Co będzie kształtować biznes w 2016? 4 najważniejsze trendy

Businessman draws a statistical trend line

Przed nami kolejne wyzwania! Sklepy internetowe będą musiały przyjrzeć się swoim opcjom dostawy i dostosować je do standardów, jakich domagają się klienci. Zaczniemy również zwracać większą uwagę na Customer Lifetime Value, zamiast skupiać się na poszczególnych transakcjach. Zmieniamy spojrzenie, coraz bardziej patrząc na relację z klientem kompleksowo, w perspektywie długofalowej. Ponadto konieczna jest odpowiedź na rewolucję mobilną – wciąż traktujemy mobile jako osobny, dodatkowy czy opcjonalny kanał, podczas gdy dane pokazują niezbicie, że staje się to główny tryb, w jakim konsumujemy treści, kupujemy i porozumiewamy się z innymi. PR-owcy będą musieli wykazać się większą odwagą i oryginalnością, z jednej strony wsłuchując się uważniej w głosy swoich odbiorców, z drugiej starając się tworzyć naprawdę wyjątkowe – w formie i w treści – komunikaty.


10 sposobów na Omnichannel Marketing. Przewodnik po głebokiej integracji tradycyjnego marketingu onlinez kanałem mobile. Pobierz darmowego ebooka


O tym wszystkim opowiadali prelegenci III Kongresu Marketing Automation.

 

Ecommerce: nowe podejście do dostaw

Ecommerce, który będzie rósł w siłę (z powiększającą się rolą transakcji dokonywanych przez urządzenia mobilne), musi otworzyć się na nowe metody dostarczania towaru z uwagi na zmieniające się zwyczaje zakupowe i oczekiwania klientów. Jak zauważył Rafał Brzoska, wymaga to od przedsiębiorców nieustannego nastawienia na innowacje. Należy uwzględnić przede wszystkim 2 zjawiska:

 

  1. Lokalność ma coraz mniejsze znaczenie dla e-sklepów. Coraz więcej konsumentów kupuje za granicą (w kraju innym niż miejsce swojego zamieszkania). Sporo przyczyniły się do tego portale crowdsourcingowe: dzięki Kickstartegowi czy Indiego projekt może stać się globalny zanim w ogóle powstanie! Dla małych firm, oferujących niszowe produkty, to też ogromna szansa  na zwiększenie zysku przez wejście na inne rynki niż lokalny. Największym wyzwaniem będzie tu oczywiście znalezienie nowych technologii dostaw. Testujemy drony, które mają skrócić czas doręczenia towaru nawet do 30 minut.
  2. Dostawa tego samego dnia: klienci kochają zakupy internetowe za to, że dają im możliwość kupowania dokładnie wtedy, kiedy chcą, znalezienia najniższej ceny, porównania opinii, dokonania wyboru w swoim czasie. Jednak nie znoszą jednej rzeczy: oczekiwania na przesyłkę. To dlatego coraz więcej firm (m. in. Amazon, Ebay) testuje opcję dostawy czy możliwości odbioru towaru tego samego dnia. Eksperci mówią też o konieczności wprowadzenia darmowych dostaw i zwrotów. Klienci oczekują takiego wachlarza opcji dostaw, z którego będą mogli dowolnie wybierać: między ekonomicznymi a szybkimi. Amazon sprawdza też opcję „Po drodze”, gdzie zwykłe, niezatrudnione na stałe osoby będą za drobnym wynagrodzeniem zabierać przy okazji paczki dla kogoś i je dostarczać.

 

Koniec z klasycznym PR-em: zrób coś wyjątkowego i złam zasady

Działania PR-owe polegają na budowaniu relacji: z partnerami, mediami, klientami czy między pracownikami firmy. Jednak PR-owcy będą musieli znaleźć nowe narzędzia do tego, by budować więzi: nie wystarczą już tradycyjne oświadczenia, notki, konferencje i imprezy. Uodparniamy się na nie!

