zobacz, czy możesz się zgodzić z którymiś z poniższych problemów.

1. Ogólnikowy temat

Najlepszy sposób na ukrycie Twojej wiadomości wśród innych. Jeśli Twój temat nie sugeruje żadnych konkretnych korzyści, rozwiązania konkretnego problemu, to jaką motywację ma odbiorca, by zajrzeć do wiadomości?

Używaj liczb, danych i precyzyjnych pojęć. „Odkurzacze od 250 zł”, „-30% na czekolady” czy „40 zł na pierwsze zakupy dla Ciebie” dają odbiorcy znać, że w wiadomości znajduje się coś ciekawego. Zawsze sprawdzaj, jak można konkretniej ująć to, co masz do zaoferowania.


10 przykazań Email Marketingu. Pobierz ebooka za darmo!


 

2. Banalność

Sprawdzone, bezpieczne rozwiązania, kopiowanie pomysłów konkurencji, niechęć do podejmowania ryzyka – w ten sposób znikasz z radaru użytkowników, wtapiasz się w tłum. Jak mówi Seth Godin, na świecie jest zbyt dużo treści i produktów, byśmy poświęcali czas temu, co przeciętne. Musisz się wyróżnić i daj coś wyjątkowego.

Wygospodaruj czas na eksperymenty. Testuj bardziej ryzykowne rozwiązania i nowe modele komunikacji. Dotyczy to nie tylko samej treści kreacji, ale np. trybu wysyłki czy rodzaju maili.

 

3. Brak personalizacji tematu

Personalizacja tematu to proste i tanie we wdrożeniu rozwiązanie, które znacząco podnosi OR. W połączeniu z personalizacja treści i ofert działa cuda, ponieważ jasno daje odbiorcom znać, że mail jest przygotowany specjalnie dla nich oraz dopasowuje się do ich potrzeb.

Samo imię w temacie, ten mały gest, potrafi otworzyć wiele klienckich serc.

 

4. Nie są pomocne

Newsletter może zmarnować Twój czas. Po co go czytać, jeśli nie w nim nic, co może mi pomóc? Jeżeli wysyłasz regularny biuletyn, bo taka jest firmowa tradycja, a nie myślisz o nim z perspektywy klienta, to pora spróbować to zrobić. Co daje Twoja wiadomość? Co zyskuje odbiorca dzięki przeczytaniu jej?

Jeśli nie potrafisz łatwo odpowiedzieć na to pytanie – i jeżeli odpowiedzi nie dostarcza sam temat – to nie oczekuj, że odbiorca zaryzykuje swój czas na zapoznanie się z wiadomością.

 

5. Brak regularności

Email marketing wymaga wyczucia rytmu. Jeśli wysyłasz wiadomości za rzadko, odbiorcy po prostu o Tobie zapominają. Dotyczy to nie tylko klasycznych newsletterów, ale i np. wiadomości ratujących zawartość porzuconego koszyka: jeśli wyślesz ją w tydzień po zakupie, klient może już nie pamiętać o swoich ówczesnych planach zakupowych.

Jednocześnie nie można przegiąć w drugą stronę: częsta wysyłka owszem, sprawi, że adresat Cię zauważy, ale może to spowodować efekt odwrotny do zamierzonego.

 

6. Brak narzędzi do mierzenia

Nie robisz testów A/B, by sprawdzić, jaka opcja jest najbardziej przekonująca dla Twojej publiczności. Nie masz narzędzi do mierzenia skuteczności Twoich kampanii bądź są one niedokładne. W efekcie działasz po omacku.

Testy są żywiołem największych marketerów. Także dlatego, że dzisiejsza publiczność dynamicznie się zmienia i coś, co świetnie działało pół roku temu, dziś może trącić myszka i jedynie irytować. Dlatego regularny monitoring skuteczności oraz testowanie nowych formuł muszą stanowić jądro pracy marketera.

 

7. Nie wiesz, czego chcą Twoi odbiorcy

Na jakiej podstawie komponujesz zawartość swojego newslettera? Czy kryterium są oczekiwania Twoich odbiorców: głęboki reserach, ropoznanie kłopotów,z jakimi się zmagają, konstrukcja Buyer Persona?

Jeżeli nie, to trudno się dziwić, że nikt nie chce tego czytać. Dlaczego by mieli chcieć?

 

8. Wysyłasz wszystkim to samo

Choć masz sprecyzowaną grupę odbiorców, zawsze będzie ona się składała z różnych osób, które znajdują się na różnych etapach procesu zakupowego czy będą różnić się zainteresowaniami. To dlatego przydadzą się w Twoim arsenale wiadomości wysyłane do segmentu bazy (np. tylko do lojalnych klientów lub tylko do osób, które skorzystały z danej promocji) oraz dynamiczne spersonalizowane wiadomości 1-do-1 (które odpowiadają na działania konkretnego użytkownika, np. wiadomości powitalne czy zawierające zniżkę na produkty, które ostatnio oglądał).

 

9. Brak skupienia na jednym celu

Czego chcesz od swojego odbiorcy? Co ma zrobić po przeczytaniu Twojego maila?

Problem z wieloma wiadomościami polega na tym, że zawierają dużo poleceń: Kup to, Sprawdź tamto, Zobacz jeszcze coś innego. W efekcie użytkownik sam nie wie, co ma zrobić, więc  zamyka wiadomość.

Rozwiązaniem tego problemu jest ustalenie jednego, centralnego CTA dla wiadomości przez identyfikację jej naczelnego celu.

 

10. Zły balans między edukacją a promocją

Praktyka polegająca na wysyłce jedynie maili sprzedażowych może zaprowadzić Cię na manowce. Dlaczego? Ponieważ zniechęcają one do lektury tych odbiorców, którzy aktualnie nie mają intencji zakupowej. Wysyłając jedynie sprzedażowe wiadomości, musisz się liczyć z tym, że zareagują na nie tylko te osoby, które w danym momencie już chcą coś kupić.

Maile o charakterze edukacyjnym mają wiele zalet: budują zaufanie, dostarczają użytkownikom wiedzy potrzebnej do podejmowania decyzji, ale przede wszystkim pozwalają utrzymywać relacje z odbiorcami nawet wtedy, kiedy ci nie kupują.

 

11. Przegadane teksty

Zasada jest prosta: im łatwiej Tobie kolejne słowa skapują na klawiaturę, tym trudniej Twojemu czytelnikowi będzie wyłuskać z nich sens.

Zbyt długie, obszerne teksty, które skrywają jądro – czyli co naprawdę masz do zaoferowania – doprowadzają odbiorców do szału. Unikaj wodolejstwa jak ognia. Starannie przeglądaj swoje teksty pod kątem tego, co można z nich usunąć. Bez litości wywalaj niepotrzebne ozdobniki, zamieniaj całe zdania na równoważniki i punkty.

 

12. Fatalny timing

Co robi Twój odbiorca, kiedy otrzymuje newsletter? W jakim momencie mu go wysyłasz? Czy wtedy, kiedy aktywnie korzysta z sieci, gotów na zakup czy lekturę tekstu branżowego? Znalezienie idealnego momentu dla każdego indywidualnego adresata jest dziecinne proste z wykorzystaniem. Marketing Automation – system sam wybierze taki moment na podstawie analizy zachowań klienta.

Wówczas pani Kasia dostanie wiadomość w piątek o 14, pan Zygmunt w poniedziałek o 8, a pani Zosia w środę o 12 – każdy dokładnie wtedy, kiedy mu pasuje.

 

A co według Was najbardziej obniża skuteczność email marketingu?

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]