  1. Krótsze i bardziej wizualne press release: jak pisze Pam Flores, ponieważ zmienia się sposób, w jaki konsumujemy treści (dotyczy to również dziennikarzy), informacje powinny stać się bardziej zwięzłe oraz zawierać materiały graficzne, które wizualizują przekaz. To zwiększy siłę ich oddziaływania.
  2. Coś wyjątkowego: nie wystarczy sama kosmetyczna zmiana formy. Dziś by przyciągnąć uwagę, musisz zrobić coś naprawdę wyjątkowego, coś, co nie jest zgodne z tradycyjnymi regułami sztuki. Zaskoczyć. Zaszokować. Wyrwać odbiorców z utartych schematów myślenia. Ogromny nacisk kładzie na to Seth Godin, krzycząc „Do something remarkable!”. By to zilustrować, używa następującego przykładu: kiedy widzisz krowę, rejestrujesz ją, ale błyskawicznie zapominasz. W końcu to krowa, widziałeś setki takich. Nie ma się czym ekscytować! Zwykła krowa nie wywołuje żadnych emocji. Co innego różowa krowa. Jej zaczniemy się przyglądać, zastanawiać się, czemu tak wygląda, skąd tu się wzięła. Nigdy nie widzieliśmy czegoś takiego! Właśnie o wywołanie takiego uczucia powinno chodzić PR-owcom. Mówił o tym na Kongresie ks. Jacek Stryczek, który ma na koncie kilka takich „różowych krów”: konfesjonał postawiony przed Galerią Krakowską, apel do grzesznych przedsiębiorców o zaprzestanie działalności gospodarczej… one wszystkie sprawiały, że ludzie zatrzymywali się, przysłuchiwali, czytali. Ks. Stryczek mówił, że jego działania PR-owe były krytykowane, uznawane za „śmierć PR-u”, degrengoladę dyscypliny. Ale działają! Tworzą szum, ponieważ wyrywają odbiorców z kolein myślowych.
  3. Wyjątkowość w social media: również w mediach społecznościowych musisz wykazać się z jednej strony umiejętnością wsłuchania się w potrzeby odbiorców, z drugiej – odwagą. Michał Sadowski z Brand24 przywołał na Kongresie ciekawy kejs ilustrujący takie podjeście: Virgin Trains zareagowało na Twitterze na informację Adama, który potrzebuje papieru toaletowego w pociągu z Euston do Glasgow. Nie tylko odpisali, ale dostarczyli papier toaletowy do wskazanego wagonu.

 

 

Perspektywa Customer Lifetime Value

CLV to jedyna metryka, która naprawdę ma znaczenie. O jej znaczeniu na Kongresie opowiadali Michal Kreczmar, Łukasz Dziekan i Jarosław Trybuchowicz. Oznacza ona całkowity zysk, jaki może wygenerować dany klient podczas całej relacji z marką. Odchodzimy tu od myślenia w perspektywie pojedynczej transakcji, a skupiamy się na całym okresie, kiedy dana osoba może u nas kupować. Na czym polega przewaga CLV?

  • Ta metryka pozwala Ci lepiej zarządzać środkami na działania: inwestować w tych odbiorców, którzy przyniosą największe zyski,
  • Nacisk kładziemy wówczas na zwiększenie CLV: czyli podjęcie działań, które sprawią, że klienci będą kupować u nas więcej,
  • To odejście od panującego obecnie, niewydolnego paradygmatu, w którym największy nacisk kładziemy na pozyskiwanie nowych odbiorców, inwestując niewspółmiernie mniej energii w ich utrzymanie i dostarczenie najlepszego doświadczenia. Na każde 92 dolary wydane na pozyskanie klienta, zaledwie 1 przeznaczony jest na tworzenie doświadczenia zakupowego czy zwiększenie konwersji (źródło: Econsultancy). Pora to zmienić i zacząć dbać o tych klientów, którzy już z nami są,
  • Otrzymujesz konkretne narzędzie do budowania i mierzenia lojalności klientów, która przestaje być wówczas pustym hasłem.
Fragment prezentacji Michała Kreczmara i Łukasza Dziekana

Fragment prezentacji Michała Kreczmara i Łukasza Dziekana

Mimo że nie jest to metryka trudna do obliczenia, zaledwie 42% firm potrafi to zrobić (Econsultancy), co wynika z silosowego działania poszczególnych działów. Obliczenie CLV wymaga współpracy marketerów, sprzedawców, obsługi klienta, by stworzyć wiarygodny obraz zysków, jakie może przynieść klient w całym cyklu relacji z marką.

 

 

Mobilność: śmierć kanału mobile

Pora zabić kanał mobilny. Serio. Nie mówmy już o kanale mobile jak o czymś, co jest odrębne czy dodatkowe. Nasi użytkownicy więcej czasu spędzają na konsumpcji treści przez urządzenia mobilne niż tradycyjnie, desktopowo.

Slajd07

Fragment prezentacji Grzegorza Błażewicza

Jay Henderson postuluje, by zacząć używać pojęcia „mobilności” (mobility). Dlaczego? Do kanał mobilny to nie tylko nowe narzędzie, ale nowy sposób funkcjonowania konsumenta, który korzysta z kilku urządzeń, zaczynając podróż zakupowym na innym urządzeniu niż to, na którym skończy, oraz domaga się informacji w czasie rzeczywistym. Klienci wyszukują danych związanych ze swoim aktualnym położeniem, idealnie dopasowanych do kontekstu.

Mobilność oznacza więc nie tyle kanał mobilny czy urządzenia mobilne, co nowy tryb funkcjonowania konsumenta: oczekiwanie spójnego doświadczenia w wielu kanałach i na wielu urządzeniach, informacji dostarczanej natychmiast oraz perfekcyjnej personalizacji.

Wymaga to od marketerów znalezienia nowych narzędzi, przy pomocy których będą w stanie oferować takie doświadczenie. Konieczne będzie stosowanie zaawansowanych narzędzi do monitorowania zachowań klientów zarówno na stronie www, jak i w aplikacjach mobilncyh, oraz dopasowywania treści i ofert we wszystkich kanałach. Innymi słowy, potrzeba głębokiej integracji między Marketing Automation i Mobile Marketing Automation.

 

Czy jesteś gotów na tę rewolucję?

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]